Sån jäkla osis!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sån jäkla osis!
liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 7, 2004 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Internet på andra datorn här hemma slutade fungera jag fick ju typ bryt och började härja som fan med det där. Men jag tror det var så enkelt att kabeln som går från andra datorn till routern har pajjat och den som går från modemet till routern har nog också pajjat. För jag kan koppla min egen nätverkskabel direkt från modemet till min dator och det funkar, men dom andra kablarna funkar det inte med. Det börjar inte ens lysa bakom min dator där man kopplar in den. För visst är det likadana kablar från dator till routern och från routern till modemet?

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
535153
February 7, 2004 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

De behöver inte vara likadana kablar mellan modem-router och router-dator. Vissa modem kör med korsad kabel, och andra med rak kabel.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
535154
February 7, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är olika, bror på vilket modem du har... bara o testa..

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
535161
February 7, 2004 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, okey. Vet ju inte hur en rak kabel och en korsad ser ut :/
Men den ena kebaln från routern till andra datorn måste vara pajj eftersom den inte reagerar när jag sätter in den i modemet sen i min dator. Men däremot så funkar en annan kabel när jag gör så. Men den kabeln som går från modemet till routern, hur vet jag om den är trasig?
För jag har ju försökt gå in i router inställningarna och ändra saker men dte går inte då jag inte är uppkopplad på nätet. Men om jag kan få svar på det här med kablarna så ska det nog ordna sig?

ManicBlue
Member
Medlem
535166
February 7, 2004 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad heter ditt modem?(exakt beteckning). Korsad kabel brukar ofta vara märkt med crossover eller liknande. Du kan ta båda ändarna och hålla dessa brevid varandra. Då kan du se att de små trådarna i kontakten inte ligger på samma stift, eller hur jag nu ska förklara. De är så att säga skruvade i kabeln....ja inte lätt att förklara laugh

I en rak kabel ligger tex. blå tråd på samma stift i båda ändarna osv.

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
535171
February 7, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Modemet är ett ZyXEL, men det funkar nu på en annan dator när jag kopplar med modemet direkt och då använder jag samma kabel som tidigare så jag tror att det är dom gamla kablarna som är pajj.

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
535184
February 7, 2004 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, är nog inte kablarna ändå. Det lyser ju i routern när jag kör in en kabel som jag trodde var trasig. Men den vill fasiken inte göra så jag får nåt internet! Vad kan det vara? Det måste ju isåfall vara nå inställningar, men vad för nåt?

Zym
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 274
535193
February 7, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså... funkar det när du kopplar datorn direkt till modemet så har du ju inte valt routern som gateway, gör det så går det säkert bättre

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
535206
February 7, 2004 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Provat att göra routern spänningslös?
Har haft liknande problem här hemma ngn gång.
Men det har hjälpt att dra ur spänningen till routern i 30-60sek pluggat in igen så har det funkat.
Bara en tanke...
//Tobbe

Zym
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 274
535234
February 7, 2004 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

o jag kunde inte komma åt routern ett tag, så jag va tvungen o resetta den, sen funka allt som det skulle =)

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
535261
February 7, 2004 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Händer inte ett skit när jag resetar den. Men jag funderar på om det har med nån firmware att göra. För jag installerade nån ny sådan och sedan tog jag bort filen och det var då den började knäppa sig. Det var alltså firmware filen jag tog bort. Men det ska nog vara den firmware jag har haft från första början som är nu och det har ju funkat förut. Men även om jag får tag på en ny firmware så kan jag inte ladda upp den på inställningarna till routern för då säger den om man ska ansluta till internet eller inte och gör man det inte så funkar det ej. Det där med att göra den spänningslös ska nog inte göra någopn skillnad. Och kablarna kan det nog som sagt inte vara. Men men, verkar inte finnas mkt annat att göra än att skaffa en ny.

ManicBlue
Member
Medlem
535278
February 7, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe...hade varit enklare om du talat om din lilla firmwarehistoria tidigare. Jag förslår att du ringer Dlink (om de nu var de märket) och så ska du se att de finns en lösning på ditt problem som säkert inte kostar något.

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
536727
February 9, 2004 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jo jag vet. Men nu har det varit så att alla här i Gällivare har vart utan internet :/ Men nu är det ordnat och jag ska ringa dom i eftermiddag 🙂

liinus_
Kommer du hit ofta?
Medlem
539016
February 11, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan! Har ringt supporten nu, men blev inte mkt klokare han tog min e-mail och sa att han skulle skicka nått dokument. Tog emot det och där stod det hur man resetar routern. Okey, gör som det står men funkar ju inte. Värsta idioten han jag pratade med också! Fan vad less, köper en ny istället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL