November 25, 2002
Hej alla!!
Att skicka spam från staterna utan att ha en "remove me" länk eller liknande är väll olagligt?? Eller är det jag som har misstolkat något?
Men däremot, om någon spammare därute skickar mails med en förfalskad avsändaradress (ehm, rätt vanligt antar jag), tex något_skit@min_kunds_domän.se så blir både min kunds domän lätt misstolkat som en spamdomän (inte kul med ett sånt rykte), och alla mails som inte hittade fram till "rätt" mottagare (ex alla 100 tusentals hotmail och yahoo adresser som inte är aktiva längre), kommer ju att bounca till "något_skit@min_kunds_domän.se".. Då, på min kunds mailserver kommer mailet att behandlas, men eftersom det inte finns en adress som heter "något_skit" så kommer mailet att bounca tillbaka till ex hotmail eller yahoo, men dom vill inte ha det, så det blir en double bounce och hamnar hos [email]postmaster@min_kunds_domän.se[/email]... Så i slutändan händer dessa tre saker, 1 min kunds postmaster konto blir nerlustat med 100.000 skitmails, 2 kundens domän (och ansikte ut mot internet) blir svartat, 3 bandbredden slukas av skitmails....
Kan man göra något åt detta?? Visst kan man hålla på att filtrera bort mails från mailservrar med open relay, man kan göra kontroll om annvändaren finns innan man tar emot mailet (om man vill öppna för "brute force" attacker för att hitta riktiga mailadresser).. osv osv... Men kan man på något sätt (typ via lagen) få dessa spammare att sluta annvända "min_kunds_domän" som avsändaradress???
Tack på förhand!
Pontus
August 28, 2002
Problemet är ju oftast att dessa SPAMMARE inte använder sig utav sin egen mailserver utan utnyttjar servrar ute på internet som ej är skyddade mot så kallat spam.
Om någon "fejkar" avsändaradressen så kan du ju ändå kolla source på mailet och titta från vilken/vilka mailservrar mailet kommer ifrån och kontakta dessa ISP's (alternativt svartlista dom själv, se nedan)
Det finns ju oftast nån form av plugin i varje mailserver för att stoppa BULK email också.
Här har du en effektiv organisation, som svartlistar mailservrar på internet som renderar att de ej kan nyttjas längre (den fungerar, av egen erfarenhet):
November 25, 2002
Tack -roo- för ditt svar! Jorå, är medveten om att spammare ofta annvänder andras mailservrar (med open relay) för att skicka sitt skräp, och dessa servrar brukar ju ganska snabbt bli svartlistade... Det jag mer var ute efter var om det går att få dem att sluta fejka "from adressen", för mig räcker det ju bara om dom byter domän... Någom som vet vem jag kan kontakta? Kanske finns några speciella "IT advokater" som vet vad som gäller???
MVH // Pontus
August 28, 2002
Pontan wrote: Tack -roo- för ditt svar! Jorå, är medveten om att spammare ofta annvänder andras mailservrar (med open relay) för att skicka sitt skräp, och dessa servrar brukar ju ganska snabbt bli svartlistade... Det jag mer var ute efter var om det går att få dem att sluta fejka "from adressen", för mig räcker det ju bara om dom byter domän... Någom som vet vem jag kan kontakta? Kanske finns några speciella "IT advokater" som vet vad som gäller???
MVH // Pontus
Du kan ju alltid försöka spåra addressen, det brukar ju vanligtvis finnas en hel return-path i headern på mailet, kontakta mailservern där mailet började o försök få tag på IP nr på den som skickade, sen kanske du ska skicka ett abuse mail till ISP'n som ansvarar för just den IP addressen..
December 25, 2000
Chewie wrote: [quote=chrippaz]Varför finns inte inget/0 som alternativ?
Som sagt varför inte ?
Jag har en mailadress på home.se som jag inte har fått ett enda spammail på.
Samma här, jag får max 1 spammail/vecka... om dom har så är jag mycket noga med att avregistrera mig 🙂
June 20, 2002
apropå "remove me" så är det oftast till för att kolla om kontot är aktivt...
trycker du på den så vet de att du är aktiv och fortsätter att skicka (lämpligtvis från annan/andra address(er))
edit: röstade på 1-5 men sanningen att säga så har jag inte fått ett enda på varken mitt "riktiga" telenordiakonto eller mitt fastmail.fm-konto...
1 Guest(s)