Slöt nätverk, Gick bra igår men idag är det trögt|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Slöt nätverk, Gick bra igår men idag är det trögt
Prism
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
February 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 20, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Har idag ett nätverk med två datorer som är ihopkopplad med en Dlink DI 624. Jag har tidigare haft en av datorerna kopplad med Wlan funktionen med tröttnade på den dåliga överföringen/mottagningen så jag investerarde i en nätverkskabel och drog den till V-rummet där datorn står.

Igår när jag provade första gången att flytta en fil på 350mb mellan datorerna så gick det snabbt 5-8 min även internet funkar där jag kör med Chello/UPCs 24mb/1mb och via TP testet får jag 23.2mb/s ner.

Nu när jag idag försöker flytta samma fil mellan datorerna så tar det 189min enligt windows! Det som förvånar mig att internet går fortfarande snabbt och TP testet bekräftar 23mb i hastighet.

Båda datorerna indikerar 100mb/s på nätverkskorten, dock så går nätverksanvändningen bara upp i 0,5-1%! Tittar jag på CPU användningen så ligger även den lågt på 2-3% på båda datorerna.

Har provat att starta om datorerna och Dlinken men fortfarande så tar det lång tid att föra över filen.

Vad beror detta på?

Dator 1
Pentium M 2.0Ghz
1GB
Gigabyte nätverkskort
Win XP

Dator 2
Pentium 4 1.4GHz
256mb
100mb nätverkskort
Win XP

Jeefy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1025993
March 22, 2006 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Prism wrote: Har idag ett nätverk med två datorer som är ihopkopplad med en Dlink DI 624. Jag har tidigare haft en av datorerna kopplad med Wlan funktionen med tröttnade på den dåliga överföringen/mottagningen så jag investerarde i en nätverkskabel och drog den till V-rummet där datorn står.

Igår när jag provade första gången att flytta en fil på 350mb mellan datorerna så gick det snabbt 5-8 min även internet funkar där jag kör med Chello/UPCs 24mb/1mb och via TP testet får jag 23.2mb/s ner.

Nu när jag idag försöker flytta samma fil mellan datorerna så tar det 189min enligt windows! Det som förvånar mig att internet går fortfarande snabbt och TP testet bekräftar 23mb i hastighet.

Båda datorerna indikerar 100mb/s på nätverkskorten, dock så går nätverksanvändningen bara upp i 0,5-1%! Tittar jag på CPU användningen så ligger även den lågt på 2-3% på båda datorerna.

Har provat att starta om datorerna och Dlinken men fortfarande så tar det lång tid att föra över filen.

Vad beror detta på?

Dator 1
Pentium M 2.0Ghz
1GB
Gigabyte nätverkskort
Win XP

Dator 2
Pentium 4 1.4GHz
256mb
100mb nätverkskort
Win XP

Är båda nätverkskorten inställda på att använda sig utav auto i link speed/duplex mode?

Prism
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
February 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1026152
March 22, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Yes det funkar!! Det visade sig att en av datorerna stod i 100TX läge och direkt när jag ändrade till auto så lossnade det!

Nu flyttar jag filer mellan burkarna i turbofart laugh
Tack för tipset!

Jeefy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1028045
March 29, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Prism wrote: Yes det funkar!! Det visade sig att en av datorerna stod i 100TX läge och direkt när jag ändrade till auto så lossnade det!

Nu flyttar jag filer mellan burkarna i turbofart laugh
Tack för tipset!

Gött mos, kul att hjälpa till =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL