Skillnad på hastighet hub vs switch?|Page 2|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skillnad på hastighet hub vs switch?
GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647637
June 18, 2004 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=MinuteMan]Hur stor skillnad på hastighet är det på en 10/100 hub vs en 10/100 switch i ett nätverk på 10-12 datorer? Är en switch dubbelt så snabb eller hur märker man skillnad?

Switchar klarar mer trafik än en hub. Speeden är oftast högre. Det är mer avancerat teknik i switcharna och det är därför de är så mycket dyrare än hubbar.

Ok, jag tänkte avsluta tråden.
Jag kommer att försöka vara pedagogisk så alla "hackers" behöver inte kommentera allt här.. wink

Jag skrotade allting jag skrev tidigare, vilket var jävligt mycket. Jag kom precis på en hyfsad liknelse.

Tänk er ett stort postsorteringsfack med 16 platser.

En hubb är analfabet (kan inte läsa), den kan alltså inte läsa namnen som står på varje postfack. Då gör det den smartaste den kan göra, vilket är att gå till kopiatorn och kopiera all post och slänga in den i alla postfack. Sen hoppas den på att den som skulle ha posten fick den.

En switch är lite mer begåvad. Den kan läsa vart all post ska. Därför lägger den bara posten till den som ska ha den. Eftersom switchen inte behöver kopiera all information så går det snabbare.

Om ni inte fattade det här så ger jag upp. 😛

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647655
June 18, 2004 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jorå, förstår poängen 😉

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
Member Since:
April 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
647683
June 18, 2004 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

hmm, varför kommer det sig att alla liknelser som har med nätverk att göra alltid handlar om brevbärare?

Kan inte någon som har en postenuniform göra en nätverksintroduktionsfilm?

"-en hub är som en analfabet brevbärare med en kopiator..."

Hur beskriver man CSMA/CD med brevbärare? Hmm...

ska tänka efter lite...

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647699
June 18, 2004 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

CSMA/CD på brevbärarvis? Om gatorna är väldigt smala så det bara finns plats för en brevbärare, och så finns det flera konkurrerande brevbärarfirmor i staden så kanske 🙄
Skulle nog se rätt konstigt ut ...

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
649868
June 21, 2004 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: CSMA/CD på brevbärarvis? Om gatorna är väldigt smala så det bara finns plats för en brevbärare, och så finns det flera konkurrerande brevbärarfirmor i staden så kanske 🙄
Skulle nog se rätt konstigt ut ...

Nja, CSMA/CD skulle väl kunna liknas vid ett klassrum.
När alla eleverna skriker på samma gång då hör ingen, när bara en pratar så hör man vad som sagts.. Liknelsen är inte helt korrekt men det var det första jag kom på.. 😉

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
649911
June 21, 2004 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=Bar-Code][quote=jonaseck]Hur beskriver man CSMA/CD med brevbärare? Hmm...

CSMA/CD på brevbärarvis? Om gatorna är väldigt smala så det bara finns plats för en brevbärare, och så finns det flera konkurrerande brevbärarfirmor i staden så kanske 🙄
Skulle nog se rätt konstigt ut ...

Nja, CSMA/CD skulle väl kunna liknas vid ett klassrum.
När alla eleverna skriker på samma gång då hör ingen, när bara en pratar så hör man vad som sagts.. Liknelsen är inte helt korrekt men det var det första jag kom på.. 😉

Ja, men om du läser igenom mer än bara mitt sista inlägg så var alltså "uppgiften" att ta fram en förklaring just på brevbärarvis.... har man inte den begränsningen så finns det ju tusen bättre sätt att förklara CSMA/CD på, men då är det ju ingen sport wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL