Satsningen på optiska fibrer en skandal!!!!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Satsningen på optiska fibrer en skandal!!!!
Trä och Data
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 28, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att Staten borde skämas, Satsningen på optiska fibrer runt hela landet är en skandal, ja du hörde rätt, skandal. Först så satsar man miljard efter miljard av skatte betalarnas pengar på att gräva ner optiska fibrer att knyta samman tätorter med.

men den som bor utanför tätorten bryr man sig inte alls i, sedan ska det för varje intreserad kosta ca 7000 till 10000 kronor att kopla upp sig, detta kräver dock att det finns flera intresenter i området, om inte så går det inte alls att koppla upp sig, hörde om en kille i holm utanför sundsvall som hadde erbjudit sig, att som ende intresent betala bortåt 100.000 kronor. men det var tydligen inte till räckligt så han får ingen uppkoppling.

likt förbanat så ligger det nergrävd optisk fiber utanför hans hus, om man sattsar på detta så varför inte ge intresenterna tillgång till gratis anslutning, man betalar ju ändå en månadsavgift. är det inte slöseri och helt onödigt med en massa optisk fiber runt om som inte används, på grund av att vanligt folk inte har råd att koppla upp sig?????

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
850434
February 28, 2005 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Säkert alla med DSL och liknande som känner så.
Sen så är det ju inte så lätt att man bara drar en kabel från "huvudkabeln" oavsett hur nära den är.
Fiber kostar och det ska grävas ner och sedan installeras, att börja installera åt enstaka människor tjänar de aldrig på.
Största anledningen till att många människor som bor i mindre orter har fiber är för att de tillhör till nån förening eller liknande som har bra avtal som t.ex. HSB osv, de har ganska mycket makt över hur och var det ska grävas och installeras så det är mycket på dem det hänger också.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
850446
February 28, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Som det ser ut idag så ska man vara minst 30 intresserade (i ett område) och det kostar 30000:- dvs 1000:- / person. detta kan man INTE klaga på!

Om jag inte minns fel läste jag detta på BBBs hemsida för ett tag sedan.

Trä och Data
Medlem
850484
February 28, 2005 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print
[quote="Guufi"]Säkert alla med DSL och liknande som känner så.
Sen så är det ju inte så lätt att man bara drar en kabel från "huvudkabeln" oavsett hur nära den är.
Fiber kostar och det ska grävas ner och sedan installeras, att börja installera åt enstaka människor tjänar de aldrig på.
Största anledningen till att många människor som bor i mindre orter har fiber är för att de tillhör till nån förening eller liknande som har bra avtal som t.ex. HSB osv, de har ganska mycket makt över hur och var det ska grävas och installeras så det är mycket på dem det hänger också.[/quote
]

För det första har vi med adsl och annat oxså varit med att betala den så kallade bredbandssatsningen, för det andra vad exakt tjänar bolagen på den optiska fiber som bara ligger där och inte används, är det inte så att bolagen skulle tjäna mer på att ansluta enstaka människor istället för att låta fibern bli en kostnad genom att inte användas.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
850503
February 28, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Helvete vad dyrt det skulle bli om varenda lapp på fjället ska ha bredband. Nej håll det som det är. Dom som bor på ödsliga ställen får väll skaffa en parabol eller flytta in till stan om dom absolut behöver bredband.

Trä och Data
Medlem
850523
February 28, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Dyrt eller inte, jag pratar inte om varenda lapp jag pratar om ställen där optisk kabel finns, men inte utnytjas på grund av vanvettiga priser och regler.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
850529
February 28, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Smakar det så kostar det.
Är precis som du säger, vi hade fiber utanför vårt hus. Till slut bestämmde "vi" oss för att "gräva in" skiten, vi grävde själva i gräs 20m eller nåt sånt. Men det som kostar är hyran av fiberservis. Kostar ju några tusenlappar men det var värt det och slippa DSL! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL