Skillnad mellan HUB och Switch|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skillnad mellan HUB och Switch
Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2003 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag undrar vad det är för skillnad mellan HUB och Switch. När kan en HUB vara ett dåligt val jämfört med Switch? Vad är Router jämfört med de båda?

Kan jag köra två datorer på min Internetuppkoppling via Com Hem (Kabel-TV) via Switch? Om inte, varför?

n00ben =)

Lorca
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 286
294518
March 22, 2003 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan tyvärr inte så mkt om switchar och hubbar mm. Men jag kan säga det att en hub har enkelriktad kommunikation medan switchen har dubbelriktad. 😀

hehehe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
294525
March 22, 2003 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

glöm hub kostar lika mkt som switch och switch e mkt snabbare.
en router är en switch med nån sak (glömt namnet) som delar internetet och en firewall. en switch kan dela internetet men inte alla TROR Jag
skillnaden mellan hub och switch är att hub sickar info till alla portar och switch till den som ska ha infon

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
294538
March 22, 2003 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vänta lite hära nu!
En hub och en switch är i stort sett likadana, dom fungerar på samma sätt. En switch kallades för en massa år sedan för en aktiv hub.

Skillnaden är att en hub är passiv och en switch är aktiv.
Med passiv menas att den skickar ut data på ALLA portar på hubben, men en switch ska ha koll på vart datan ska, så den skickar bara på en port.
En hub funkar bra om man inte ska ha mer än 3 datorer i nätverket om man bara ska koppla ihop dom.

Dock så är en switch marginellt dyrare än en hub så det finns egentligen ingen anledning att köpa en hub... 🙂

hehehe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
294729
March 22, 2003 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

hub: exakt vad jag skrev eller?

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
294866
March 23, 2003 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

hehehe: Du skrev inte vad det var för skillnad på en hub och en switch... Det gjorde jag.
Det kallar jag inte EXAKT samma...

Kontentan var kanske samma men det är inte relevant.

Inlägget var faktiskt skillnad mellan, inte om vad som är värt att köpa..

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
295252
March 23, 2003 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

hehehe wrote: glöm hub kostar lika mkt som switch och switch e mkt snabbare.
en router är en switch med nån sak (glömt namnet) som delar internetet och en firewall. en switch kan dela internetet men inte alla TROR Jag
skillnaden mellan hub och switch är att hub sickar info till alla portar och switch till den som ska ha infon

Måste bara klargöra att en router är egentligen en sak som gör så att man kan kommunicera mellan två olika nät. Till exempel om du har två klass C nät så kan man routra mellan dem och få bort en massa broadcast. Routing har ingenting med firewall att göra. Dock så finns nu många routerns som man delar sitt internet med idag. Denna fungerar alltså som en brandvägg, router och DHCP. Det är alltså 3 i 1 typ....

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
312882
April 16, 2003 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Vänta lite hära nu!
En hub och en switch är i stort sett likadana, dom fungerar på samma sätt. En switch kallades för en massa år sedan för en aktiv hub.

I stort så har du rätt, men det är några detaljer som är fel. Det är otroligt stor skillnad på en HUB och en switch. En HUB är egentligen en kabel med förgreningar. En switch har minne och logik för styra trafiken mellan olika portar. Som att jämföra en kabel med en miniräknare.

Hub wrote:
Skillnaden är att en hub är passiv och en switch är aktiv.
Med passiv menas att den skickar ut data på ALLA portar på hubben, men en switch ska ha koll på vart datan ska, så den skickar bara på en port.

Jag är rädd att det inte riktigt stämmer.
* passiv HUB: HUB som inte gör något med signalkvalitén.
* Aktiv HUB: HUB som återskapar signalen. Används för att förlänga avstånd.

Ett viktigt ord i sammanhanget är: CSMA/CD (Collision Sense Multiple Access / Collision Detection). Det är en inbyggd funktion i 802.3 standard (basen för ethernet standarden) som hanterar kollisioner på nätverk.

En HUB jobbar enbart med CSMA/CD.
En switch jobbar inte med CSMA/CD eftersom: Den är full duplex, den hanterar trafiken innan det blir kollisioner.

Beskrivande nackdel av CSMA/CD:
2 datorer är kopplade på samma HUB. Hubben är kopplad mot en 10/100mbit switch. En server är kopplad mot switchen via 100mbit.
Dator 1 downloadar en film från servern med ca 1,2MByte/s stadigt och bra.

Dator 2 börjar lyssna på en mp3-fil som ligger på server (kräver ca 20KByte/s) och hastigheten på dator 1 droppar till 250KByte/s.

Azz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
312888
April 16, 2003 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Är det även inte så att man kan använda korsade kablar till en switch och att den då känner av det automatiskt och fixar så signalerna går rätt iaf?

Har för mig att jag läst det men rätta mig om jag har fel 🙂

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
313097
April 16, 2003 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Oki, I stand corrected...

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
317777
April 22, 2003 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Lorca wrote: Kan tyvärr inte så mkt om switchar och hubbar mm. Men jag kan säga det att en hub har enkelriktad kommunikation medan switchen har dubbelriktad. 😀

hehehe wrote: glöm hub kostar lika mkt som switch och switch e mkt snabbare.

Allvarligt talat. Om ni nte vet svaret på en fråga så svara inte på den. Det dära skitsnacket förstår man ju inte ett dugg utav, dessutom är det inte ens i närheten av vad varken frågan eller svaret var. Lär er att svara på det ni har vet något om! 👿

Kane
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 648
338190
May 17, 2003 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst exakt allt här, men det en hub är INTE samma sak som en switch.

Hubben, skickar information till alla portar. (passiv)
Switchen, skickar informationen till den rätta porten dit informationen SKA. (aktiv)

Routern, däremot, är både en switch och en router på samma gång.
En router kan dela en internetanslutning automatiskt (hårdvarudelning) en så kallad DHCP-router. Routern kan även vara en brandvägg på samma gång.

Rätta mig om jag har fel.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
338427
May 17, 2003 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har funderat på att dela mitt internet till mina två datorer. Idagsläget har jag bara en dator uppkopplad. Jag har en switch och Com Hem "bredband".

Jag funderar nu på om jag kan koppla sladden från modemet till switchen och därifrån till dator 1 som delar ut internet till dator 2 genom switchen som båda datorerna är kopplade till (jag har Win XP). Och när jag inte har dator 1 igång så kan jag väl ställa in en annan uppkoppling på dator 2 så jag kopplar upp mig direkt via modemet (genom switchen)? Förstår ni?
Fungerar det?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
343874
May 25, 2003 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kane: En router är inte en switch och en router på en gång. En router är en manick som använder sig utan NAT (Network Adress Translation) och är till för att koppla ihop likartade nätverk med varann. Det som du tänker på är att många av de "bredbandsroutrar" som säljs idag har en router och en switch i samma apparat, istället för att ha en router som man kopplar till sitt nätverk via en hubb/switch, whatever..

En stor skillnad mellan alla dessa olika grejer, hubb/switch/router/gateway/brygga osv är att de jobbar på olika skikt i OSI modellen (En modell för standardiserad kommunikation)...

Det är kul med sånahär diskussioner som leder till att riktig kunskap förmedlas 🙂

Kingsthrone: Du kan inte dela internetanslutningen riktigt så. Läs guiden om hemnätverk ( http://www.nordichardware.se/guider/ ) så förstår du nog hur det ligger till och hur man gör. Det är ganska enkelt att fixa.

Flyttade tråden till rätt forum ocskå...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 101
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL