January 4, 2005
Köpte idag D-link DIR-655 samt nya kat 6e kablar.
Bredband: 100/100 mbit
Dator 1 Vista (LAN) 1Gbit
Dator 2 XP (LAN) 1Gbit
Har gjort så att lagt till nätversk resurs för komma åt både datorer, överföringen går fint men den sår så slö.... max 6.7 mb/s
Varför överförs de inte i Gbit hastighet för? Ska överföra 2 TB data... kommer ta hela natten om den ska köra 6 mb/s
Vad har jag gjort för fel?
I Aktivitets hanteraren och Nätverk använder den bara runt 7% av totala kapaciten (1 Gbit), var begränsas den?
September 26, 2005
Men 6.7 Megg i sekunden är ju hyffsat för en 100 mbit koppling.... även om du har 1 gbit på datorerna och routern bara klarar 100 mbit så begränsas den ju där. Köp en USB till USB överföringssladd så går det undan vi överföring, jag skulle ALDRIG överföra 2 TB via nätverk. Bättre flytta hårddisken till den andra datorn och sen kopiera och dra ut den igen.
January 4, 2005
MicroManiac wrote: Men 6.7 Megg i sekunden är ju hyffsat för en 100 mbit koppling.... även om du har 1 gbit på datorerna och routern bara klarar 100 mbit så begränsas den ju där. Köp en USB till USB överföringssladd så går det undan vi överföring, jag skulle ALDRIG överföra 2 TB via nätverk. Bättre flytta hårddisken till den andra datorn och sen kopiera och dra ut den igen.
men jag ska överföra I LAN inte Via nätet.
Testat dra bort Wan kabeln går lika sakta.
Routern klarar 1 Gbit och både datorerna står de är 1 Gbit anslutning.
July 30, 2005
Ticker wrote: då överförs de genom Internet och inte via LAN.
Det går väll ändå att köra en FTP server lokalt? Det är ju bara att fylla i lokala ip:t i ftp klienten.
Via FTP på 100mbits LAN anslutning brukar det ligga 10-11mb/s för mig
Via samba/windows filesharing går det 3-4mb/s
FTP client och server om du inte har det:
http://filezilla-project.org/
January 4, 2005
Tror ajg hittat felet....
I'm running the latest nforce drivers, but my realtek 1000mbit NIC only ever runs at 100mbit. I'm running a cat5e cable which i've tested with another machine, and a gigabit switch. Even in the device manager, it only allows me to force 100mbit full duplex. No 1000mbit option. Any ideas what i'm doing wrong?
You are doing nothing wrong. It is nVidia who are the wrongdoers. Have the same problem. My motherboard: Gigabyte GA-K8NF-9 with gigabit NIC. In Windows XP I had gigabit. Now with the latest nForce Driver 15.01 only 100 Mbps.
1000 Mbps is missing in the inf-file. nVidia doesn't seem to read their own forums. There are more people out there with this problem.
Exakt samma fel jag har.. 1000 mbit finns ej att välja i force options. bara 100 Mbit Full Duplex men det står den är ansluten med 1 Gbit...
och i Total Commander så överförs det med 12 MB/s dvs 100 Mbit.
Måste hitta en gammal ini fel med 1000 Mbit... blä på Nvidia
September 26, 2005
Jo men det var ju helt ok, kolla lite i inf filen om du inte kan pilla runt lite där och leka med inställningarna, kolla fysiskt på lan chipet vad det står för namn på det, kolla sen på realteks hemsida och tanka drivisar där ifrån, sen bara tvinga in drivisarna. Men 35 meg/sek är ju inte fyskam... Men skulle fortfarande flyttat disken om jag skulle överfört 2 TB, aldrig gjort det via lan...
För snabb räkning (avrundar ganska friskt så klaga inte) 2 TB = 2000 gig, 2000 gig är = 2 000 000 Meg,
2 000 000 / 35 Meg/sek = 57142 sek, 57142 / 60 =
952 minuter, 952 / 60 = 15,8 timmar... usch! Flytta hdn och för över...
April 13, 2004
MicroManiac wrote: Jo men det var ju helt ok, kolla lite i inf filen om du inte kan pilla runt lite där och leka med inställningarna, kolla fysiskt på lan chipet vad det står för namn på det, kolla sen på realteks hemsida och tanka drivisar där ifrån, sen bara tvinga in drivisarna. Men 35 meg/sek är ju inte fyskam... Men skulle fortfarande flyttat disken om jag skulle överfört 2 TB, aldrig gjort det via lan...
För snabb räkning (avrundar ganska friskt så klaga inte) 2 TB = 2000 gig, 2000 gig är = 2 000 000 Meg,
2 000 000 / 35 Meg/sek = 57142 sek, 57142 / 60 =
952 minuter, 952 / 60 = 15,8 timmar... usch! Flytta hdn och för över...
Med GB-lanet är det helt plötsligt hårddiskarna som stoppar hastigheten, så jag tror inte han vinner på att koppla in hdd:n direkt 😛
1 Guest(s)