SQL Server Service Manager|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SQL Server Service Manager
mats08
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2003 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är detta? Det startar varje gång jag kör igång datorn. Misstänker att det är något jag råkat installerat från nån Microsoft-skiva, men jag vet inte vad det är...? :hrm:

pbol
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
443337
October 26, 2003 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jadu, du har installerat SQL Server kanske ?

mats08
Medlem
443751
October 26, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

pbol wrote: Jadu, du har installerat SQL Server kanske ?

Ja, jo, det har jag nog förstått att jag gjort. Men vad är det? Jag letade efter ett annat program på en skiva och installerade lite grejer från den, men nu undrar jag vad SQL egentligen är och vad programmet gör?

pbol
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
443890
October 27, 2003 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Du borde nog märkt om du installerat SQL Server, den kommer inte med andra program, det du förmodligen installerat som brukar kunna komma med annat är MSDE (MS database engine) som är en sorts lite version av SQL Server.

Det är helt enkelt en databas, kan vara office som lagt till den eller .NET framework eller något annat, den hänger med lite olika prylar.

Du kan lungt ta bort den fula lilla saken som startar och lägger sig i trayen, den är bara till för att starta och stoppa, gå till start > kör och skriv msconfig och under autostart klicka bort den.

mats08
Medlem
445308
October 29, 2003 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

pbol wrote: Du borde nog märkt om du installerat SQL Server, den kommer inte med andra program, det du förmodligen installerat som brukar kunna komma med annat är MSDE (MS database engine) som är en sorts lite version av SQL Server.

Det är helt enkelt en databas, kan vara office som lagt till den eller .NET framework eller något annat, den hänger med lite olika prylar.

Du kan lungt ta bort den fula lilla saken som startar och lägger sig i trayen, den är bara till för att starta och stoppa, gå till start > kör och skriv msconfig och under autostart klicka bort den.

Man tackar! Jag vet dock att jag installerat det utan att vara medveten om det, (i.s.f. skulle jag aldrig godkänna installation av det), så jag tror nog ändå att det kom ifrån Office, som jag nyligen ominstallerade delar av. (Gjorde det från Office-skivan som följde med datorn.)

Tack också för tipset om msconfig och autostarten. Nu har jag dessutom bockat av lite annat skit som går igång varje gång man startar datorn. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL