Skräppost|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skräppost
Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 12, 2007 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Hej. Jag har Telia bredband 24 Mbit ADSL. Till det även säker surf med tillhörande spam o föräldrakontroll. Jag får väldigt mycket skräppost,så jag ringde supporten o frågade. De sade att man även( förutom att skriva in i e-post programmet vilka adresser som är säkra), skulle ställa in filtret på deras webmail. Har gjort allt detta,men även slinker oönskad e-post hem till min adress 😡

Är det något mer man kan göra? Går det att stoppa e-posten?Tips o råd?

Man tycker ju att Telia med sin höga säkerhet o kunskap,borde ha något verktyg för att stoppa detta,men det kanske inte går helt?

Jag använder Outlook Express, Telia säker surf och XP Home Edition.Alla program är uppdaterade och kollar alltid efter virus/spionprogram ca. en gång/vecka.

Tacksam för råd o tips innan jag blir galen på detta :cy:

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
Member Since:
January 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1117784
February 12, 2007 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hadde liknande problem. Bytte till Mozilla Thunderbird å skräppostfiltret där har plockat i stort sett allt skräp sen bytet. Omställningen från Outlook Express till Thunderbird e inte särskilt stor vad det gäller användandet av programmet.

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1117796
February 12, 2007 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade Thunderbird innan,men är lite emot alla extraprogram i datorn. Försöker köra med de inbyggda så långt det är möjligt.

På vilket vis är Thunderbird bättre än Outlook Express isåfall?

Och HUR kan det komma sig att spammen ÄNDÅ kommer till min dator när man har ställt in allt rätt på Telias webmail? Är deras filter för dåligt helt enkelt? Och är OE ett för dåligt e-post program?

The question remains....

xrvjorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
October 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1118170
February 13, 2007 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jesus Of Suburbia wrote: Jag hade Thunderbird innan,men är lite emot alla extraprogram i datorn. Försöker köra med de inbyggda så långt det är möjligt.

Thunderbird och Firefox är 'non-intrusive', dvs de suger inte en massa kraft när du inte använder dem. Samma sak med Opera. Jag förstår din skepsis om du har blivit bränd och fått din dator nerslöad av t ex Norton-programmen eller fått autostarten kontaminerad av Realplayer osv men med T-bird är det lugnt.

Använder du förresten XPs inbyggda brandvägg? I så fall kan det vara bra att veta att den bara kollar ingående trafik, till skillnad från övriga som normalt också kollar utgående. Ev spyware och trojaner har fri bana ut, om inte antivirusprogget har upptäckt dem.

Och HUR kan det komma sig att spammen ÄNDÅ kommer till min dator när man har ställt in allt rätt på Telias webmail? Är deras filter för dåligt helt enkelt?

Hur mycket tuggar den i sig resp släpper genom? Som jämförelse kan jag nämna att Spam Assassin (gratisprog) på min webmail tuggar i sig 40-50 spam om dagen och släpper genom 1 eller 2.

okim
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
November 10, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1118352
February 14, 2007 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste ha ett väldigt vanligt namn, jag har haft Telia i flera år med tillhörande E-post (Outlook Express), får väldigt sällan (eller aldrig) spam. Prova att byta adress till ett ovanligt. Mvh okim

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1118490
February 15, 2007 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

En fördel för mig som har ett webhotell och en egen mailserver hemma.
Jag kan ha 25 adresser hos webhotellet och namnge dem hur jag vill (före @).
Märkte att jag började få en massa spam när jag registrerat min "huvudadress" på en sida.
Vet inte exakt vilken men jag tror det var en sida i USA.
Efter det skapade jag en adress som börjar på spam som jag jag använder för registrering.
Nu får jag betydligt mindre spam. Från kanske 3 - 5 om dagen till 2 - 3 i veckan.

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1118705
February 16, 2007 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag använder Telias säker surf,med spamfilter och antivirus. Har även aktiverat filtret på Telias meilserver. Ändå hjälpte det inte. Det blev lite bättre,så jag tror att de största spamutskickarna blev blockerade.Men är man kräsen så vill man ju att ALL spam skall försvinna ju. Fick ca 5-10 spam ändå....

Har nu bytt till en annan e-post adress, för det verkar vara det enda som hjälper. Har lite längre adress,samt blandning av siffror och bokstäver.

Förstår inte riktigt vitsen med spamfilter om det ändå kommer igenom spam. Någon som vet? Behöver man Telias spamfilter? Kostar ju bara 10 kr extra i månaden men ändå.

By the way: någon som vet hur man skapar regler för e-posten i Outlook Express?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1118777
February 16, 2007 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att man alltid får spam oavsett hur bra filtren är.
Därför kör jag alltid med minst två adresser nu.

En som enbart mina vänner, säkra platser mm (som inte säljer adressen vidare).
En andra som jag använder för registrering lite här och var.
Denna adress kollar jag kanske en gång i veckan (eller strax efter när jag registrerat den någonstans).

Telia erbjuder ju 5 e-postadresser med 10 megs utrymme vardera (totalt 50 meg).
Bara att skapa ett "konto" på deras Mina sidor och sedan skapa yttligare e-postadresser.

xrvjorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
October 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1118822
February 16, 2007 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Byta adress funkar bra i början. Sen är problemet att man har Internet-oskulder i bekantskapskretsen, vilket gör att man får mail i stil med "X har anmält dig till en tävling" eller "Du har ett e-vykort från X". Då kan man vara säker på att spammen kommer att trilla in inom kort.

Jesus Of Suburbia wrote: Förstår inte riktigt vitsen med spamfilter om det ändå kommer igenom spam. Någon som vet? Behöver man Telias spamfilter? Kostar ju bara 10 kr extra i månaden men ändå.

Hutlöst av Telia att ta betalt för någonting som de kan göra med ett gratisprog...

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1119205
February 19, 2007 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, men har bytt adress eftersom till min förra kom det inte ett enda spam. Har även ringt MS support,och fått hjälp med att skapa e-post regler. De killarna kan verkligen sin sak,om man får göra lite reklam för dem wink

Skall även avbeställa spamfiltret från Telia,för jag tycker det gjorde varken till eller från.

Så nu har jag fått den hjälp man behöver, som vanligt en kombination mellan NH,ISP och kompisar.

Tack för alla svar och inlägg.

mvh,

Jesus Of Suburbia 😎

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL