ska skaffa trådlöst.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ska skaffa trådlöst.
Axess
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 7, 2006 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

tja,
jag ska snart flytta och där finns inget internet, fast har nyss beställt telias 24mbits tjänst dit.
och nu ska ja skaffa trådlöst för första gången och undrar om de är något speciellt ja ska tänka på och vad för saker jag behöver.
vad jag vet är att ja måste ha ett modem och en Access punkt, vi kommer vara 3 som delar på nätet, behöver jag något extra då?
jag är helt ny i detta område och undrar om jag behöver nå speciella prylar för att kunna utnyttja telias 24mbit ned och 2.5mbit up?
jag har kollat på lite saker som ja knappt förstår mig på, men :

http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010098017
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010065380
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010086335

ser de ut som något använtdbart? embarassed
eller räcker det bara med trådlösa nätverkskort och en accesspunkt?

Tack på förhand.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1092072
November 7, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag föreslår att du skaffar en router istället för AP. En router delar din internetförbindelse till nästan oändligt många datorer (både via kabel och trådlöst).

Då kopplar du såhär:

Uttag ---(kabel)----> Modem (ingår?) -----(kabel)----> Router ----(WLAN el. kabel)----> Datorer.

Ingår modem från telia? Isof behöver du bara routern och trådlösa kort till de datorer som du önskar köra trådlöst på...

För att kunna utnyttja dina 24mbit måste du ha en router med hög throughput (ett mått på hur snabbt routern skickar igenom trafiken). Sen tycker jag att du ska undvika D-links DI-xxx serier, många har problem med att dom blir för varma och hänger sig.

En bra router som jag själv har är: D-link DGL-4300. Den sägs vara optimerad för spel men fungerar såklart till allt.

Kortet du länkade till är en adapter för att använda ett PCMCIA-kort i en dator som saknar en sådan port. Till en vanlig stationär dator räcker det med ett "vanligt" trådlöst kort.
Eftersom routern har 10/100/1000 (dvs gbit) portar kan du få en bättre hastighet mellan datorerna som är anslutna till routern (med kabel) om du köper gbit-kort. Ex: http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010063051
(OBS! Detta kort ger endast bättre hastighet till andra enheter med gbit-grejer, dvs ingen bättre hastighet mot internet...)

Glömt något? 🙂

EDIT: Tänkte helt galet, hittar någon mer fel så säg till... 🙂

Axess
Medlem
1092094
November 7, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

extremt bra svar. precis vad jag behövde 🙂 jag skaffar nog en såndär router som du rekommenderar, sen ska ja ta reda på om de följde med något modem imorgon, om inte så beställer jag bara nått random modem. 😡

tack för svaret :]

Adam
Member
Medlem
1092102
November 7, 2006 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Lugnt...
Tänk bara på att du troligtvis kommer ha svårt att utnyttja 24mbit (om du nu får den faktiska hastigheten 24 som telia lovar(?)) från en trådlös dator. Jag har 100Mbit och det är hopplöst att utnyttja fullt ut via trådlöst (t o m via kabel) just pga thoughputen på prylarna.

Axess
Medlem
1092191
November 8, 2006 - 3:59 am
sp_Permalink sp_Print

hm okej, jaja får se hur de blir.
lär bli stor skillnad iaf eftersom ja sitter på 1mbit nu 😡
om de inte skulle funka så bra så är de bara att vi drar kabel.
men eftersom dedär kortet inte värkade passa så kollade jag på ett nytt som borde funka : http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010079429
för den som du länkade värkar bara vara till kabel?

Adam
Member
Medlem
1092332
November 8, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det jag länkade till var ett "kabel-kort"... Dock 1000Mbit...

Det kortet du postade där kommer funka kanon. Om jag va du och skulle köpa både ny router och kort hade jag iof tagit från samma tillverkare...

Axess
Medlem
1092365
November 8, 2006 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

okej tack för hjälpen :] ja tror jag kommer köra med kabel så får farsan köra trådlöst, vilket borde funka fint med den routern. så ska bara ta och beställa sen börja surfa så fort internet har kommit wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 117
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL