Sätta upp ett LAN?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sätta upp ett LAN?
Zadazi^[696]
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
June 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan jag och några kompisar (5 totalt) planerar att e.v sätta upp ett litet LAN på 20-60 pers, Men det är lite saker som vi skulle behöva lite hjälp med.
1. Vad ska man tänka på för att få det så bra som möjligt?
2. Vad ska man ta i inträde?
3. Hur mycket kommer alla datorer att dra? (ström)
4. Vad ska vi i crew tänka på för att inte sabba allt för dom som LANar
5. Hur gör man för att hjälpa dom som är på LANet så det inte sprids så mycket virus i nätvärket?
6. Hur krafitg lina är minium för att hålla i ett sånt här LAN?
7. Tror ni att en gammal 200mhz kan funka som server(CS/battlefield) på deta LAN?

Hoppas jag kan få svar på mina frågor.
Sedan en liten extra fråga när jag endå är igång, Nu i sommar ska jag och några kompisar runt 15 pers LAN(Kompis LAN) men vi har inge tillrekligt stor lokal. Men vi har tänkt på att e.v ha det utom hus i ett partytält tror ni att deta kommer funka? =)

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
901281
May 31, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan svara på nr.7.

200MHz känns aningen slö 🙂

Zadazi^[696]
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
June 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
901316
May 31, 2005 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, Får fixa en 2000ghz som server då. 😉

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
901333
May 31, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Vad ska man tänka på för att få det så bra som möjligt?

En inriktning på LANet, tex uppträdande, feta priser eller liknande

2. Vad ska man ta i inträde?

Inte mer än en hundring

3. Hur mycket kommer alla datorer att dra? (ström)

Räkna på minst en Ampere enfas (230 volt) per dator och sen lite marginaler. Koppla inte trefas utan att veta vad ni håller på med.

4. Vad ska vi i crew tänka på för att inte sabba allt för dom som LANar

Var inte rädda för att vara stränga mot de som beter sig illa men ha ändå en rätt avslappnad attetyd mot de som sköter sig.

5. Hur gör man för att hjälpa dom som är på LANet så det inte sprids så mycket virus i nätvärket?

Mycket info om hur man skyddar sig alternativt ge bort skivor med gratis brandvägg/antivirus

6. Hur krafitg lina är minium för att hålla i ett sånt här LAN?

beror på vad besökarna väntas göra, lunarstorm åt 60 pers drar inte många mbit.

7. Tror ni att en gammal 200mhz kan funka som server(CS/battlefield) på deta LAN?

Nej.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
901361
May 31, 2005 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni kanske kunde testa med en mindre tillställning till att börja med. Typ 15-20 pers som ni känner och knappt ta betalt alls. Tanken är den att om ni ska ta betalt så har deltagarna en mängd krav, de blir sura vid strömavbrott och såna saker.

Och en grej till. Gör det inte för att tjäna pengar, för det kommer ni antagligen inte göra.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
901392
May 31, 2005 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

lite generella idér:

sätt er(crew) och fundera på hur ni skulle villja att ett lan ni åker till skulle vara och arbeta ut i från det, inträde kan ni ta beroende på vad det är för folk, är ni bara polare så dela alla utgifter på antalet deltagare (beräkna innan och ta detta i entré avgift)
är det polare och polare till polare etc så kan ni nog ta en tia till beroende på vad det är för lokal (komfort) vad det finns för internet möjligheter i lokalen, har ni bara 56k där eller kanske riktigt snabb fiber-lina på 100/100mbit? tar ni betalt för något folk känner att om inte kommer få valuta för kommer dom nog inte att dyka upp.
sen som iceman sa
"Och en grej till. Gör det inte för att tjäna pengar, för det kommer ni antagligen inte göra."

detta är ju lan på en ganska liten skala, tror nog ni kommer jobba mer eller mindre ideellt..

Zadazi^[696]
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
June 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
901422
June 1, 2005 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för dom bra svaren. =)
Vi får se hur det går, förhopnings viss blir det av ett LAN här. =)

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
901477
June 1, 2005 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

För att inte de spelande ska drabbas av att folk laddar genom att få höga pingtider så sätt upp en traffikshaping server "QoS" funktion.

Zadazi^[696]
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
June 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
901531
June 1, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Kom på en grej till, någon som vet någon bra "guid" eller liknade på svenska om hur man sätter upp ett lite störe windows+några linux nätverk?
Skulle vara skoj om någon mer en jag kan hjälpa till och sätta upp nätverket. 😛

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
901653
June 1, 2005 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Zadazi^[696 wrote: ]5. Hur gör man för att hjälpa dom som är på LANet så det inte sprids så mycket virus i nätvärket?

Först och främst se till att alla har brandvägg och ett bra antivirus. Steg två är att använda sig av olika VLAN för att förhindra att viruset sprider fort, man separerar dem logiskt även fast de är fysiskt ihopsatta. Beror på vad ni får tag i för nätverkshårdvara då inte alla switchar klarar av att hantera VLAN. Beronde på vad ni har för switchar och hur mycket folk det är på LAN:et så är det ett hett tips att stänga av multicastbuffer för att slippa starta om switchar titt som tätt. Har ni nån riktigt pillerjocke så kan en DarkNet-server också vara på sin plats, scannar hela nätet efter infekterade filer och hittar den en källa till dem så låses källan ut från nätverket och man slipper spridningen. Gött som fan, används på Dreamhack bland annat men kräver stooor vana av freebsd och nätverk för att det ska fungera.

Bara fråga på, är tech/support på både rixhack och dreamhack så gällande nätverk och vad man ska ha för grejer så sitter jag inne på en del kunskap.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL