January 6, 2003
Balor wrote: Den du ringer till måste ju också ha IP telefoni från Telia om det ska fungera.
Jag kanske är helt ute och cycklar men är det inte så det fungerar?
Sunet och BBB har det!
Det går ju fortfarande ringa till vanliga telefoner! Bara att det kostar lika mycket som med en vanlig. Ringer man till en annan med IP-Tele så är det väl i princip gratis?
May 9, 2001
Din ISP måste nog ha den tjänsten för att det ska fungera.
Jag kör med BBB:s IP telefoni. Jag har vanliga LAN versionen (inte VDSL via telejacket).
Det fungerar precis som med vanliga telefonin. Man kan ringa mobiltelefoner, till Telias nät och så klart inom BBB:s nät.
Man kan alltså ringa till alla nät precis som med en vanlig telefon.
Skillnaden är att man ringer via bredbandet istället för via Telias ledningar. Annars är det samma sak.
Tjänster som nummerpresentatör, vidarekoppling mm finns också.
Det enda som inte finns är den typ av telefonsvarare som Telia har.
Det roliga med det är att om jag ringer en person som också har BBB:s IP telefoni så ringer jag gratis till den personen.
Jag ringer tex. gratis till min bror.
Som sagt, fungerar exakt likadant som med vanliga telefonin fast man ringer via bredbandet istället.
Man har en speciell dosa som man kopplar till bredbandsuttaget. Telefonen kopplar man sedan direkt till denna dosa.
Jag använder inte telias telefon nät alls längre.
Kolla min skiss hur man kopplar det:
http://hem.bredband.net/isaste.....atvark.JPG
Dosan sitter högst upp på garderobens sida, ovanför Netgear routern.
http://hem.bredband.net/isaste.....ta/Nya.JPG
Bredbandsuttaget.
June 28, 2002
Jag har beställt IP-telefoni av Tele2 som är min ISP, har inte fått utrustningen än men det ska bli skönt att säga hej då till alla fasta avgifter som Telia har 😀
Har man xDSL så kommer man likt förbannat inte ifrån ett abb hos telia, så det tycker jag är lite tråkigt för er som har det (tur att man sitter på ett 10Mbit LAN).
October 20, 2002
Men hjälp
IP-Telefoni är helt oberoende av nät, förutom korkbollar som kör på idiotiska plattformar, Tele2 / BBB t.ex. som låser fast sina kunders utrustning i deras nät.
Jag kör Swedia Networks och har 3 olika ip-telefonleverantörer som är helt frånskilt från min ISP.
Det enda du behöver göra är att se till att du har bandbredd, ungefär 100kbit/s per samtal till övers, utrustning alternativt programvara + headset.
1 Guest(s)