skrivar problem över nätverket|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
skrivar problem över nätverket
Pemani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 11, 2003 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo...

Jag har två datorer (en med xp och en med win98).
Dom är sammankopplade med en switch och skrivaren är installerad på xp datorn. Nu är det så att jag gärna skulle vilja utnyttja den även på win98 datorn. Men hur gör jag? Jag har testat alla jävla inställningar och delat ut den och installerat den på andra datorn men skrivhelvetet vägrar att skriva ut 😕 Jag har bredband (bitnet) och dhcp aktiverat så att jag får ip automatiskt....läste nåt om att det skulle kunna bli problem då.... men jag har satt fasta ip på båda datorerna men det funkar ändå inte...
jag har pingat båda datorerna från varandra och dom hittar varandra....så nätverket funkar ju......men går jag ut på nätverket så hittar jag den andra datorn men jag kan inte gå in på den av nån konstig anledning......aningen förvirrad här......några förslag?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
286679
March 11, 2003 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

MS nätverk mellan win9x och XP (NT) fungerar inte särskilt bra tillsammans. Det är alltid krångel med att dela ut resurser och att komma åt resurser på en NT burk från en 9x. Jag vet inte om det hjälper, men det kan ju vara värt att prova.

Aktivera användaren guest/gäst på XP maskinen och ge behörighet till gäst på resursen du delar ut (skrivaren) och testa sen att komma åt den från 9x burken. Det kan hända att du måste in och pilla i Local Security Policy på XP maskinen för att ställa in att gäster får ha tillgång till resurser via nätverket också, det var ett tag sen jag gjorde det sist. Men det går att fixa, även om det är lite jobbigt.

Pemani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 448
286986
March 11, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ok....tack för svaret...
iof så loggar jag direkt in på mitt admin konto men jag kan väl skapa ett annat....men tack så mkt.....ska fula runt lite....

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
287262
March 12, 2003 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördelen med fasta IP är ju att man kan skriva IP numret till den datorn som delar ut skrivaren och sedan utdelningsnamnet på skrivaren.

Exempel:

192.168.0.3HPOfficeJ

Dessutom slipper man byta IP nummret till den andra datorn hela tiden om man vill komma åt skrivaren igen senare.
Just därför jag kör med en router trots att jag kan få 5 IP från Bredbandsbolaget.
Mitt egna nätverk fungerar mycket bättre utan BBB:s inblandning.

Gardinen
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
288564
March 14, 2003 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom XP använder NT rättigheter till alla resurser på datorn och win98 inte kan använda NT inloggning, så kan man som sagt var aktivera gäst kontot på XP datorn.
Dock är detta inte att rekommendera, eftersom precis alla kan komma åt din XP dator, om du är kopplad mot internet.

Dock kan du ska ett konto på XP datorn med samma konto namn som det är på win98 datorn. Kommer inte ihåg vart man kollar det i win98 vilket inloggnings namn man kör med men......det finns wink

Sen är det bara dela ut skrivaren för win98 kontot.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL