Segt Telia 8000!|Page 2|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Segt Telia 8000!
Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
711100
September 3, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja så enkelt är det inte direkt att beskriva Halv duplex.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
711110
September 3, 2004 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Full Duplex innebär ju att man under en godtycklig tidpunkt kan skicka och ta emot data samtidigt och oberoende.
Halv Duplex blir då att man antingen kan sända eller ta emot under en godtycklig tidpunkt.
I praktiken innebär full duplex att din mottagningshastighet inte påverkas av sändningshastigheten.

Rent teoretiskt behövs inte synkron bandbredd (upphast. = nerhast.) för att full duplex skall kunna fungera, men i praktiken brukar det vara synonymt.

Tintin
Member
Medlem
711116
September 3, 2004 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

*edit
"missuppfattning"

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Gamblor
Member
Medlem
711118
September 3, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag editerade nyss mitt inlägg då jag formulerade mig lite knasigt först. Du kanske missade min senaste version av inlägget. 🙂

Tintin
Member
Medlem
711119
September 3, 2004 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, jo jag gjorde det...:P

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
711138
September 3, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hum problemet är att telia faktiskt har fel på den punkten. Adsl ÄR alltid full duplex, detta pga att adsl är en fullduplex teknik. Vet inte varför Telia sprider ut att det är halv duplex när både Pts och ett antal ingenjörer och nätverkstekniker som jag har frågat säger att adsl är full duplex.

Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
711437
September 4, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: Hum problemet är att telia faktiskt har fel på den punkten. Adsl ÄR alltid full duplex, detta pga att adsl är en fullduplex teknik. Vet inte varför Telia sprider ut att det är halv duplex när både Pts och ett antal ingenjörer och nätverkstekniker som jag har frågat säger att adsl är full duplex.

Dom kanske försöker skydda sig emot klagomål från alla som klagar på att downloaden går ner när du skickar mycket.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
711490
September 4, 2004 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Pertan wrote: [quote=sPaZz]Hum problemet är att telia faktiskt har fel på den punkten. Adsl ÄR alltid full duplex, detta pga att adsl är en fullduplex teknik. Vet inte varför Telia sprider ut att det är halv duplex när både Pts och ett antal ingenjörer och nätverkstekniker som jag har frågat säger att adsl är full duplex.

Dom kanske försöker skydda sig emot klagomål från alla som klagar på att downloaden går ner när du skickar mycket.

Jo antagligen, det är ju ganska smidigt att skylla på tekniken även om det inte är den som är boven i dramat.

HomeBurneR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 262
712132
September 5, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Download:en GÅR ner om man skickar mycket.

Tänk er såhär:

TCP/IP-protokollet fungerar som så att när du tar emot data så skickar det ett paket till den i andra änden som säger att "nu har jag tagit emot".
Om ni då sitter och matar ut massor av t ex. porr på DC, då blir det lite besvärligt för ACK-paketen att ta sig ut ifrån din dator och då drabbas nedströmshastigheten eftersom den i andra änden måste ha ett ACK ifrån din dator innan data kan skickas.

Snyggt skrivet va? 🙂 Pedagogiskt och bra... Hoppas någon blev klokare i alla fall!

Ha en bra dag!

Tintin
Member
Medlem
712234
September 5, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

HomeBurneR wrote: Download:en GÅR ner om man skickar mycket.

Tänk er såhär:

TCP/IP-protokollet fungerar som så att när du tar emot data så skickar det ett paket till den i andra änden som säger att "nu har jag tagit emot".
Om ni då sitter och matar ut massor av t ex. porr på DC, då blir det lite besvärligt för ACK-paketen att ta sig ut ifrån din dator och då drabbas nedströmshastigheten eftersom den i andra änden måste ha ett ACK ifrån din dator innan data kan skickas.

Snyggt skrivet va? 🙂 Pedagogiskt och bra... Hoppas någon blev klokare i alla fall!

Ha en bra dag!

Javisst du har helt rätt att det fungerar så här....för vissa användare.
De flesta med Telias ADSL som jag talat med gäller detta och även för mig. Däremot har jag inte pratat med någon som tex. har BBB som känner av något sådant hur mycket de än laddar upp och detta gäller även en del med Telias ADSL så det är inte så för alla. Detta kanske kan bero på modemen eller nätverkskorten eftersom det fungerar utmärkt för vissa men inte för andra. Fast jag vet inte mycket om varken modemen eller nätverkskorten så jag har ingen aning om vad som gör att en del både kan ladda upp & ner fullt.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
712397
September 5, 2004 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote:

Javisst du har helt rätt att det fungerar så här....för vissa användare.
De flesta med Telias ADSL som jag talat med gäller detta och även för mig. Däremot har jag inte pratat med någon som tex. har BBB som känner av något sådant hur mycket de än laddar upp och detta gäller även en del med Telias ADSL så det är inte så för alla. Detta kanske kan bero på modemen eller nätverkskorten eftersom det fungerar utmärkt för vissa men inte för andra. Fast jag vet inte mycket om varken modemen eller nätverkskorten så jag har ingen aning om vad som gör att en del både kan ladda upp & ner fullt.

