April 20, 2002
Nja så enkelt är det inte direkt att beskriva Halv duplex.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
September 1, 2002
Full Duplex innebär ju att man under en godtycklig tidpunkt kan skicka och ta emot data samtidigt och oberoende.
Halv Duplex blir då att man antingen kan sända eller ta emot under en godtycklig tidpunkt.
I praktiken innebär full duplex att din mottagningshastighet inte påverkas av sändningshastigheten.
Rent teoretiskt behövs inte synkron bandbredd (upphast. = nerhast.) för att full duplex skall kunna fungera, men i praktiken brukar det vara synonymt.
March 15, 2002
Hum problemet är att telia faktiskt har fel på den punkten. Adsl ÄR alltid full duplex, detta pga att adsl är en fullduplex teknik. Vet inte varför Telia sprider ut att det är halv duplex när både Pts och ett antal ingenjörer och nätverkstekniker som jag har frågat säger att adsl är full duplex.
January 2, 2002
sPaZz wrote: Hum problemet är att telia faktiskt har fel på den punkten. Adsl ÄR alltid full duplex, detta pga att adsl är en fullduplex teknik. Vet inte varför Telia sprider ut att det är halv duplex när både Pts och ett antal ingenjörer och nätverkstekniker som jag har frågat säger att adsl är full duplex.
Dom kanske försöker skydda sig emot klagomål från alla som klagar på att downloaden går ner när du skickar mycket.
March 15, 2002
Pertan wrote: [quote=sPaZz]Hum problemet är att telia faktiskt har fel på den punkten. Adsl ÄR alltid full duplex, detta pga att adsl är en fullduplex teknik. Vet inte varför Telia sprider ut att det är halv duplex när både Pts och ett antal ingenjörer och nätverkstekniker som jag har frågat säger att adsl är full duplex.
Dom kanske försöker skydda sig emot klagomål från alla som klagar på att downloaden går ner när du skickar mycket.
Jo antagligen, det är ju ganska smidigt att skylla på tekniken även om det inte är den som är boven i dramat.
March 18, 2003
Download:en GÅR ner om man skickar mycket.
Tänk er såhär:
TCP/IP-protokollet fungerar som så att när du tar emot data så skickar det ett paket till den i andra änden som säger att "nu har jag tagit emot".
Om ni då sitter och matar ut massor av t ex. porr på DC, då blir det lite besvärligt för ACK-paketen att ta sig ut ifrån din dator och då drabbas nedströmshastigheten eftersom den i andra änden måste ha ett ACK ifrån din dator innan data kan skickas.
Snyggt skrivet va? 🙂 Pedagogiskt och bra... Hoppas någon blev klokare i alla fall!
Ha en bra dag!
April 20, 2002
HomeBurneR wrote: Download:en GÅR ner om man skickar mycket.
Tänk er såhär:
TCP/IP-protokollet fungerar som så att när du tar emot data så skickar det ett paket till den i andra änden som säger att "nu har jag tagit emot".
Om ni då sitter och matar ut massor av t ex. porr på DC, då blir det lite besvärligt för ACK-paketen att ta sig ut ifrån din dator och då drabbas nedströmshastigheten eftersom den i andra änden måste ha ett ACK ifrån din dator innan data kan skickas.Snyggt skrivet va? 🙂 Pedagogiskt och bra... Hoppas någon blev klokare i alla fall!
Ha en bra dag!
Javisst du har helt rätt att det fungerar så här....för vissa användare.
De flesta med Telias ADSL som jag talat med gäller detta och även för mig. Däremot har jag inte pratat med någon som tex. har BBB som känner av något sådant hur mycket de än laddar upp och detta gäller även en del med Telias ADSL så det är inte så för alla. Detta kanske kan bero på modemen eller nätverkskorten eftersom det fungerar utmärkt för vissa men inte för andra. Fast jag vet inte mycket om varken modemen eller nätverkskorten så jag har ingen aning om vad som gör att en del både kan ladda upp & ner fullt.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
November 22, 2001
Tintin wrote:
Javisst du har helt rätt att det fungerar så här....för vissa användare.
De flesta med Telias ADSL som jag talat med gäller detta och även för mig. Däremot har jag inte pratat med någon som tex. har BBB som känner av något sådant hur mycket de än laddar upp och detta gäller även en del med Telias ADSL så det är inte så för alla. Detta kanske kan bero på modemen eller nätverkskorten eftersom det fungerar utmärkt för vissa men inte för andra. Fast jag vet inte mycket om varken modemen eller nätverkskorten så jag har ingen aning om vad som gör att en del både kan ladda upp & ner fullt.
Förmodligen beror det på var du bor och hur totala belastningen i området är.
När jag flyttade från gbg hade jag comhem sista månaden och jag märkte att det funkade bättre i kungälv där jag bor nu.
March 18, 2003
Bör ju inte ha någonting med belastning att göra, snarare kvalitet på ledningarna isåfall. Annars så kan man ju komma runt detta, genom att använda sig av QoS.
Men det finns ingen som helst logik i att det skulle fungera för vissa, jag t ex. har aldrig stött på någon med ADSL som kan köra fullt ut nedströms när de skickar mycket. Om de inte har några routrar eller så som nyttjar QoS då.
Jag känner inte heller till så mycket om modemen så jag vet inte.
March 15, 2002
KRISTOFFER wrote: [quote=sPaZz][quote=KRISTOFFER]Med telia adsl har man väl halv duplex och med BBB får man väl full duplex...Är det inte det som är skillnaden?
Man får full duplex med båda.
Telia själva säger iallafall att det är halvduplex... :bok:
Jo jag vet men om du läser tidigare inlägg i tråden så förstår du att så inte är fallet.
September 4, 2004
Telia 8000
Har för några veckor sedan uppgraderat mitt 0,5 mbit till 8 mbit men jag
märker dessvärre ingen skillnad.. har vart uppe nårgra gånger i
300 kB/s men mestadels ligger de i 30-50 kB/s. läste att man
kunde kontrollera detta (kan ej mkt om sånt här) alltså hur mkt andra
får tanka av mig. hur gör man detta isf
Ska ringa BBB och beställa 24 mbit eftersom det är samma pris och
värre kan det ju inte bli iaf.. men är det någon som vet om detta är
bra? dvs stabilt och håller någolunda hastigheter..
Fakta
Huvudjack: Ja
Avstånd från station: ca 860 meter
Router: Ja, D-link DI-604 (Har provat utan också)
Resultat i tp312swe.exe: 3 mbit upp & ner
Ledningar: Telia felsökte dessa men inget fel. (nydraget för några år)
simpn wrote: Om du har en router så kan det vara den som begränsar, iaf enligt vad som sagts i andra forum. Själv får jag ut ~6mbit av mitt telia8000, har dock inte testat med nån annan router. Har kört TP-test vid flera olika tillfällen i flera veckors tid, och får alltid runt 6 mbit.
Det skall vara en ruskigt, ruskigt dålig router ni har köpt isf. Kanske från forna Sovjetunionen eller nåt. För alla Routrar med minst 10mbit Ethernet anslutning har verkligen minst 8 mbit i throughput. Det är nog bara ifall ni kör VPN som routern/gatewayen börjar knäa.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
3 Guest(s)