December 7, 2006
Tja. Har fått för mig att det någonstans sagts/påståts att man ska iaf försöka så långt det går ha samma märke på nätverkskortet och routern när man kör trådlöst. Är detta bara en skröna eller är det ett faktum?
När jag läste igenom Sweclockers senaste router-test använde de sig av nätverkskort från samma tillverkare som på router de testade.
Jag vet av egen utsago att det går att köra med ett Belkin-kort mot en Netgear-router. Men kan det vara så att jag inte kan tillgodogöra full kapacitet pga att de är olika tillverkare?
Svar tages tacksamt emot.
Har ni dessutom en riktigt bra router att rekommendera tar jag gärna emot dessa tips också.
May 6, 2002
För att köra 802.11g ("108Mbit", som inte är en riktig standard) kan det krävas att du har samma tillverkare på accesspunkt och kort. Det lär vara samma sak med pre-N, dvs den halvfärdiga 802.11n-standarden.
Jag rekommenderar gärna Linksys, men kolla lite reviews samt betyg på t.ex Prisjakt först. Är du inte så petig med hastigheten så är Linksys WRT54GL en klassiker som står sig fortfarande. Då tänker jag på modellen med öppen mjukvara som går att flasha om till DD-WRT.
http://www.dustinhome.se/pd_50.....90496.aspx
December 24, 2002
Om man vill köra i hastigeter som följer standarden går det utmärkt att blanda tillverkare.
T ex:
802.11b 11mbps
802.11g 54mbps
Vissa tillverkare ha även andra funktioner t ex SuperG, detta är Dlinks variant och den klarar teoretiskt 108mbps, dock krävs Dlink router och kort som stödjer SuperG.
Sen har vi 802.11n, detta är en ny standard som ännu inte är en standard. Det kan fungera mellan olika tillverkare men jag skulle rekommendera att köra på samma om man har möjlighet.
Ett tips, Dlinks nya produkter ska tydligen vara bra mycket bättre än deras gamla. Dom lämnar även 11års garanti på dessa.
Annars gillar jag som många andra Linksys, detta är egentligen Cisco grejer.. 😀
December 7, 2006
Tackar för de svar som inkommit.
D-Link DIR-655 är en av de jag tittar på just nu. Jag är dock oerhört sugen på AirPort Extreme Base Station 2 (sjukt snygg), men jag vet inte om det finns ett vettigt Draft-n kort till PC från Apple. Sen vet jag iofs inte om AirPort har någon vettig genomströmningshastighet.
Andra jag kikat på är Asus WL-500W och Netgear WNR834B eller kanske Linksys WRT350N / WAP4400N, saknar dock info om genomströmningshastigheten på de två från Linksys. Jag vet att WRT150N inte lyckats alltför bra i tester men det kanske WRT350N och WAP4400N skulle kunna göra.
1 Guest(s)