November 14, 2003
Hej
Det är så här, att min far har en laptop. Vi har telia adsl 0.5 mbit utdelat via en router. Routern är en 4-portars Sercom (ovanligt märke?). Har windows xp home på datorn och nätverkskortet är ett Realtek RTL8139.
Problemet är att vissa stunder fungerar inte nätverket på laptopen. Märkte senast nu i förmiddags när jag startade den för att surfa lite att det inte gick att komma ut på internet eller nå någon av våra andra datorer. Stängde av den och slog igång den igen nyss, då funkar internet och nätverket felfritt.
Vad kan detta bero på? För mig är det helt obegripligt att det ska fungera en stund och en annan inte alls fungera.
Till saken bör också nämnas att jag prövat olika nätverkskablar och olika portar på routern utan resultat. Flera gånger har jag haft internet på min stationära medans det inte fungerat alls på den bärbare.
Funderar på att formatera, men pappa har en del värdefullt material på datorn så jag vore glad om det kan lösa sig på ett enklare sätt. Har kollat nätverksinställningarna och jag tror de är som de ska vara. Jag har heller inte hittat något virus eller liknande. Ska ta och kolla drivarna till nätverkskortet.
Det känns något confusing. Tacksam för hjälp.
February 1, 2002
tweaky wrote: Hej
Det är så här, att min far har en laptop. Vi har telia adsl 0.5 mbit utdelat via en router. Routern är en 4-portars Sercom (ovanligt märke?). Har windows xp home på datorn och nätverkskortet är ett Realtek RTL8139.Problemet är att vissa stunder fungerar inte nätverket på laptopen. Märkte senast nu i förmiddags när jag startade den för att surfa lite att det inte gick att komma ut på internet eller nå någon av våra andra datorer. Stängde av den och slog igång den igen nyss, då funkar internet och nätverket felfritt.
Vad kan detta bero på? För mig är det helt obegripligt att det ska fungera en stund och en annan inte alls fungera.Till saken bör också nämnas att jag prövat olika nätverkskablar och olika portar på routern utan resultat. Flera gånger har jag haft internet på min stationära medans det inte fungerat alls på den bärbare.
Funderar på att formatera, men pappa har en del värdefullt material på datorn så jag vore glad om det kan lösa sig på ett enklare sätt. Har kollat nätverksinställningarna och jag tror de är som de ska vara. Jag har heller inte hittat något virus eller liknande. Ska ta och kolla drivarna till nätverkskortet.
Det känns något confusing. Tacksam för hjälp.
Hej!
Det låter som att windows har stängt av ditt nic för att spara ström.
Kolla om så är fallet eftersom du får det att fungera efter en omstart av pc´n.
Kolla under egeskaperna på ditt nic i kontrollpanelen/system
2 Guest(s)