February 17, 2002
Har idag ett nätverk med två datorer som är ihopkopplad med en Dlink DI 624. Jag har tidigare haft en av datorerna kopplad med Wlan funktionen med tröttnade på den dåliga överföringen/mottagningen så jag investerarde i en nätverkskabel och drog den till V-rummet där datorn står.
Igår när jag provade första gången att flytta en fil på 350mb mellan datorerna så gick det snabbt 5-8 min även internet funkar där jag kör med Chello/UPCs 24mb/1mb och via TP testet får jag 23.2mb/s ner.
Nu när jag idag försöker flytta samma fil mellan datorerna så tar det 189min enligt windows! Det som förvånar mig att internet går fortfarande snabbt och TP testet bekräftar 23mb i hastighet.
Båda datorerna indikerar 100mb/s på nätverkskorten, dock så går nätverksanvändningen bara upp i 0,5-1%! Tittar jag på CPU användningen så ligger även den lågt på 2-3% på båda datorerna.
Har provat att starta om datorerna och Dlinken men fortfarande så tar det lång tid att föra över filen.
Vad beror detta på?
Dator 1
Pentium M 2.0Ghz
1GB
Gigabyte nätverkskort
Win XP
Dator 2
Pentium 4 1.4GHz
256mb
100mb nätverkskort
Win XP
May 11, 2005
Prism wrote: Har idag ett nätverk med två datorer som är ihopkopplad med en Dlink DI 624. Jag har tidigare haft en av datorerna kopplad med Wlan funktionen med tröttnade på den dåliga överföringen/mottagningen så jag investerarde i en nätverkskabel och drog den till V-rummet där datorn står.
Igår när jag provade första gången att flytta en fil på 350mb mellan datorerna så gick det snabbt 5-8 min även internet funkar där jag kör med Chello/UPCs 24mb/1mb och via TP testet får jag 23.2mb/s ner.
Nu när jag idag försöker flytta samma fil mellan datorerna så tar det 189min enligt windows! Det som förvånar mig att internet går fortfarande snabbt och TP testet bekräftar 23mb i hastighet.
Båda datorerna indikerar 100mb/s på nätverkskorten, dock så går nätverksanvändningen bara upp i 0,5-1%! Tittar jag på CPU användningen så ligger även den lågt på 2-3% på båda datorerna.
Har provat att starta om datorerna och Dlinken men fortfarande så tar det lång tid att föra över filen.
Vad beror detta på?
Dator 1
Pentium M 2.0Ghz
1GB
Gigabyte nätverkskort
Win XPDator 2
Pentium 4 1.4GHz
256mb
100mb nätverkskort
Win XP
Är båda nätverkskorten inställda på att använda sig utav auto i link speed/duplex mode?
1 Guest(s)