February 17, 2004
Vill skicka filer mellan en Linux-dator o en XP-dator. Installerade därför paketet som stöder detta i Linux Redhat 9(SMB). Har försökt komma åt den andre datorn från både XP o Linux utan success. I Linux går det inte att aktivera nätverkskortet, den söker länge men lyckas ej. Nätverket fungerar då indikatorerna för nätverket lyser. Någon som har lyckats med detta?
/Dani
May 6, 2002
Jo, jag har ändrat en del. Läs här:
http://www.redhat.com/docs/man.....uring.html
May 23, 2001
Dani wrote: Gräva? Innebär gräva att man ändrar i filen eller bara letar info 🙂 . Ändrade/Adderade du något i filen smb.conf?
/Dani
Annars kan man konfigruera Samaba genom programmet linuxconf, det skall följa med i RedHat. Jag confade iaf Samba genom det, väldigt smidigt.
May 6, 2002
stormaz wrote: [quote=Dani]Gräva? Innebär gräva att man ändrar i filen eller bara letar info 🙂 . Ändrade/Adderade du något i filen smb.conf?
/Dani
Annars kan man konfigruera Samaba genom programmet linuxconf, det skall följa med i RedHat. Jag confade iaf Samba genom det, väldigt smidigt.
Jo, fast det är svårt om man, som jag, kör Debian utan X Windows. Lika bra att lära sig "den hårda vägen" från början. Om man är intresserad av att lära sig Linux vill säga.
May 29, 2001
mount -t smbfs //ip_nr_på_xp_burk/sharename /mount/test
funkar skitbra, kom ihåg att du måste ha en mountpoint, jag har skapat en katalog som heter /mnt/C för att mappa upp C: på min 2000 burk.
Måste du ange user/pass så kolla manualen till mount genom att skriva man mount, vill du kolla vilka shares som finn på XP burken, skriv smbclient -L ip_nr_här
Stöter du på problem -> man
1 Guest(s)