March 1, 2003
Hej,
jag har läst er nätverksguide och jag ser fram emot att prova på den praktiska biten av nätverkande.
Jag har en lokal där det bokstavligen hänger avklippt nätverkskabel från taket.
Jag behöver förlänga den till skrivbordet en 10m men jag vill helst inte tvinna ihop kablarna och kladda ihop dem med tejp.
Finns det motsvarande grendosor som det finns för el? Jag tror de kallas sockerbitar.
April 7, 2002
Om du skaffar dig en lödpenna, lite lödtenn och lite olika storlekar krympslang så ska det nog gå alldeles utmärkt att skarva ihop dem.
Men glöm nu inte för allt i värden att trä på krympslangen innan du lödar ihop kablarna, jag glömmer det alltid... 🙂
Alltihop hittar du nog billigast på biltema alternativt clasohlson. skål!
February 27, 2006
April 7, 2002
Finns det något innertak i lokalen som du har? Antar att det inte gör det annars hade du ju bara gömt skarven där... hmm... Du kanske kan köpa en vanlig el-skarvdosa och "gröpa" ur den, därefter antingen löda eller se om du får plats med en nätverksskarv från CO inuti den?
March 1, 2003
Jag har ett nytt problem.
När jag skulle sätta igång med skarvandet så märkte jag att den gamla (~7 år) kabeln inte var tvinnad. Sladden hade 8 ledare varav 4 var vita. Det gick inte att skilja dem åt och de var inte tvinnade med någon annan färg. Jag har ingen voltmeter. Måste jag skaffa det?
January 27, 2006
Köp ny kabel!
Finns billiga cat 6 kabel på rulle á 100meter.
Att skarva kabel är aldrig nyttigt, att löda ihop kabeln lät inte riktigt vettigt det heller. Men men, om inte annat kan jag sno ihop lite prylar åt dig på skolan som jag kan sälja, även dom har gjort en fullkomligt idiotisk lösning. =)
1 Guest(s)