October 26, 2002
tjena..
jag har en bärbar dator som ajg ibland kör trådlöst och ibland med sladd beroende på vad jag håller på med.... nu är det så att som ni vet så har man ju en massa program som kräver att man öppnar portar i sin router.
nu är det så att jag skulle ju då vilja öppna samma portar till 2 st ip men det tycker inte min router om...
jag har för övrigt en d-link DI-824VUP+
nån som vet nån lösning på detta så att man slipper sitta å antingen ända portar i alla program eller ändra ip i routern hela tiden?
January 20, 2002
chippen wrote: men går det att ställa in samma för fler nätverkskort?
Du kan inte ställa in samma IP nummer på olika NIC's. Det kommer att bli konflikter. Det du kan göra är att öppna en burk helt med DMZ sen så på andra datorn öppnar specifika portar. Du kan ju testa det och se ifall det funkar.
December 15, 2004
Cezar wrote: [quote=chippen]men går det att ställa in samma för fler nätverkskort?
Du kan inte ställa in samma IP nummer på olika NIC's. Det kommer att bli konflikter. Det du kan göra är att öppna en burk helt med DMZ sen så på andra datorn öppnar specifika portar. Du kan ju testa det och se ifall det funkar.
Du kan inte forwarda samma port till flera olika IP-adresser heller...
Du kan dock ha samma IP på flera NIC, det enda man får se till är att de inte är aktiva samtidigt.
Toshiba som jag använder har ett program som gör att man snabbt kan switcha mellan olika konfigurationer på nätverkskorten, så jag har samma IP trådlöst som vanligt NIC.
Detta är även användbart om man som jag ofta kopplar in sig i olika nätverk, bara att ändra profil och vänta en minut så är allt omkonfat och omstartat.
Detta är en av anledningarna till att Toshiba är bland de främsta när det gäller bärbara datorer.
1 Guest(s)