Förmodligen beror det på var du bor och hur totala belastningen i området är.
När jag flyttade från gbg hade jag comhem sista månaden och jag märkte att det funkade bättre i kungälv där jag bor nu.

HomeBurneR
Kommer du hit ofta?
Medlem
712532
September 5, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bör ju inte ha någonting med belastning att göra, snarare kvalitet på ledningarna isåfall. Annars så kan man ju komma runt detta, genom att använda sig av QoS.
Men det finns ingen som helst logik i att det skulle fungera för vissa, jag t ex. har aldrig stött på någon med ADSL som kan köra fullt ut nedströms när de skickar mycket. Om de inte har några routrar eller så som nyttjar QoS då.
Jag känner inte heller till så mycket om modemen så jag vet inte.

KRISTOFFER_3
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 290
713196
September 6, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Med telia adsl har man väl halv duplex och med BBB får man väl full duplex...Är det inte det som är skillnaden?

HomeBurneR
Kommer du hit ofta?
Medlem
713244
September 6, 2004 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Naaah, de gör nog inte om tekniken bland de olika operatörerna, jag vet inte om BBB använder någon annan teknik som gör att det fungerar som man vill direkt, för man kan som sagt efter lite fixande skicka snabbt samtidigt som man laddar upp snabbt.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
713351
September 6, 2004 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

KRISTOFFER wrote: Med telia adsl har man väl halv duplex och med BBB får man väl full duplex...Är det inte det som är skillnaden?

Man får full duplex med båda.

KRISTOFFER_3
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 290
714807
September 8, 2004 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: [quote=KRISTOFFER]Med telia adsl har man väl halv duplex och med BBB får man väl full duplex...Är det inte det som är skillnaden?

Telia själva säger iallafall att det är halvduplex... :bok:

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
714812
September 8, 2004 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

KRISTOFFER wrote: [quote=sPaZz][quote=KRISTOFFER]Med telia adsl har man väl halv duplex och med BBB får man väl full duplex...Är det inte det som är skillnaden?

Telia själva säger iallafall att det är halvduplex... :bok:

Jo jag vet men om du läser tidigare inlägg i tråden så förstår du att så inte är fallet.

Gamblor
Member
Medlem
714813
September 8, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet ligger väl mer i att det är asynkron bandbredd, dvs att man inte kan skicka lika snabbt som man tar emot. Finns inte samma problem när man använder vanliga analoga v9x-modem? (kommer inte ihåg då det var så länge sen jag använde det).

JoXter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
730324
September 25, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia 8000

Har för några veckor sedan uppgraderat mitt 0,5 mbit till 8 mbit men jag
märker dessvärre ingen skillnad.. har vart uppe nårgra gånger i
300 kB/s men mestadels ligger de i 30-50 kB/s. läste att man
kunde kontrollera detta (kan ej mkt om sånt här) alltså hur mkt andra
får tanka av mig. hur gör man detta isf

Ska ringa BBB och beställa 24 mbit eftersom det är samma pris och
värre kan det ju inte bli iaf.. men är det någon som vet om detta är
bra? dvs stabilt och håller någolunda hastigheter..

Fakta
Huvudjack: Ja
Avstånd från station: ca 860 meter
Router: Ja, D-link DI-604 (Har provat utan också)
Resultat i tp312swe.exe: 3 mbit upp & ner
Ledningar: Telia felsökte dessa men inget fel. (nydraget för några år)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
730375
September 26, 2004 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

simpn wrote: Om du har en router så kan det vara den som begränsar, iaf enligt vad som sagts i andra forum. Själv får jag ut ~6mbit av mitt telia8000, har dock inte testat med nån annan router. Har kört TP-test vid flera olika tillfällen i flera veckors tid, och får alltid runt 6 mbit.

Det skall vara en ruskigt, ruskigt dålig router ni har köpt isf. Kanske från forna Sovjetunionen eller nåt. För alla Routrar med minst 10mbit Ethernet anslutning har verkligen minst 8 mbit i throughput. Det är nog bara ifall ni kör VPN som routern/gatewayen börjar knäa.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 394
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL