January 29, 2003
Jag skulle vilja ha klart för mig vad de olika kablarna används till. Jag har fattat det som att korsad används för att koppla ihop två datorer direkt, medan en rak används mellan dator och hub/switch/router och mellan olika hub/switch/router. Stämmer det?
Sen finns det ju cat.5 och sånt, vad är det?
Om man ska köpa en korsad kabel t ex, hur vet man på betäckningen att det är en sån? står det alltid typ cross i betäckningen?
är detta en rak kabel?
ISOTECH UTP PatchCable Cat.5e Blue with moulded boots 3.0m
Vad betyder utp och moulded boots?
Många frågor, tack på förhand
January 14, 2004
PC - PC = korsad kabel.
PC - Hub, Switch & Router = rak kabel
Nätverksutrustning som Hub, Switch - Hub, Switch samt Routrar av högre kvalite används oftast Korsade kablar men läs alltid manualen för säkerhets skull.
UTP = Unshielded Twisted Pair (Oskärmad kabel) för normalt bruk
FTP/STP = Foilded/Sheilded Twisted Pair (Skärmad Kabel) för nätverk där man inte får ha störningar på överföringen. t.ex på fabriker med magnetisk strålning är hög, alt man har problem med störningar från vanliga el ledningar.
Cat 5 innebär att man använder visst antal ledare av de 8st. samt att farten kan garanteras att köras i 100MHz el som vanligtvis sägs 100Mbps. Sedan finns ju även förbättringar inom detta område. Cat 5e m.fl. sedan har du idag Cat6 för att kunna garantera 1Gbps via koppar alltså TP kabel.
Moulded Boots är Fabriksmonterade klämda kontakter dvs inte handgjort, oftast medför detta också viss säkerhet att kabeln är gjort korrekt och inga fel har gjorts vid klämning av kabelskon.
Här har du en länk till en bra sida som förklarar på bra sätt http://www.jonasweb.nu/datorn/.....twork.html
:bok:
May 9, 2001
Nja, en switch kan ha en uplink anslutning.
Kopplar man tex. en dator till den anslutningen så brukade man få köra en korsad kabel.
Så det är inte bara de nya switcharna som klarar av båda kabeltyperna.
Det var just därför man hade en uplink anslutning.
Man anslöt tex. ihop 2 st switchar via uplink kontakten.
September 24, 2002
September 24, 2002
September 24, 2002
February 16, 2004
Twe@kBoY wrote: Jasså??
Är du Heeeeeeelt säker på det...
Isf så kan du visa mig en router som man kan använda en rak kabel när man kopplar till datorn...
jag vet iaf ingen......
Kom hit och se själv då.
Har du set några andra routrar än de som är gjorda billigt för uselt hemma bruk?
September 24, 2002
Pojo wrote: [quote=Twe@kBoY]Jasså??
Är du Heeeeeeelt säker på det...
Isf så kan du visa mig en router som man kan använda en rak kabel när man kopplar till datorn...
jag vet iaf ingen......
Kom hit och se själv då.
Har du set några andra routrar än de som är gjorda billigt för uselt hemma bruk?
jodå... ett par st..
Cisco har jag sett iaf 10 st olika utav...
Och några D-Link..
Å så lite hp switch/router...
Än själv då?
February 16, 2004
stormaz wrote: Såja, ta och ta fram nån sida där det står på vilken kabel man ska ha så jag kan ta med det i FAQen. Istället för att bråka om vem som sett mest routrar, jag menar sån merit är det ju faktiskt inte.
Det var ju inte det det handlade om utan att han inte kan inse att det kan vara på flera sätt.
May 23, 2001
Pojo wrote: [quote=stormaz]Såja, ta och ta fram nån sida där det står på vilken kabel man ska ha så jag kan ta med det i FAQen. Istället för att bråka om vem som sett mest routrar, jag menar sån merit är det ju faktiskt inte.
Det var ju inte det det handlade om utan att han inte kan inse att det kan vara på flera sätt.
Tanken slog ju faktiskt mig att det kunde vara olika till olika routrar. Kanske någon har autosens.
2 Guest(s)