April 1, 2003
när jag skickar över eller hämtar saker från min server, så kommer jag högst upp i hastigheter runt 260kb/sek, vilket är väldigt långtsamt, det borde komma upp i runt 1000kb/sek iaf...
nån som vet hur man skall kunnna speeda upp hastigheten? använder 11mbits wlan..
har testat att stänga av brandväggen också, fast det e samma hastighet ändå...
dator : win xp
server : mandrake 9
September 11, 2002
Om du har helt perfekt signalnivå och signalkvaliteten också är perfekt så kan ungefär 50% av kapaciteten i WLAN utnyttjas. Men det gäller bara om du är ensam på din accesspunkt (AP), eftersom WLAN är halv duplex. Är det mer än en person på samma AP så sjuker hastigheten dramatiskt.
Observera att allt jag skriver här gäller även om du kör ad-hoc, det vill säga direkt dator till dator utan någon AP.
Maximal överföringshastighet borde alltså kunna ligga någonstans här:
50% av 11Mbit = 5.5Mbit = 680KB/s
Ju längre ifrån APn du befinner dig, desto lägre överföringshastighet får du. Det går inte linjärt nedåt heller, utan APn växlar stegvis nedåt när den märker att signalnivån är för dålig för ett visst steg. Det kan alltså skilja oerhört mycket i överföringshastighet även om man bara har gått runt en vägg. Står servern till exempel i ett annat rum än vad din dator gör så skulle jag nog säga att du har helt normala överföringshastigheter.
Om du kan sitta alldeles bredvid APn med din dator och ändå inte få bättre hastigheter så är det troligt att antingen din AP eller ditt trådlösa nätverkskort är av sämre kvalitet. Oftast hänger det på antennerna, och det är inte särskilt ovanligt.
January 15, 2004
Jag tycker också det låter långsammt.
Är det TBird:en som du har som server?
När jag har kör scp till min linuxdator (133 MHz Pentium) så har processorbelastningen legat på 100% och det har varit sshd som har varit den stora boven.
Är överföringshastigheten lika låg om du använder något annat protokoll, ftp t.ex. ?
April 1, 2003
hm...har inte lyckats sätta upp en ftp server på den...men när jag för över från win till servern via samba, så e det lika långsammt...
o när det gäller wlanet så skall det gå snabbare, jag kommer upp i 1mbit/sek när jag laddar från nätet ibland..
när jag för över så skickar jag bara, så ingen annan trafik cirkulerar då i nätverket....
September 11, 2002
oxiswoofer wrote: o när det gäller wlanet så skall det gå snabbare, jag kommer upp i 1mbit/sek när jag laddar från nätet ibland.
Om du verkligen menar 1Mbit/s så är inte det en särskilt hög hastighet.
1Mbit/s = 125KB/s (1 Megabit per sekund är ungefär lika med 125 Kilobyte per sekund).
Blir rätt ofta förvirring kring hur Mbit/s förhåller sig till KB/s. Det är i alla fall inget ovanligt. Du kanske helt enkelt har blivit förvirrad av att olika program mäter överföringshastigheter med hjälp av olika enheter? 1Mbit/s är hur som helst lägre än 260KB/s. Så när du laddar från nätet i 1Mbit/s så går det egentligen långsammare än när du kör ssh-sessioner i 260KB/s.
Jag tycker hur som helst att du har en ganska normal överföringshastighet i ditt WLAN. Visst kunde du kanske komma upp i högre hastigheter, men även om standarden medger högre hastighet så finns det mycket som kan påverka WLAN och sänka hastigheten rejält. En vägg, ett golv, störningar som fås när signaler studsar på olika sätt, lysrör, mikrovågsugn, trådlösa telefoner.........
Det är hur som helst inte ovanligt med den hastighet du uppnår om man har installerat en enkel AP eller en ad-hoc förbindelse i hemmet.
1 Guest(s)