October 31, 2003
Okey här e situationen, jag har suttit i 3 dagar med den här skiten och nu har jag testat ALLT.
Jag har 2 datorer jag vill ha länkade, en master och en slave. Master ska ha internet anslutningen via den första nätverks porten (funkar fint fint)
sen kopplad till den andra datorn via den andra.
Alla windows wizards säger att det ska funka fint men inte fan gör det det.
Felet jag får är att de två korten som är koplade med varann säger "Närverkskabeln är inte ansluten" och det är inget fel på någon av maskinvaran för att jag har testat att ansluta internet direct till alla korten, en efter en för att testa och det funkar galant. men när dom ska kopplas dator till dator då skiter det sig, jag har testat allt möjligt. VAFAN är felet, jag menar jag har kört varje grej i windows och alla möjliga proxy servrar och skit men det funkar inte! Dom känner inte av varann.
Snälla säg inte att det inte går! För det står ju i windows att det ska gå presis så som jag vill ha det, vad ska jag göra? och jag menar kom igen 2 datorer, en kabel "ching ching" det ska fan funka, eller?
En som vill sova men desperat vill få det att funka...
August 10, 2001
http://www.clasohlson.se/WAG.a.....38;sw=5116
"Nätverkskabel CAT-5, UTP, korsad. För sammankoppling av två datorer utan hub."
Skaffa en så av valfri längd och din andra dator kommer rätt fort att få känna nätets vågor =)
-Den som funnit har letat!
May 8, 2001
Comkilla wrote: ja du vet en vandlig nätverkskabel dator till dator, korkopplar hur menar du vad e det?
En korskopplad TP-kabel är en kabel där man har bytt plats på två av kabelparen i ena ändan. (Sändarparet byter plats med mottagarparet). En sådan kabel är nödvändig om du ska koppla ihop två datorer utan någon hub/switch.
Kolla här om du vill veta mer:
http://www.kjell.com/kjellfakt.....kontakter/
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)