January 16, 2003
glöm hub kostar lika mkt som switch och switch e mkt snabbare.
en router är en switch med nån sak (glömt namnet) som delar internetet och en firewall. en switch kan dela internetet men inte alla TROR Jag
skillnaden mellan hub och switch är att hub sickar info till alla portar och switch till den som ska ha infon
September 20, 2001
Vänta lite hära nu!
En hub och en switch är i stort sett likadana, dom fungerar på samma sätt. En switch kallades för en massa år sedan för en aktiv hub.
Skillnaden är att en hub är passiv och en switch är aktiv.
Med passiv menas att den skickar ut data på ALLA portar på hubben, men en switch ska ha koll på vart datan ska, så den skickar bara på en port.
En hub funkar bra om man inte ska ha mer än 3 datorer i nätverket om man bara ska koppla ihop dom.
Dock så är en switch marginellt dyrare än en hub så det finns egentligen ingen anledning att köpa en hub... 🙂
May 23, 2001
hehehe wrote: glöm hub kostar lika mkt som switch och switch e mkt snabbare.
en router är en switch med nån sak (glömt namnet) som delar internetet och en firewall. en switch kan dela internetet men inte alla TROR Jag
skillnaden mellan hub och switch är att hub sickar info till alla portar och switch till den som ska ha infon
Måste bara klargöra att en router är egentligen en sak som gör så att man kan kommunicera mellan två olika nät. Till exempel om du har två klass C nät så kan man routra mellan dem och få bort en massa broadcast. Routing har ingenting med firewall att göra. Dock så finns nu många routerns som man delar sitt internet med idag. Denna fungerar alltså som en brandvägg, router och DHCP. Det är alltså 3 i 1 typ....
July 2, 2001
Hub wrote: Vänta lite hära nu!
En hub och en switch är i stort sett likadana, dom fungerar på samma sätt. En switch kallades för en massa år sedan för en aktiv hub.
I stort så har du rätt, men det är några detaljer som är fel. Det är otroligt stor skillnad på en HUB och en switch. En HUB är egentligen en kabel med förgreningar. En switch har minne och logik för styra trafiken mellan olika portar. Som att jämföra en kabel med en miniräknare.
Hub wrote:
Skillnaden är att en hub är passiv och en switch är aktiv.
Med passiv menas att den skickar ut data på ALLA portar på hubben, men en switch ska ha koll på vart datan ska, så den skickar bara på en port.
Jag är rädd att det inte riktigt stämmer.
* passiv HUB: HUB som inte gör något med signalkvalitén.
* Aktiv HUB: HUB som återskapar signalen. Används för att förlänga avstånd.
Ett viktigt ord i sammanhanget är: CSMA/CD (Collision Sense Multiple Access / Collision Detection). Det är en inbyggd funktion i 802.3 standard (basen för ethernet standarden) som hanterar kollisioner på nätverk.
En HUB jobbar enbart med CSMA/CD.
En switch jobbar inte med CSMA/CD eftersom: Den är full duplex, den hanterar trafiken innan det blir kollisioner.
Beskrivande nackdel av CSMA/CD:
2 datorer är kopplade på samma HUB. Hubben är kopplad mot en 10/100mbit switch. En server är kopplad mot switchen via 100mbit.
Dator 1 downloadar en film från servern med ca 1,2MByte/s stadigt och bra.
Dator 2 börjar lyssna på en mp3-fil som ligger på server (kräver ca 20KByte/s) och hastigheten på dator 1 droppar till 250KByte/s.
May 7, 2001
Lorca wrote: Kan tyvärr inte så mkt om switchar och hubbar mm. Men jag kan säga det att en hub har enkelriktad kommunikation medan switchen har dubbelriktad. 😀
hehehe wrote: glöm hub kostar lika mkt som switch och switch e mkt snabbare.
Allvarligt talat. Om ni nte vet svaret på en fråga så svara inte på den. Det dära skitsnacket förstår man ju inte ett dugg utav, dessutom är det inte ens i närheten av vad varken frågan eller svaret var. Lär er att svara på det ni har vet något om! 👿
February 24, 2001
Har inte läst exakt allt här, men det en hub är INTE samma sak som en switch.
Hubben, skickar information till alla portar. (passiv)
Switchen, skickar informationen till den rätta porten dit informationen SKA. (aktiv)
Routern, däremot, är både en switch och en router på samma gång.
En router kan dela en internetanslutning automatiskt (hårdvarudelning) en så kallad DHCP-router. Routern kan även vara en brandvägg på samma gång.
Rätta mig om jag har fel.
February 14, 2003
Jag har funderat på att dela mitt internet till mina två datorer. Idagsläget har jag bara en dator uppkopplad. Jag har en switch och Com Hem "bredband".
Jag funderar nu på om jag kan koppla sladden från modemet till switchen och därifrån till dator 1 som delar ut internet till dator 2 genom switchen som båda datorerna är kopplade till (jag har Win XP). Och när jag inte har dator 1 igång så kan jag väl ställa in en annan uppkoppling på dator 2 så jag kopplar upp mig direkt via modemet (genom switchen)? Förstår ni?
Fungerar det?
April 1, 2001
Kane: En router är inte en switch och en router på en gång. En router är en manick som använder sig utan NAT (Network Adress Translation) och är till för att koppla ihop likartade nätverk med varann. Det som du tänker på är att många av de "bredbandsroutrar" som säljs idag har en router och en switch i samma apparat, istället för att ha en router som man kopplar till sitt nätverk via en hubb/switch, whatever..
En stor skillnad mellan alla dessa olika grejer, hubb/switch/router/gateway/brygga osv är att de jobbar på olika skikt i OSI modellen (En modell för standardiserad kommunikation)...
Det är kul med sånahär diskussioner som leder till att riktig kunskap förmedlas 🙂
Kingsthrone: Du kan inte dela internetanslutningen riktigt så. Läs guiden om hemnätverk ( http://www.nordichardware.se/guider/ ) så förstår du nog hur det ligger till och hur man gör. Det är ganska enkelt att fixa.
Flyttade tråden till rätt forum ocskå...
1 Guest(s)