May 23, 2001
Jag kör en Linux server (Mandrake 9.0). För två veckor sedan flyttade jag ner den till en kompis i Borlänge. Dock så har den krånglat lite, första gången så koom man inte åt den på kanske ½ timme sen när man väl gjorde det så märkte jag att den bytt IP, detta hände när min polare stängde av SIN dator. Idag åkte min polare hem från Borlänge och därför stängde han av sin dator runt halv nio - nio, gissa vad som händer, jo det går inte att komma åt min server IGEN.
Det är alltså en korsad TP kabel från uttaget i väggen till en switch och sen sitter min server och min polares dator i två olika uttag på switchen och de får varsin IP adress osv oxo. Är det bara tillfälligheter att det har hänt när han stängt av sin dator?
Kan inte åka ner och kolla till servern fysiskt i Borlänge men jag antar att det är nå groll med någonting som har me BBB att göra. Visst kan hårddisken eller nått kraschat nu men det tror jag inte.
Någon som har nån ide?
December 25, 2000
Kom åt den? Alltså via SSH?
Om du inte redan gör det så fixa en dynamisk address (t.ex. http://www.no-ip.com är bra). Och sen slänger du inte no-ip's updateringsprogram så slipper du problem med att den byter ip.
Jag ser absolut ingen orsak för den att byta ip när han stänger av sin dator.
Och kolla loggarna nästa gång du kommer åt den så kanske du hittar något flux.
May 23, 2001
Nej, ringde till BBB:s support och de sa att det va lugnt. Jo jag kör redan noip och deras program. Starta om skiten igår får väl se om det fungerar bättre nu. Till saken hör oxo att först när jag bootade upp den fick den inget IP så jag fick köra dhcpcd, kanske va det som låg och krånglade? Jaja får väl se nu när jag bootat om den då för nu fick den ip vid uppstarten.
När jag säger kom åt den menar jag genom, ftp, ssh, putty eller webb...
1 Guest(s)