August 17, 2004
Nån som vet varför det inte går att skapa ett nätverk?
har bredbandsbolaget's modem, alla datorer är kopplade till det.
nätverket har funkat förut helt felfritt men nu kommer man inte in på det. har provat att köra "konfigurera ett hemnätverk" som jag gjort förut. men det verkar inte fungera nu. nån som vet vad som är fel ?
August 17, 2004
när jag klickar på "visa datorer i arbetsgruppen" så kommer jag inte in..
MSHOME är inte tillgänglig. kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. be serverns administratör om hjälp.
Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig.
kommer det upp då jag ska in där.
**edit** verkar inte komma in på min FTP server(från annan dator i nätverket) som jag laggt upp över nätet heller.
**edit** går inte att pinga deras ip-address från min dator "begäran gjorde timeout."
March 27, 2003
Har du en router med DHCP aktiverat? (Dvs delar den ut IP-adresser till datorerna när de startas?)
Om inte förslår jag att du sätter fasta adresser enligt nedan:
Dator 1:
192.168.0.1 (Nätmask = 255.255.255.0)
Dator 2:
192.168.0.2 (Nätmask = 255.255.255.0)
osv...
Därefter bör du kunna pinga de olika datorerna och framförallt se delade filer genom att skriva 192.168.0.2 i Kör.
March 27, 2003
Lugn o fin. RitroX, starta din egna tråd som N1klas sa och beskriv gärna lite mer utförligt i den.
N1klas; Vad är det för modem/router? Länk? Bild?
IP-adresser och masken ställer du in genom att högerklicka på anslutningen till lokalt nätverk --> Egenskaper --> Markera Internet Protocol --> Egenskaper...
August 17, 2004
Adam wrote: Lugn o fin. RitroX, starta din egna tråd som N1klas sa och beskriv gärna lite mer utförligt i den.
N1klas; Vad är det för modem/router? Länk? Bild?
IP-adresser och masken ställer du in genom att högerklicka på anslutningen till lokalt nätverk --> Egenskaper --> Markera Internet Protocol --> Egenskaper...
[Image Can Not Be Found]
sånt där modem...
1 Guest(s)