August 6, 2003
Jag har tänkt mig att sätta upp ett litet hemmanätverk/server med ca 5-6 anslutna datorer. mycket av detta är av den enkla andledningen att jag vill kunna limitera bandbredd till de andra datorerna i mitt hushåll.(jag delar med mig av min bandbredd till en annan dator i huset, och vi vill gärna kunda fördela bandbredden så att man får sin del jag vill sitta o spela över internet och han vill tanka ner saker).)
och jag har förstått att man enklast gör det via ett program som heter kerio. för att köra det så måste jag ha win 2000 instalerat och då måste jag köpa en ny billig "server" dator + nätverkskort.
vad bör jag tänka på vid uppsättning av hemma server?
kan jag strunta i det och hitta ett eller flera program som man kan övervaka och ställa in trafiken mellan LAN så jag slipper att köpa ny dator och nätverkskort?.
jag sitter på BBB så vi har 5 IP adresser tillgängliga, jag har en router nu med 8 utgångar och samtliga datorer kör XP.
tack
January 20, 2002
Sammi wrote: Jag har tänkt mig att sätta upp ett litet hemmanätverk/server med ca 5-6 anslutna datorer. mycket av detta är av den enkla andledningen att jag vill kunna limitera bandbredd till de andra datorerna i mitt hushåll.(jag delar med mig av min bandbredd till en annan dator i huset, och vi vill gärna kunda fördela bandbredden så att man får sin del jag vill sitta o spela över internet och han vill tanka ner saker).)
och jag har förstått att man enklast gör det via ett program som heter kerio. för att köra det så måste jag ha win 2000 instalerat och då måste jag köpa en ny billig "server" dator + nätverkskort.vad bör jag tänka på vid uppsättning av hemma server?
kan jag strunta i det och hitta ett eller flera program som man kan övervaka och ställa in trafiken mellan LAN så jag slipper att köpa ny dator och nätverkskort?.jag sitter på BBB så vi har 5 IP adresser tillgängliga, jag har en router nu med 8 utgångar och samtliga datorer kör XP.
tack
Om du har så många datorer så kan du ju använda en vanlig dator som server. Netlimiter kan du begränsa bandbredden med och sedan confar du lite i nätverksinställningarna
August 6, 2003
Om jag förstår detta rätt nu så måste jag eg. sätta upp en server där all trafik utgår ifrån (för att kunna kontrolera den) men då får alla datorer i nätverket samma IP adress ut eller hur?
jag har ju 5 olika adresser som jag vill utnyttja till fullo, men jag antar att det finns ett program för det med.
slutligen. för att kunna dela upp internet trafiken inom ett nätverk måste trafiken utgå från den datorn? eller hur?
February 5, 2004
1 Guest(s)