Skilda nät men åtkomst till Internet|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skilda nät men åtkomst till Internet
BosseKba
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 26, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Hej folks!
Ny här, forumet verkar ju vara fyllt med kunniga människor!!!

Min fråga:

Om man har satt upp ett nät som via en router kommer åt Internet och vill utöka detta med ytterligare dator som via routern skall nå internet men inte ha tillgång till det interna nätet. Hur skall man lösa detta på ett smidigt sätt?
Räcker det kanske att ändra subnätet på dessa burkar, för att få ovanstående funktion?

Eller skall man sätta in ett extra nätkort i en burk och ansluta dessa via detta andra nätkortet?

Vad jag egentligen är ute efter är att dessa tillkommande burkar skall användas i webcafe syfte, låta gemene man få tillgång till internet, helst via något program där man kan kontrollera den uppkopplade tiden.

Många frågor med gemensamt mål.........

Routern som används är en DLink 714+, ja jag har hört många klanka på DLink, säkert med all rätt, jag har även en 604 å den är si och så, men 714+, den har faktiskt fungerat klockrent om man bortser från det trådlösa. Vad det gäller trådlöst så tror jag man får använda sig av lite dyrare ting typ Cisco-grejer. Enbart ett inlägg i den allmänna debatten!!

/Bosse

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
782614
November 26, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jo du får väl göra det och stänga av all automatisk tilldelning i routern 🙂

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
782629
November 26, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH. Först vill jag berömma dig för ditt välskrivna inlägg, inte alla som klarar det.

Vad menar du med "inte tillgång till nätverket"?
Vill du inte att "Café-datorerna" ska kunna exempelvis pinga din dator (som jag antar är nån slags Admin på Caféet)?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
782673
November 26, 2004 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du sätter den dator som bara ska ha åtkomst till internet och inget annat på DMZ porten så borde funka, tror jag 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
782804
November 26, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Öhm. Squarepusher, nej. Vet du ens vad DMZ är för något? Jag kommer åt de andra datorerna i nätet här hemma alldeles utmärkt från datorn som sitter som DMZ.

För att gå över till den ursprungliga frågan, så BORDE det fungera om du kör med manuella adresser (stäng av DHCP i routern!), och ger datorerna i ena gruppen adresser ...1-...126 och i den andra ...129-...254, samt med subnätmaskar ...0 respektive ...128. Fast alldeles säker är jag ju inte, och den som verkligen vill kan säkert gå runt det systemet också, i alla fall om de har möjlighet att ändra på inställningar, och i Windows finns det nog med säkerhetshål för att du ska räkna med att de kan det no matter what. Dessutom svär jag inte riktigt på det här, men det "borde" funka. Hur man vidareutvecklar det till ett webcafé är däremot en annan sak...

Edit: Om du nu ska ha någon mera seriös webcaféverksamhet (>3-4 burkar) så skulle jag sätta de datorerna antingen bakom en egen hårdvarurouter eller bakom en dator med lämplig programvara (internetdelning funkar men det finns säkert specialanpassade program alternativt möjlighet att använda linux, så du kan stänga av internet för de som surfar om de inte betalar mer. :-))

BosseKba
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
783297
November 27, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

I det här fallet så är det minst 2 datorer som skall vara tillgängliga som webcafe. Jag har programvaror för att dess clientdatorer inte kan göra så mycket mer än att surfa, men som påpekas det finns alltid dom som kan slinka förbi på olika sätt.
Samtidigt så vill jag ju nå "servern" där serverinstallationen av webcafet ligger. Kanske skall man sätta upp det hela på prov och utröna de olika alternativen...

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
783870
November 28, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Förklara mer hur det är uppbyggt, vad är det klienterna inte får ha tillgång till på admin-datorerna?

Datorerna sitter inte i någon domän?

En enkel brandvägg, bannlys trafik ifrån klienterna på admin-datoerna.

Annars bygg olika subnät.

Good luck 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL