Seriösa 169.254... problem!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Seriösa 169.254... problem!
Ari0n
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2009 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print


Hej vänner!

Det är som så att jag har ett problem med ipadresser som inte verkar helt ovanligt. Vad som däremot verkar ovanligt är att det ska medföra så mycket komplikationer som det gör för mig. Efter att ha provat olika grejer hit och dit i ett par dagar nu har jag bestämt mig för att ge mig. Om någon här kan hjälpa mig att felsöka vore det ju helt kanon! 🙂 Det är lite invecklat men häng med om ni orkar!

Det börjar med att jag bygger om lite i min maskin med nytt moderkort (Gigabyte 81915-G), grafikkort och grejer (för att kunna spela Fallout 3 :)) men tyvärr så kräver windows WGA när jag startar med all den nya hårdvaran så jag får formatera med en annan version. Dock så lägger jag, i felsäkert läge, märke till att windows hittar moderkortets nätverkskort utan problem. Så dock inte efter formateringen då det inte hittar något och låser sig så fort jag försöker installera drivisar manuellt

Trist. Så jag köper ett PCI-kort (D-Link DFE-530XT) då jag misstänker att det är hårdvaruproblem på g här!.
Detta kort installerar finfint men jag får "limited or no connectivity". Det märkliga är att maskinen verkar skita fullständigt i om den överhuvudtaget är ansluten. Även om jag drar kabeln, sätter tillbaka den, startar om modem (Comhem kabel motorola)/router (Belkin trådlös router, men jag använder sladd) etc. så ger det ingen reaktion som tex. säger till att den saknar sin sladd eller liknande.

Så jag googlar "Limited or no connectivity" och "169.254" och provar olika lösningar såsom Winsockfix, ändra inställningar på nätverkskortet, fabriksåterställa routern, dra ur alla sladdar över natten, applicera statiska ipadresser, stänga av/sätta på routerns DHCP etc. etc.
Samma problem.
Så jag formaterar maskinskrället från XP SP3 till mitt orginal windows med XP SP1 och det är samma sak såklart med det undantaget att den inte längre säger "limited or no connectivity" utan påstår att den är "connected" även om ipadressen kvarstår och jag då självfallet inte kommer något vart.

Nu låter det som att det skulle röra sig om något problem med hårdvaran i min maskin MEN min låtsaspappa har precis fått en ny dator som jag installerade XP på och inte förväntade mig att springa in i några problem med och just det, ni gissade rätt, det gjorde jag visst det; 169.254 etc.
Skoj!

Kabelmodem/router då?
Men maskinen som jag sitter på nu, min mammas och den enda som inte genomgått några stora förändringar lately, fungerar ju perfekt och precis som den alltid har gjort.
Jag blir inte klok. Hjälp!

EDIT: Läste något om comhem modem som låser sig. Hur funkar det mer exakt? Saken är att jag inte tycker att jag har haft några liknande problem alls förr i tiden trots att jag kopplat datorer kors och tvärs ut och in ur routrar och modem...

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1218309
February 21, 2009 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Både routrar och modem kan hänga sig emellanåt. Inget som är specifikt för Com Hem. Det som skiljer lite åt är att deras modem kan låsa sig mot det MAC:id som den senast var kopplad mot. Så t.ex. ifall du har två datorer och ingen router och vill flytta Internet mellan dem så behöver man bara göra modemet strömlöst i några sekunder. Men om du har modemet kopplat mot routern hela tiden så skall du inte behöver starta om i andra fall än om man har problem, det är inte så nu då att du har stängt av router-funktionen i routern och det är därför bara Internet fungerar på mors dator (då Com Hem bara delar ut 1st IP-adress)?

I övrigt tycker jag det där D-link kortet verkar riktigt FUBAR.

//Jimmy

Ari0n
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1218310
February 21, 2009 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mm okey, det är så det är! Hursomhelst har jag provat att dra ut och sätta in igen med min dator kopplad direkt i modemet så det är inte det som är mitt problem i sådana fall.

Ja kortet är ju antagligen egentligen ingen höjdare utan var mer för att köpa något billigt och enkelt för att rädda situationen då jag förstod att nätverkskortet på mitt moderkort inte tänkte sammarbeta med mig. Men det märkliga är ju att låtsaspappas dator också ger 169.254!

Jag förstår verkligen inte för att jag har på något sätt signaler om att modemet skulle vara krånglet samtidigt som jag har signaler att min dator skulle vara krånglet! Det gör inget sense liksom...

