Ska man ta detta på allvar?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska man ta detta på allvar?
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 13, 2003 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm. Blev lite panaroid när min farsa ringde till mig och sa att jag hade strulat till något ute på internet (tänkte om jag hade spridit to much warez eller nått :)) men så var det inte.

Fick varning/medelande från Telia Carrier & Networks och så här stod det:

Vi har fått en eller flera anmälningar från användare på internet som har råkat ut för intrångsförsök, vilket följer netiketten (etikettregler på internet). Spårningar visar att det är internetkontot ******* som har använts vid händelsen, som inträffade den bla bla, klockan bla bla.

Vi ber dig ta del av riktlinjer som gäller för tilläter bruk av Telias internettjänster (AUP) som de dokument som tar umgängesregler på internet, den sk. Netiketten, på http://www.telia.se/sakerhet. VÅr förhoppning är att vi inte stöter på ditt konto i våra utredningar igen.

Om detta internetkonto forsätter att förekomma i våra uttredningar kommer avtalet att upphöra och vi kommer att stänga av dig...

OK!. Hmm, enligt mina ögon ser detta väldigt oseriöst och skicka ut en anmärkning utan några bevis bla Ip-nr samt, "hur" det påstådda intrånget har gått till, eller om jag har bara pingat in användare om jag skulle typ spela cs, vad som helst kan man påstå som intrångsförsök.

Anyway, har redan för ett par veckor sedan ansökt om Spray adsl, så jag slipper panaroida telia samt deras priser.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
335197
May 13, 2003 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

oh ja hade jag fått en sån hade jag blivit rädd iaf, dem skickar inte en sån bara sådär, dem har säkert alla bevis dem behöver, ip nummer ósv., så tydligen är ditt ip med på deras sån lista.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
335217
May 13, 2003 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff har försökt hackat :P.
Nämen kanske har nån trojan eller nåt program eller nåt som försöker ta sig in på andras datorer?

heyl
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
Member Since:
February 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
335228
May 13, 2003 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Sånt brev har jag också fått. Tydligen var det Nimda som spökade lite på min gateway... Fick mitt i höstas nångång...

Tror inte det är så mycket att bry sig om. Se bara till att du har antivirusprogram och en bra brandvägg...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
335230
May 13, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej inte ett dugg. senaste jag hållde på med "liknande" var för 2år sen, och då var jag nära att bli polisanmäld.

hmm, men seriöst. Jag såg en snubbe postade här nh.com att han hade fått en anmärkning från BBB att han laddade ner spel, och där stod det vilket program han använde, vilket spel, tid, IP. osv.

corny
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
January 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
335525
May 13, 2003 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått 2 såna brev, första gången va de virus. Jag antog att fallet var så även 2a gången, men ICKE! helt nyformaterad dator, så jag gjorde inget åt saken o har inte hört nå mer, dom får fan vässa sina loggar 🙂

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
335633
May 14, 2003 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Telia sköter inte kommunikation med sina kunder på det sättet. Om det är ett problem hos Telia så kommer du att få en varning skriftligen via vanliga postgången.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
335693
May 14, 2003 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: Telia sköter inte kommunikation med sina kunder på det sättet. Om det är ett problem hos Telia så kommer du att få en varning skriftligen via vanliga postgången.

Jopp det stämmer, jag fick det ivf 😀

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
336302
May 14, 2003 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Nej inte ett dugg. senaste jag hållde på med "liknande" var för 2år sen, och då var jag nära att bli polisanmäld.

hmm, men seriöst. Jag såg en snubbe postade här nh.com att han hade fått en anmärkning från BBB att han laddade ner spel, och där stod det vilket program han använde, vilket spel, tid, IP. osv.

Ganska säker på att han fick anmärkning för att han delade ut inte laddade ner. Och om det var för att han delade ut så var tiden/ipn/spelet det som APB(eller vem det nu var) valde att spara och rapportera till BBB.

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
Member Since:
December 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
336318
May 14, 2003 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Smirnoff]Nej inte ett dugg. senaste jag hållde på med "liknande" var för 2år sen, och då var jag nära att bli polisanmäld.

hmm, men seriöst. Jag såg en snubbe postade här nh.com att han hade fått en anmärkning från BBB att han laddade ner spel, och där stod det vilket program han använde, vilket spel, tid, IP. osv.

Ganska säker på att han fick anmärkning för att han delade ut inte laddade ner. Och om det var för att han delade ut så var tiden/ipn/spelet det som APB(eller vem det nu var) valde att spara och rapportera till BBB.

Tjaa om det var direct connect det handlar om så va det ett media bolag förut som satt på dc och sökte efter folk som delade ut deras rellar och anmälde dom för det, va jag vet så var det främst Lord of the ring: Two Towers när den va ny.
Va ju ett himla rabalder när folk började få brev kommer jag ihång 🙂

Intrångförsök verkar ju lite överdrivet, jag får intångs försök konstant i min firewall (norton), brukar väll ligga på 3000-4000 när jag startar om datorn efter något dygn. Det räcker ju med att någon försöker connecta till min dc hub som inte uppfyller kraven så räknas det ju om ett intrång försök.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
336350
May 15, 2003 - 6:03 am
sp_Permalink sp_Print

YemanCool wrote: [quote=ViU][quote=Smirnoff]Nej inte ett dugg. senaste jag hållde på med "liknande" var för 2år sen, och då var jag nära att bli polisanmäld.

hmm, men seriöst. Jag såg en snubbe postade här nh.com att han hade fått en anmärkning från BBB att han laddade ner spel, och där stod det vilket program han använde, vilket spel, tid, IP. osv.

Ganska säker på att han fick anmärkning för att han delade ut inte laddade ner. Och om det var för att han delade ut så var tiden/ipn/spelet det som APB(eller vem det nu var) valde att spara och rapportera till BBB.

Tjaa om det var direct connect det handlar om så va det ett media bolag förut som satt på dc och sökte efter folk som delade ut deras rellar och anmälde dom för det, va jag vet så var det främst Lord of the ring: Two Towers när den va ny.
Va ju ett himla rabalder när folk började få brev kommer jag ihång 🙂

Intrångförsök verkar ju lite överdrivet, jag får intångs försök konstant i min firewall (norton), brukar väll ligga på 3000-4000 när jag startar om datorn efter något dygn. Det räcker ju med att någon försöker connecta till min dc hub som inte uppfyller kraven så räknas det ju om ett intrång försök.

Jopp känner en hel del som fått varningar pga av den filmen 😀

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
336567
May 15, 2003 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska dom göra?`

De dom håller på är minst lika olagligt, tycker APB är ett par kuk sugare som försöker tjäna lite snabba stålar *Ursäkta för uttrycket*

smokie_2001
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
October 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
339344
May 19, 2003 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

min kompis med bonet har också fått ett sådant majl iofs efter att han satt uppe en natt och pingade 6 miljoner ip adressen i en vild jakt på dos nätverket....

ligg lågt med ditt haxxande ett tag bara så e det lungt sedan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL