March 13, 2008
Hej!
Jag har på senare tid fått ett besvärligt j*vla problem med spelet Left 4 Dead. Jag kan faktiskt inte komma på vad det verkligen beror på. Jag spelar väldigt ofta med mina vänner, antingen på dedikerade servrar eller via lokala. Var femte/sjunde/tionde minut, ibland ännu oftare, så skjuter min normala ping (~40-60) upp i taket och hamnar runt 2000-4000. När detta händer stänger även Skype ned sessionen och det blir jättejobbigt hela tiden att förklara sitt fel. Och ingen har lyckats hjälpa mig.
Det jag först misstänkte var det klassiska; används den fulla bandbredden? Svar nej. Inga nedladdningar etc är igång. Bör tilläggas att jag använder WLAN. Jag sitter relativt långt bort från den trådlösa accesspunkten. Då slog det mig att jag blivit mycket påverkad av signalstyrkan tidigare. Windows inbyggda "Wireless network connection" har ju aldrig svikit mig förr. Så jag litar på vad den har att säga om min signalstyrka. Hur som helst, jag _brukar_ ligga på "Low", och då påverkas inget, skiljer i varje fall ingenting från signalstyrkan "Low och "Excellent" vad jag märkt. Däremot, när det blir "Very low" så har jag undersökt och kommit fram till att mina så kallade nedladdningar begränsas REJÄLT. Om jag vickar på antennen lite så får jag återigen "Low" och då maxas nedladdningshastigheten, och detta har jag gjort tillräckligt många gånger för att veta att detta faktiskt fungerar på det här viset.
Hur som helst, med det sagt - jag försökte övervaka "Wireless network connection" samtidigt som jag spelade för att hitta ett samband mellan min skyhöga ping och låga signalstyrka. Problemet var bara att den faktum är höjdes till "Good" och låg och pendlade där mellan Low och Good. Trots det fick jag lagget deluxe. Om det inte beror på min signal... vad fanken kan det bero på? Min ISP är Telia 24/1mbit (inte helt säker på upp) och allt har funkat kalas i flera år tidigare. Bara nu på senare tid som det här spelet vägrar fungera bra.
OBS! Endast när jag spelar detta spel Online så slutar Skype och andra nätverksberoende program att fungera/börjar haverera. Detta är det enda onlinespelet jag värderar, och jag vill kunna spela det.
Om ni vet någonting, låt mig veta.
MVH
Alexander.
March 13, 2008
jonte_power wrote: Har du provat spela med nätverkskabel??
Jag har ingen möjlighet att testa det annat än om jag köper typ 20 meter kabel.. men om det funkar så får det väl vara mödan värt.
tack för tipset Ctrl, ska testa det då. Bara det att Windoze-mätaren alltid verkat pålitlig tills nu.
EDIT: Det finns inte någon antenn som skulle kunna förstärka signalen rejält? Skulle underlätta rejält då min far helst ej vill ha en kabel geom hela huset.
March 13, 2008
Ctrl wrote: Vad är det för router och vad kör du för nätverkskort.
Router:
http://catalog.belkin.com/IWCa....._Id=317255
Trådlöst nätverkskort: http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=66710
Dock kör jag med x64 drivare för mitt XP som heter "Atheros Wireless Network Adapter", och det där Networkstumbler kunde inte hitta mitt kort. Förmodligen pga att jag använder en annan drivrutin än original drivrutinen.
Allt är likadant konfigurerat som det alltid varit, det har inte skett några förändringar i mitt nätverk här hemma. Så vad fanken är problemet? Testade att lira med brorsan och han fick inga problem (samma spel), dock så sitter han vägg i vägg med accesspunkten vilket jag då inte gör. Men jag får väl köpa en lång kabel och testa antar jag.
Förresten så testade jag att spela nyss med de gamla vanliga jag alltid spelar med. Samma problem som tidigare. Går fin fint, har lägst ping av alla på runt 20 på lokala servrar, för att sedan får runt 2500-4000 efter någon sekund och spelet blir ospelbart.
1 Guest(s)