Skillnad på hastighet hub vs switch?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skillnad på hastighet hub vs switch?
MinuteMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2004 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur stor skillnad på hastighet är det på en 10/100 hub vs en 10/100 switch i ett nätverk på 10-12 datorer? Är en switch dubbelt så snabb eller hur märker man skillnad?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
640638
June 8, 2004 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
640653
June 8, 2004 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

Du tänker på router vs hubb/switch, har inget med varann att göra 🙂

En switch ger alla portar 100mbit/s, medans en hubb på 100mbit delar de 100mbit:en över alla portar.
10-portars 100mbit hubb = 10mbit per port
10-portars 100mbit switch = 100mbit per port

Redfaction
Member
Medlem
640659
June 8, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction]Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

En switch ger alla portar 100mbit/s, medans en hubb på 100mbit delar de 100mbit:en över alla portar.

NEJ JAG MENAR INTE ROUTER då vi är strängt föbjudna att använda Hubb på Gavlenet

MinuteMan
Medlem
Forum Posts: 211
640660
June 8, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok. Tack!
Bra förklarat. Så om jag har en 4 portars hubb så bör den sitta så långt ut i nätverket som möjligt? Tänker jag rätt?

fackamato
Member
Medlem
640678
June 8, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

MinuteMan wrote: Ok. Tack!
Bra förklarat. Så om jag har en 4 portars hubb så bör den sitta så långt ut i nätverket som möjligt? Tänker jag rätt?

japp

fackamato
Member
Medlem
640679
June 8, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction]Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

NEJ JAG MENAR INTE ROUTER då vi är strängt föbjudna att använda Hubb på Gavlenet

varför?

Redfaction
Member
Medlem
640692
June 8, 2004 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction][quote=Fackamato][quote=Redfaction]Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

varför?

De sabbar för andra i nätverket enligt Gavlenet support.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
640959
June 8, 2004 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Redfaction]Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

Finns inte nån sån hastighets grej.

En hub är dum den skickar u allt den får in på alla portar den bara floddar nätverket.

En switch är smart och lär sig var de olika datorerna är och skickar det dit det ska.

Redfaction
Member
Medlem
641065
June 9, 2004 - 5:08 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Fackamato][quote=Redfaction]Skillnaden jag vet är bara att man får inte ha en Hubb om man sitter på vissa bredband då de sabbar nåt..:) Medans switch går bra.

Finns inte nån sån hastighets grej.

En hub är dum den skickar u allt den får in på alla portar den bara floddar nätverket.

En switch är smart och lär sig var de olika datorerna är och skickar det dit det ska.

Ja det är ju så den gör. Det fanns vissa som sket i att man inte fick använda Hubb och hela området här sackade i speed.

Twe@kBoY
Medlem
Forum Posts: 222
645802
June 15, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs Stormaz Guide!

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
646009
June 16, 2004 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Ja det är ju så den gör. Det fanns vissa som sket i att man inte fick använda Hubb och hela området här sackade i speed.

Så länge som nätverket är switchat i övrigt spelar det ingen som helst roll vad man kör lokalt hemma i sin egen lägenhet. Är nätverket däremot hubbat hela vägen :bgrin: så är administratörerna totalt bäng i bollen och borde uppgraderas ett par versioner ...

EDIT:
Såg att du körde Gavlenet? Det är väl ADSL vad jag förstår? Eller har du fibervarianten?

EDIT2:
Kollade i produktspecen för Gavlenet där topologin fanns uppritad. Enligt den ska varje villa/lägenhet vara kopplad mot en egen port i den första switchen under operatörens kontroll. Vet inte om ni kör PPPoE anslutning mot ADSL-tjänsten i såna fall? Hur som helst så spelar det ingen roll om du kör hub eller switch lokalt hemma hos dig förutsatt att den topologin stämmer. Ansluter du mot en ADSL tjänst så måste du ändå ha en router eller en bredbandsdelare för att låta flera datorer använda ADSL-anslutningen, och då är det bara den som syns utåt mot det externa nätverket. Allt bakom bredbandsdelaren är gömt för omvärlden, och det är därför det inte spelar någon roll om man kör hub eller switch i hemmet.

Redfaction
Member
Medlem
646053
June 16, 2004 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=Redfaction]Ja det är ju så den gör. Det fanns vissa som sket i att man inte fick använda Hubb och hela området här sackade i speed.

Så länge som nätverket är switchat i övrigt spelar det ingen som helst roll vad man kör lokalt hemma i sin egen lägenhet. Är nätverket däremot hubbat hela vägen :bgrin: så är administratörerna totalt bäng i bollen och borde uppgraderas ett par versioner ...

EDIT:
Såg att du körde Gavlenet? Det är väl ADSL vad jag förstår? Eller har du fibervarianten?

EDIT2:
Kollade i produktspecen för Gavlenet där topologin fanns uppritad. Enligt den ska varje villa/lägenhet vara kopplad mot en egen port i den första switchen under operatörens kontroll. Vet inte om ni kör PPPoE anslutning mot ADSL-tjänsten i såna fall? Hur som helst så spelar det ingen roll om du kör hub eller switch lokalt hemma hos dig förutsatt att den topologin stämmer. Ansluter du mot en ADSL tjänst så måste du ändå ha en router eller en bredbandsdelare för att låta flera datorer använda ADSL-anslutningen, och då är det bara den som syns utåt mot det externa nätverket. Allt bakom bredbandsdelaren är gömt för omvärlden, och det är därför det inte spelar någon roll om man kör hub eller switch i hemmet.

Nja inte Gavlenet utan Gavlegårdarnas nät det är bara fiber. Det hette Gavlenet förr men sen bröt de sig ur Gavlegårdarna. Man glömmer bort och säger samma namn ändå. Vem är du då som sitter i Tierp där jag själv har bott en gång i tiden + att jag även bott i Karlholm och Mehedeby.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
646108
June 16, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Nja inte Gavlenet utan Gavlegårdarnas nät det är bara fiber. Det hette Gavlenet förr men sen bröt de sig ur Gavlegårdarna. Man glömmer bort och säger samma namn ändå. Vem är du då som sitter i Tierp där jag själv har bott en gång i tiden + att jag även bott i Karlholm och Mehedeby.

Hehe, ja vem är jag 🙂 Har bott i Uppsala hela livet. Flyttade upp till Tierp för två år sen när jag träffade min lilla fru. Men jag känner folk både från Karlholm och Mehedeby och fler ställen däromkring. Är 25 år gammal och gick musik på Bolandsskolan i U-a. Du lär väl också ha gått i U-a om du bodde i Tierpsområdet när du gick i gymnasiet?
Just nu pluggar jag i alla fall datornätverk & systemteknik i Västerås. Ska flytta ifrån Tierp tillbaka till U-a om ett par månader. En av de få saker som är bra med att bo i Tierp är stadsnätet som är fiber hela vägen ut till kund. Annars är det väl en lite småmysig ort och så men det är lite långt att pendla överallt ... Spelar ju ingen roll vad man ska göra, så går det inte att göra i Tierp utan man måste dra antingen till Uppsala eller Gävle.

Redfaction
Member
Medlem
646529
June 16, 2004 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=Redfaction]Nja inte Gavlenet utan Gavlegårdarnas nät det är bara fiber. Det hette Gavlenet förr men sen bröt de sig ur Gavlegårdarna. Man glömmer bort och säger samma namn ändå. Vem är du då som sitter i Tierp där jag själv har bott en gång i tiden + att jag även bott i Karlholm och Mehedeby.

Hehe, ja vem är jag 🙂 Har bott i Uppsala hela livet. Flyttade upp till Tierp för två år sen när jag träffade min lilla fru. Men jag känner folk både från Karlholm och Mehedeby och fler ställen däromkring. Är 25 år gammal och gick musik på Bolandsskolan i U-a. Du lär väl också ha gått i U-a om du bodde i Tierpsområdet när du gick i gymnasiet?
Just nu pluggar jag i alla fall datornätverk & systemteknik i Västerås. Ska flytta ifrån Tierp tillbaka till U-a om ett par månader. En av de få saker som är bra med att bo i Tierp är stadsnätet som är fiber hela vägen ut till kund. Annars är det väl en lite småmysig ort och så men det är lite långt att pendla överallt ... Spelar ju ingen roll vad man ska göra, så går det inte att göra i Tierp utan man måste dra antingen till Uppsala eller Gävle.

Man går i tierp om man går gymnasiet..:) Själv tycker jag att Tierp suger rent allmänt. Får man fråga vilken din lilla fru är?

Redfaction
Member
Medlem
646530
June 16, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=Redfaction]Nja inte Gavlenet utan Gavlegårdarnas nät det är bara fiber. Det hette Gavlenet förr men sen bröt de sig ur Gavlegårdarna. Man glömmer bort och säger samma namn ändå. Vem är du då som sitter i Tierp där jag själv har bott en gång i tiden + att jag även bott i Karlholm och Mehedeby.

Man går i tierp om man går gymnasiet..:) Själv tycker jag att Tierp suger rent allmänt. Får man fråga vilken din lilla fru är?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
646568
June 16, 2004 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Man går i tierp om man går gymnasiet..:) Själv tycker jag att Tierp suger rent allmänt. Får man fråga vilken din lilla fru är?

Beror väl på vad man går antar jag. Hade flera Tierpare i min klass. Mattsons från Fridhem utanför Karlholmsbruk heter min frus familj. Min fru Karin är två år yngre än vad jag är. Vad är det för ålder på dig då ungefär? Eller kanske ska gå över till PM vid det här laget 🙂

jonaseck
Medlem
Forum Posts: 169
647305
June 17, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ni slutar snacka om Gavelnet och tar reda på hur en hub fungerar istället så kanske det kan bli till ett svar i frågan?

En HUB är en flerportars repeater. Det innebär att all trafik som går in på en port, går ut på alla andra portar. (denna ligger på fysiska lagret i TCP/IP-modellen, den sänder alltså bara en signal vidare)
Om två datorer anslutna till en och samma hubb skicar samtidigt blir det en kollision, båda får avbryta och sända igen efter varsin slumpmässigt vald tid.

En switch tittar på nätverksadressen för ett paket och skickar det vidare till den porten som kan skicka paketet vidare till sin destination. Om två datorer anslutna till en switch skickar samtidigt så buffras paketen i switchen och skickas vidare ett åt gången (alltså ingen kollision)

Så om ett nätverk består av bara hubbar blir det snabbt överbelastat p.g.a. att all information skickas till alla klienter samtidigt som bara en klient skicka åt gången, annars måste det skickas om. Kommer inte ihåg effektiviteten hos en switch men den ligger nånstans runt 90%. Effektiviteten för en hub sjunker mycket mer med ökande trafik och kan bli så låg som 60%

Så en 100Mbit switch oavsett antal portar är på 100Mbit, men ju mer trafik destå långsammare går det. Dock gäller inte 100Mbit/10Portar = 10Mbit. Då pratar du om Division multiplexing och det är nånting helt annat.

Det kan vara så att Gavelnet har ett antal hubbar kvar i sitt nätverk (joo, hubbar har också fiberanslutning) och då innebär det att om du har en hub ansluten till deras nät så kan det bli kollisioner mellan dina datorer och alla andra som är anslutna via hubbar.

Sådär!

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
647327
June 17, 2004 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaseck wrote: Det kan vara så att Gavelnet har ett antal hubbar kvar i sitt nätverk (joo, hubbar har också fiberanslutning) och då innebär det att om du har en hub ansluten till deras nät så kan det bli kollisioner mellan dina datorer och alla andra som är anslutna via hubbar.

Jo jag känner faktiskt till skillnaden mellan hubbar och switchar. Skrev ett tillägg till Stormaz-faqen för nån dag sen om skillnaden 🙂
Det här är ju egentligen ett sidospår hela prylen... jag vet inte exakt hur Gavlenet är uppbyggt, men jag antog att oavsett hur det är uppbyggt så borde man maximalt kunna bli tilldelad en IP-adress i Gavlenets nätverk. I sådana fall måste man ha en router eller liknande enhet mellan hemmanätverket och Gavlenet för att kunna koppla in fler datorer i sitt hemmanätverk. Eftersom en router arbetar på lager tre så kommer inte kollisionsdomänen för Gavlenet förstoras även om man skulle installera en hub i sitt hemmanätverk bakom routern.
Om Gavlenet är uppbyggt på något annat sätt kanske inte den teorin stämmer. Kan man bli tilldelad flera IP-adresser så går det så klart att koppla in en kabel rätt från uttaget in till en hubb och köra in flera datorer i hubben, och då är det så klart ingen hit direkt wink

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
647496
June 18, 2004 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

MinuteMan wrote: Hur stor skillnad på hastighet är det på en 10/100 hub vs en 10/100 switch i ett nätverk på 10-12 datorer? Är en switch dubbelt så snabb eller hur märker man skillnad?

Switchar klarar mer trafik än en hub. Speeden är oftast högre. Det är mer avancerat teknik i switcharna och det är därför de är så mycket dyrare än hubbar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL