November 18, 2002
Har beslutat mig för att göra om min "gamla" till renodlad serverburk, men behöver både råd och dåd för hur jag ska lösa det hela.
Så till saken.....
Den "gamla" är en AMD 233 med 46 ram Hade tänkt att köra systemet på en 8 gigg och ha en 80 gigg för förvaring av allehanda filer ... ( om nu burken klarar av det) Det där med internettdelning klarar jag, Men nu till mina funderingar...
Tänkte slippa brandväggar/virus/FTP/DC/ Kazaa och liknande på "övriga " datorer i systemet. Helt enkelt köra sådana saker på "servern" Går det att lösa så att en brandvägg på servern sköter alla datorer på systemet? likaså med antivirusprogg? Att fjärrstyra progg som FTP/DC och liknande från dom övriga datorerna gissar jag att det är ganska enkelt med progg, Men den stora frågn är.... Går det att göra som jag har tänkt? Om, hur mycket arbete kräver det? Räcker min "gamla" Dator för det jag tänkt? Vill med andra ord ha en burk som sköter brandvägg/antivirus/ FTP och övriga nätverksprogg från en och samma burk utan att blanda in dom övriga "vardagsdatorerna" i det hela.
Går det att lösa?????
July 8, 2001
ja linux är nog det bästa valet för dig med tanke på den inte allt för övertygande kraften i din server.
angående DC och kazaa är jag inte säker på hur det funkar med linux. brandvägg, FTP och fjärrstyrning är inga problem med linux. antivirus finns säkert men jag kan inget om det.
hårddisken du tänkt slänga i burken bör funka.
September 13, 2001
Din dator kommer att klara biffen utan problem, se till att inte ta en av dom maffigare distarna bara. Om du även hade tänkt att använda den som router så kan jag rekomendera Clarkconnect så kommer du snabbt igång. Kör själv det på en P200 och det flyter hur bra som helst.
Virusprogrammet "eTrust InuculateIT Advanced Edition" finns till linux (Redhat, Suse, Caldera, Turbo Linux och säkert fler). Den sköter hela nätverket åt dig.
Du kan köra DC via servern men då får du nog vara beredd på att köra i rent textläge, har inte testat det själv men jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt.
För ftpserver så rekomenderar jag glftpd, även om alla inte föredrar den, så tycker jag om den.
November 4, 2001
Jag har en "gammelburk" stående som server.. En AST 75Mhz 24mb i ram 🙂
Den funkar fint med RedHat 5.2 🙂 Hade lite problem med att få in ngn av de nyaste distarna (undrar varför 🙂 ).
Men vet ngn om man kan få den att dela ut saker från en annan dator i nätverket? Alltså dela ut via ftp. Den andra datorn kör win2k Pro. Det går ju mellan tå windowsburkar om man ansluter nätverksenhet... Finns det ngn motsvarighet? Och isf hur gör man?
August 2, 2001
Motsvarigheten till windowsutdellning i linux heter Samba..
Finns väl installerat som standard i de nyaste distarna..
annars så är det bara att tanka hem fråm http://www.samba.org/samba om jag inte minns fel...
December 25, 2000
Chewie wrote: Din dator kommer att klara biffen utan problem, se till att inte ta en av dom maffigare distarna bara. Om du även hade tänkt att använda den som router så kan jag rekomendera Clarkconnect så kommer du snabbt igång. Kör själv det på en P200 och det flyter hur bra som helst.
Virusprogrammet "eTrust InuculateIT Advanced Edition" finns till linux (Redhat, Suse, Caldera, Turbo Linux och säkert fler). Den sköter hela nätverket åt dig.
Du kan köra DC via servern men då får du nog vara beredd på att köra i rent textläge, har inte testat det själv men jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt.
För ftpserver så rekomenderar jag glftpd, även om alla inte föredrar den, så tycker jag om den.
glftpd är till största del en "site" ftpd (ftp som används för spridning av warez). Dock säger jag inte att den är dålig (använder den själv) men den kan vara lite klurig att få igång, så om man inte behöver kommandon som "nuke" och dupecheck så kan man välja någon lättare. PureFTPd är ett bra alternativ, den har t.om. har ett grafiskt program för att ställa in ftpd'n med det.
ftpd = ftp deamon, betyder nästan samma sak som ftp server. Skillnaden är att en ftp server kan missuppfattas som en server som bara kör ftp.
2 Guest(s)