August 16, 2002
DoggY wrote: En hub är "dum" och skickar signalerna som den får in till alla andra portar medans en switch är "smart" och vet vilken port den ska skicka till.
exakt... o eftersom en hub skickar till alla portar så blir hela nätverket nerslöat... dessutom kan inte hubbar stödja full duplex har jag för mig, alltså att de kan skicka o ta emot samtidigt...
June 18, 2001
Hub wrote: Det finns egentligen ingen anledning att köpa en hubb idag eftersom en switch kostar försummbart mer...
Däremot så kan det vara bra att veta att det är fläktar i en del switchar, alla är inte tysta. Endel låter ganska mycket faktiskt!
Men idagsläget har jag inte sett en enda 8port switch med fläkt. Dessa togs bort för ungefär 2 år sedan.
DLINK brukade köra fläktar i sina prylar länge, och de lät ju fan.
Nuvarande modeller är dock fläktlösa.
January 20, 2002
cynomyS wrote: Vad är det egentligen för skillnad på en 8-portars "Switch" och en 8-portars "Hub"?
Vilket alternativ är bäst om jag ska lana?
Tack på förhand.
/Simon
Switchar och hubbar jobbar på olika sätt. Switchar har oftas en mycket högre hastighet och är till mesta dels dyrare.
March 20, 2003
Cezar wrote: [quote=cynomyS]Vad är det egentligen för skillnad på en 8-portars "Switch" och en 8-portars "Hub"?
Vilket alternativ är bäst om jag ska lana?
Tack på förhand.
/Simon
Switchar och hubbar jobbar på olika sätt. Switchar har oftas en mycket högre hastighet och är till mesta dels dyrare.
Varför skriver du ngt som är fel, när andra redan har svarat rätt?
May 9, 2001
En del gamla hubar körde oftast bara i en hastighet. Antingen valde man 10 Mbit eller 100 Mbit.
Vet inte om det fortfarande är så. Switcharna har stöd för båda hastigheterna.
På min switch så lyser dioderna grönt om det är 10 Mbit och orange om det är 100 Mbit.
Sedan är det som det beskrevs tidigare.
HUB:en skickar ut "förfrågningar" till alla portar medans en switch vet IP adresserna på varje port och skickar info till rätt port direkt.
Den är helt enkelt lite smartare.
1 Guest(s)