August 16, 2004
Kan vara intressant att läsa dethär också: http://en.wikipedia.org/wiki/Kibibyte
May 8, 2001
||PsYcHo|| wrote: [quote=jonaz] Eftersom förhållandet bit - byte är 1:8 så blir det:
1 megabit per sekund = 1024 kilobit per sekund = 128 kilobyte per sekund.
1024 kbit/s blir alltså 128kBps. Hur kan då 1 Mbit/s motsvara 1Mbps?
Att 1 Mbit/s motsvarar 1Mbps kan vara lättare att se om man skriver ut förkortningen:
1 megabit per sekund = 1 megabit per sekund 😉
Det är bara olika sätt att skriva samma sak men det har faktiskt sagt ett flertal ggr redan i tråden.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
July 5, 2002
jonaz wrote: [quote=||PsYcHo||][quote=jonaz] Eftersom förhållandet bit - byte är 1:8 så blir det:
Att 1 Mbit/s motsvarar 1Mbps kan vara lättare att se om man skriver ut förkortningen:
Det är bara olika sätt att skriva samma sak men det har faktiskt sagt ett flertal ggr redan i tråden.
eeehhhh.... VA?
Det du skrev är en självklarhet. Alltså, det verkar som att ingen egentligen vet vad de pratar om. Alla svamlar om vad jag egentligen undrar, och det har jag ju redan förklarat ett par gånger. Så tvetydlig kan jag väl inte vara.
men men, trots allt finns det ett par inlägg som har begripliga förklaringar.
Om man inte vet ska man inte lägga sej i. Tycker jag är en bra grej...
July 5, 2002
September 11, 2002
||PsYcHo|| wrote: [quote=jonaz][quote=||PsYcHo||][quote=jonaz] Eftersom förhållandet bit - byte är 1:8 så blir det:
eeehhhh.... VA?
Det du skrev är en självklarhet.
Läs själv vad du skrev i ditt förra inlägg. Det finns quotat här ovanför.
Jag citerar igen...
||PsYcHo|| wrote: ]1024 kbit/s blir alltså 128kBps. Hur kan då 1 Mbit/s motsvara 1Mbps?
Jag tycker det verkar som om du inte alls tyckte det var en självklarhet! Det var ju precis det du frågade efter som jonaz förklarade med sin utmärkta förklaring. Det visar rätt tydligt att det inte alls var särskilt självklart för dig hur det hängde ihop. Du frågar ju hur 1Mbit/s kan motsvara 1Mbps. Det bevisar att du fortfarande inte hade förstått att de två är två förkortningar för samma sak. Jonaz gav dig ett riktigt bra svar på den saken, så du borde vara nöjd istället för att påstå att det är en självklarhet
Om du fortfarande inte hänger med:
Mbit/s Snedstrecket används istället för ordet per. s står för second.
Mbps M = mega, b = bit, p = per, s = second
Summering:
Mbit/s står för Megabit per second
Mbps står för Megabit per second
Alltså:
Mbit/s = Mbps
September 11, 2002
||PsYcHo|| wrote: [quote=mAniAk-]Ta Mbit delat på 8 så får du fram det i MBps, ta MBps gånger 8 så får du Mbit.
8Mbit = 1MBps
TACK! HALELUJA FÖR KORTA SVAR SOM ÄR BEGRIPLIGA!!!
Slut på tråd.
Tänk på följande dock! (Jag misstänker att du kanske missförstod förkortningarna i början av tråden där det pratades om bit vs byte.)
8Mbit = 8Mbps
8Mbit = 1MBps
Allt står och faller med hur man förkortar.
b = bit
B = Byte
May 8, 2001
||PsYcHo|| wrote: [quote=jonaz][quote=||PsYcHo||][quote=jonaz] Eftersom förhållandet bit - byte är 1:8 så blir det:
eeehhhh.... VA?
Det du skrev är en självklarhet. Alltså, det verkar som att ingen egentligen vet vad de pratar om. Alla svamlar om vad jag egentligen undrar, och det har jag ju redan förklarat ett par gånger. Så tvetydlig kan jag väl inte vara.
men men, trots allt finns det ett par inlägg som har begripliga förklaringar.
Om man inte vet ska man inte lägga sej i. Tycker jag är en bra grej...
Klart att det är en självklarhet MEN jag svarade på just det du frågade efter! Just pga att frågan blivit besvarad ett antal ggr tidigare och att det är en sådan självklarhet så lade jag till en smiley...
Detta är din fråga ordagrant: "Hur kan då 1 Mbit/s motsvara 1Mbps?"
Om man skriver ut förkortningarna så blir frågan: "Hur kan då 1 megabit per sekund motsvara 1 megabit per sekund ?"
Inga frågor är för dumma tänkte jag när jag svarade på din fråga MEN min önskan att hjälpa till resulterade i att du påstår att jag inte vet vad jag pratar om. Jag har jobbat som programmerare i 6 år och har dessutom en universitetsutbildning inom IT, så helt borta är jag knappast.
JAG tycker inte att man ska vara otrevlig när man ställer frågor men inte förstår svaren. Själklart ska man fråga om man vill veta något oavsett svårighetsgraden på frågan. Men att anklaga folk för att inte veta vad de pratar om när man själv inte förstår är lågt.
Jag lovar att jag absolut inte ska besvära dig med att försöka besvara dina frågor med mitt svamel i fortsättningen.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
February 16, 2004
ViU wrote: [quote=Pojo]Igentligen alltså riktigt igentligen skall bit ha stort B och byte litet b men nu är det ju så att "folk" har ändrat på detta genom tiderna så nu skriver alla som VIU skrev.
Var har du fått att det skulle ändrat ifrån? Jag har aldrig hört att de skulle bytt (fast jag är inte SÅ gammal heller).
Åter angående tråden, här finns lite mer att läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mbps
Enligt de gamla gubbarna som var med när datorn var en ny uppfinnig så är det så men jag skrev ju också att ingen skriver så mera.
July 5, 2002
OK. Tänker förklara mej lite här.
Anledningen till att jag undrar är för att Portugisiska bredbandsleverantörer använde Kbps för att visa uppkopplingshastigheterna de erbjuder.
Deras snabbaste anslutning ligger på 1024 Kbps (http://www.tvcabo.pt/home_internet.asp)
Betyder det att man får ca. 1mbit/s?
Jag tror allt handlar, precis som Bar-Code sa, om stort eller litet "b/B".
Jag ber om ursäkt om jag hade ett otrevligt tonfall i mina tidigare inlägg. Det kommer inte att hända igen. Var trött och grinig innan jag ens loggat in på nh.se´s forum.
Tack för alla svar! Jag tror jag förstår nu..
MVHH
1 Guest(s)