Sida med testade NAS-lagringsenheter?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sida med testade NAS-lagringsenheter?
-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 18, 2010 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet någon sida där man gjort ett praktiskt test på NAS-enheter?
T ex vad jag vet så är DNS-323 bara 17MB/s, det är ju inte så kul

Eller någon som har en NAS hemma och har testat hur snabb den är eller vet hur snabba några NASar är?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1255304
September 18, 2010 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta konsument NAS enheter är långsamma, bara att inse detta. Du får upp i dyrare klasser för mer prestanda.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1255305
September 18, 2010 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

åå så bra att höra någon säga så!
För nu börjar det isåfall klarna lite med egentligen att prestandan på NAS diskar verkligen inte är så snabba som man kan tycka.

1. Om vi säger såhär.
I vilka hastigheter kan man komma i med 2000 kr resp 3000 kr? utan HDD i redan alltså
Kan man komma upp till 50 MB/s

2. EDIT: Jag tänkte också på att man kan ju bygga ihop en egen liten riktig datorserver, med kanske FreeNAS. Men då blir det ändå dyrt, kanske uppåt 3000-4000 , och då får man ut ännu mer prestanda än en NAS på 3000-4000 beroende på vilken hårdvara man väljer. Vad kan man får för MB/s med hembyggd server?
Men det blir alltså ändå dyrt, men även kanske mer strömslukande än en NAS. Eller kanske strömmen är direktrelaterad till att det går fort? Eller hur säger man?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1255306
September 18, 2010 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, så kan man inte resonera direkt. En hemmabygd server har ju flera användningsområden än en konsument NAS. En Atom NAS är snabbare än många andra färdiga NAS lösningar. Jag byggde själv en NAS för bra länge sedan och
den kör med en VIA C7.

Denna processorn är tillräckligt snabb för mina behov. Den är nog långsammare än de flesta nya Atom brädorna.
Jag kör dock med ett hårdvaruraidkort för min Raid5. Mjukvaruraid fungerar för de flesta annars.

Du får ju speca upp hur du vill använda din NAS. Skall den vara på hela tiden, sköta torrenter och sånt så kan en snabbare nas vara bra. En egenbyggd nas kommer dra mer el, men det är inte astronomiska siffror vi snackar direkt.
En atom bräda och lite diskar borde inte bli mer än 60-70w, troligtvis mindre. Samt fysiskt större med.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

-8-DEAMON-8-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1255309
September 18, 2010 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hur många MB/s är din NAS då?

- Jag har tänkt att ha två mappar i roten. En mapp för allmän lagring av vad som helst(organiserat också). Och i andra mappen ska hela hemmets datorers hårddiskar synkroniseras till, kanske varje dag eller varannan på ett enkelt sätt (som jag inte riktigt listat ut än (ett program av något slag)). Så om en dator går sönder/obrukbar/hårddiskkrash, så finns datat på NASenheten. Jag är inte säker på om jag kommer ha på den hela tiden. Synkronisering vill man ju ska gå fort. Man kanske lagt in 5 GB på sin dator och känner för att synkronisera, då kommer det ju ta en tid. Om det är 17 MB/s, tar det 5 minuter då? eller är det kanske inte så? (Tid är verkligen pengar...)

-Om den ska sköta torrenter var inte huvudsyftet utan bara som en bonus tänkte jag. Men om jag hittar något särskilt jag önskar ladda ner kan man ju ha på den på natten t ex.

-Jag har en färgskrivare som skulle kunna vara bra om den delades ut på nätverket också. Den är från 2002 och bara USB/LPT port på. (Kanske lite dålig skrivare?)

- Om man tänker på pappa så verkar det inte så populärt då han betalar elräkningen. Det bästa vore om man kunde fjärrstyra påsättningen, så den är påsatt på kanske mindre än 10 sekunder.

Hur dyrt kan det bli med en egenbyggd NASdator som kanske är rätt så snabb? 30 MB/s kanske.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1255445
September 20, 2010 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör för tillfället 4 + 2 diskar i raid och får en överföringshastighet på 200 MB/sek när man kopierar filer melan diskarna. (4x400 +2x2TB) Den totala wattförbrukningen jag har inklsive bildskärm(95w) och en del extern utrustning ligger mellan 230w och 400w när man krämar på. Grafikkortet jag använder är ett 4870X2 2GB som lätt kan dra 500w själv när man kör högsta inställningara (har haft toppar på över 700w totalt).

Om du är realistisk behöver du nog inte ett sådant grafikkort i din maskin utan ett moderkort med inbyggt grafikkort eller ett kort inom dom första 500-1000 kr räcker förmodligen långt om du bara skall ha den som filserver och ev videovisare. Ett sådant kort klarar sig nog inom 450w marginalen inkl diskar och även bildskärm inräknat.

När det gäller överföringshastigheten så är frågan om du kommer att använda nätverket eller ESATA till datorn. Gigabit-lan kommer att ge möjlighet till maximalt (teoretiskt 100 MB/sek) och ESATA upp någonstans mellan 200 och 300 MB sekund i teorin beroende på raid etc. En enskild disk i ESATA kan ge mellan 40 och 70 MB sekund.

Vid USB 3.0 skulle överföringshastigheten motsvara ESATA.

Alltså skulle ett m-atx moderkort med ett enklare grafikkort och 4 hårddiskar lätt klara sig med 180-270w som max.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1255469
September 21, 2010 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

180-270W? Varför är jag inte förvånad när det är du som postar en massa effektangivelser...
Ett enkelt micro-ATX/mini-ITX och en strömsnål och billig processor och fyra diskar drar inte mer än kanske 80W, och då drar processorn förhållandevis mycket. Nån ännu strömsnålare VIA eller så kanske 50-60W. Köper man vettiga diskar drar dessa inte ens ~30W totalt för alla fyra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL