November 26, 2004
Hej folks!
Ny här, forumet verkar ju vara fyllt med kunniga människor!!!
Min fråga:
Om man har satt upp ett nät som via en router kommer åt Internet och vill utöka detta med ytterligare dator som via routern skall nå internet men inte ha tillgång till det interna nätet. Hur skall man lösa detta på ett smidigt sätt?
Räcker det kanske att ändra subnätet på dessa burkar, för att få ovanstående funktion?
Eller skall man sätta in ett extra nätkort i en burk och ansluta dessa via detta andra nätkortet?
Vad jag egentligen är ute efter är att dessa tillkommande burkar skall användas i webcafe syfte, låta gemene man få tillgång till internet, helst via något program där man kan kontrollera den uppkopplade tiden.
Många frågor med gemensamt mål.........
Routern som används är en DLink 714+, ja jag har hört många klanka på DLink, säkert med all rätt, jag har även en 604 å den är si och så, men 714+, den har faktiskt fungerat klockrent om man bortser från det trådlösa. Vad det gäller trådlöst så tror jag man får använda sig av lite dyrare ting typ Cisco-grejer. Enbart ett inlägg i den allmänna debatten!!
/Bosse
October 7, 2002
Öhm. Squarepusher, nej. Vet du ens vad DMZ är för något? Jag kommer åt de andra datorerna i nätet här hemma alldeles utmärkt från datorn som sitter som DMZ.
För att gå över till den ursprungliga frågan, så BORDE det fungera om du kör med manuella adresser (stäng av DHCP i routern!), och ger datorerna i ena gruppen adresser ...1-...126 och i den andra ...129-...254, samt med subnätmaskar ...0 respektive ...128. Fast alldeles säker är jag ju inte, och den som verkligen vill kan säkert gå runt det systemet också, i alla fall om de har möjlighet att ändra på inställningar, och i Windows finns det nog med säkerhetshål för att du ska räkna med att de kan det no matter what. Dessutom svär jag inte riktigt på det här, men det "borde" funka. Hur man vidareutvecklar det till ett webcafé är däremot en annan sak...
Edit: Om du nu ska ha någon mera seriös webcaféverksamhet (>3-4 burkar) så skulle jag sätta de datorerna antingen bakom en egen hårdvarurouter eller bakom en dator med lämplig programvara (internetdelning funkar men det finns säkert specialanpassade program alternativt möjlighet att använda linux, så du kan stänga av internet för de som surfar om de inte betalar mer. :-))
November 26, 2004
I det här fallet så är det minst 2 datorer som skall vara tillgängliga som webcafe. Jag har programvaror för att dess clientdatorer inte kan göra så mycket mer än att surfa, men som påpekas det finns alltid dom som kan slinka förbi på olika sätt.
Samtidigt så vill jag ju nå "servern" där serverinstallationen av webcafet ligger. Kanske skall man sätta upp det hela på prov och utröna de olika alternativen...
1 Guest(s)