September 30, 2003
Internet på andra datorn här hemma slutade fungera jag fick ju typ bryt och började härja som fan med det där. Men jag tror det var så enkelt att kabeln som går från andra datorn till routern har pajjat och den som går från modemet till routern har nog också pajjat. För jag kan koppla min egen nätverkskabel direkt från modemet till min dator och det funkar, men dom andra kablarna funkar det inte med. Det börjar inte ens lysa bakom min dator där man kopplar in den. För visst är det likadana kablar från dator till routern och från routern till modemet?
September 30, 2003
Hmm, okey. Vet ju inte hur en rak kabel och en korsad ser ut :/
Men den ena kebaln från routern till andra datorn måste vara pajj eftersom den inte reagerar när jag sätter in den i modemet sen i min dator. Men däremot så funkar en annan kabel när jag gör så. Men den kabeln som går från modemet till routern, hur vet jag om den är trasig?
För jag har ju försökt gå in i router inställningarna och ändra saker men dte går inte då jag inte är uppkopplad på nätet. Men om jag kan få svar på det här med kablarna så ska det nog ordna sig?
December 15, 2002
Vad heter ditt modem?(exakt beteckning). Korsad kabel brukar ofta vara märkt med crossover eller liknande. Du kan ta båda ändarna och hålla dessa brevid varandra. Då kan du se att de små trådarna i kontakten inte ligger på samma stift, eller hur jag nu ska förklara. De är så att säga skruvade i kabeln....ja inte lätt att förklara
I en rak kabel ligger tex. blå tråd på samma stift i båda ändarna osv.
September 30, 2003
Händer inte ett skit när jag resetar den. Men jag funderar på om det har med nån firmware att göra. För jag installerade nån ny sådan och sedan tog jag bort filen och det var då den började knäppa sig. Det var alltså firmware filen jag tog bort. Men det ska nog vara den firmware jag har haft från första början som är nu och det har ju funkat förut. Men även om jag får tag på en ny firmware så kan jag inte ladda upp den på inställningarna till routern för då säger den om man ska ansluta till internet eller inte och gör man det inte så funkar det ej. Det där med att göra den spänningslös ska nog inte göra någopn skillnad. Och kablarna kan det nog som sagt inte vara. Men men, verkar inte finnas mkt annat att göra än att skaffa en ny.
September 30, 2003
Fan! Har ringt supporten nu, men blev inte mkt klokare han tog min e-mail och sa att han skulle skicka nått dokument. Tog emot det och där stod det hur man resetar routern. Okey, gör som det står men funkar ju inte. Värsta idioten han jag pratade med också! Fan vad less, köper en ny istället.
1 Guest(s)