Det jag tänkte göra nu är att gå och mecka med den andra nya datorn. Kanske är det visst hårdvarukrångel hos mig och en ren tillfällighet att den andra får samma problem. Tänkte prova lite standardgrejer på den iallafall...

Avatar
anton41
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
March 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1218312
February 21, 2009 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ut som om det er fler mojliga problem:

Din Pc eller din router.

Jag ville satt en krossad kabel mellom din och din mors dator. Sett inn private ip adresser som 192.168.1.1 och 192.168.1.2. ping hverandra.

Det er en direkte test av ditt nettvärkskort.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1218313
February 21, 2009 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Testat att ställa in IP manuellt?
Eller ipconfig /renew i en dos-prompt?

Ari0n
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1218327
February 21, 2009 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Testat att ställa in IP manuellt?
Eller ipconfig /renew i en dos-prompt?

Testat och utan resultat :/

Anton41, ska prova det så fort som möjligt!

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1218357
February 21, 2009 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Motorola modem är inte roliga.
Dock så låter det mer som om routern är boven i det här dramat.

Det kan dock vara så att routern hänger sig pga att den inte får något IP från modemet, vissa routrar hamnar i en oändlig loop med DCHP-requests, var väl mer vanligt med gamla routers iofs.

Testa först och främst att koppla ur modemet från routern, starta om router, kör en ny factory reset för säkerhets skull, sen kollar du om du får ett IP.

Får du inte det så är routern kass.
Får du ett IP, så kan du testa göra följande:

Koppla ur alla kablar förutom kabeln från väggen till modemet, starta modemet, låt den stå i 1-2 minuter, sen kopplar du strömmen till routern och låter den starta upp och sedan kopplar du in kabeln mellan modemet och routern.

Och pga att Comhem kör med MAC-låsning så bör du inte hålla på och koppla in datorer rakt in i modemet då det bara gör felsökningen längre, har haft ganska mycket problem med Comhems lina/modem så det är inte något jag bara hittar på 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1218372
February 22, 2009 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote:
Och pga att Comhem kör med MAC-låsning så bör du inte hålla på och koppla in datorer rakt in i modemet då det bara gör felsökningen längre, har haft ganska mycket problem med Comhems lina/modem så det är inte något jag bara hittar på 😛

Fast låsningen försvinner genom att stänga av modemet någon minut 🙂
Jag tror även de flesta ADSL-modem funkar likadant?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1218715
February 24, 2009 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Fast låsningen försvinner genom att stänga av modemet någon minut 🙂
Jag tror även de flesta ADSL-modem funkar likadant?

Nja kan ta upp till 2 timmar beroende på lease-tiden, därför bör inte flera olika enheter kopplas in då det kan låsas på ett MAC-id.
Jag vet inte om det bara är Motorolas modem eller Comhems nät men de är känsligare än ADSL-nät+modem.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1218789
February 24, 2009 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Nja kan ta upp till 2 timmar beroende på lease-tiden, därför bör inte flera olika enheter kopplas in då det kan låsas på ett MAC-id.
Jag vet inte om det bara är Motorolas modem eller Comhems nät men de är känsligare än ADSL-nät+modem.

När jag körde comhem räckte det med nån minut både med motorola och det är andra med ip-telefoni, kommer inte ihåg märket.
Men visst, det kan säkert ta längre tid oxå.

Ari0n
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1219180
February 28, 2009 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, jag har en update vänner! Har gått och funderat lite och pillat lite under veckan och bestämde mig nu när jag fick tid för att kolla hur det egentligen låg till med låtsaspappas dator och, ja, problemet där var någon form av tillfällighet. 169.254 löste sig med Winsockfix 1.2 och nu skriver jag därifrån!

Gött för då sållas ju lite. Nu bara måste det vara trubbel med mitt nätverkskort på något sätt?
Det irriterar mig att det integrerade kortet inte funkade och sen när jag köpte ett PCI-kort så funkade inte det heller. Skulle det kunna vara moderkortet?

Jag har inte riktigt någon lust att dra och köpa nytt kort bara hursomhelst, vore ju chill om det bara kunde funka. Lagt så mycket pengar på min dator lately redan. Funderar på om någonting stör det på något sätt...

Kortet heter i enhetshanteraren DFE-530XT Ethernet blabla rev.C #2 varför tvåan? Jag får även en "PCI-Device" som jag inte kan identifiera.

En annan grej som kanske är intressant är att WinSockFix hänger sig på steg två och inte går vidare. TCP parameters & nutshell...

Någon som får någon idé?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1219218
March 1, 2009 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Avinstallera drivrutinerna för nätverkskorten, starta i felsäkert läge o kolla så att de är borta där med och installera om dem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL