March 6, 2003
Hejsan jag har ett modem som verkar "strypa" min lina, eftersom många andra med samma modem kan tanka i högre hastigheter än vad jag kan. Så jag tänkte att det kasnke gick att ställa in. På modemet verkar det inte finnas några fysiska inställningmöjligheter:/ men på modemet så står det ett MAC nummer och ett SN nummer. kan jag "surfa in i" modemet med hjälp av dessa nummer? hur isånnafall? eller kan jag låsa upp modemet på ett annat sätt?
March 6, 2003
Det är lägenhet det handlar om, men de är typ fräschast i stan;) typ 5-6 år gamla kanske. Det är en Toschiba modem, cable modem, går via TV,n alltså. Min lina är specifierad till 0.5 Mb på vissa ställen coh 2 Mb på vissa;) (de som levererar är verkligen vakna verkar det som..) . Jag kan tanka i max 130Kbs. Andra med samma modem tankar i 200-250. Och när det är ledigt så ligger deras hastigheter på över 500(inom stan). Därför misstänker jag grov att det är modemet som "stryper" linan.
March 6, 2003
[NH wrote: Noddan]Om det nu skulle vara modemet så kan du väl låna din polares och testa med det, eller testa med ditt hos nån som har likadant?
Där får du svart på vitt om det är modemet eller icke.
Det får bli sista utvägen, men eftersom de har sina andra familje medlemmar sittande vid datorn 24/7 så blir det en del krångel (små börderna börjar grina m.m.). Skulle gärna lösa problemet utan att behöva ta deras modem.
March 23, 2003
MrL0vep@nts wrote: [quote=[NH]Noddan]Om det nu skulle vara modemet så kan du väl låna din polares och testa med det, eller testa med ditt hos nån som har likadant?
Där får du svart på vitt om det är modemet eller icke.
Det får bli sista utvägen, men eftersom de har sina andra familje medlemmar sittande vid datorn 24/7 så blir det en del krångel (små börderna börjar grina m.m.). Skulle gärna lösa problemet utan att behöva ta deras modem.
men ta då ditt modem till dem. Då ser ni ju på 5 min om det är skillnad och de behöver ju inte oroa sig för att de inte kommer ut på nätet eftersom deras modem är kvar.....
March 6, 2003
Hellspawn79 wrote: [quote=MrL0vep@nts][quote=[NH]Noddan]Om det nu skulle vara modemet så kan du väl låna din polares och testa med det, eller testa med ditt hos nån som har likadant?
Där får du svart på vitt om det är modemet eller icke.
Det får bli sista utvägen, men eftersom de har sina andra familje medlemmar sittande vid datorn 24/7 så blir det en del krångel (små börderna börjar grina m.m.). Skulle gärna lösa problemet utan att behöva ta deras modem.
men ta då ditt modem till dem. Då ser ni ju på 5 min om det är skillnad och de behöver ju inte oroa sig för att de inte kommer ut på nätet eftersom deras modem är kvar.....
Får väl göra något sådant ikväll. Men tills dess och det nu är modemet som är felet, hur kan jag "ställa in" det? kan jag på något sätta komma in i den som med en router? eller ska man bara ringa supporten och byta ut den kanske?
March 6, 2003
Hellspawn79 wrote: Du kan ju ringa o kolla om de kan veta vad felet är. Kan ju vara mjukvaran i modemet som inte är uppdaterat. Så var det iaf för en massa perosner i vårat nätverk när de höll på att strula med uppgraderingar och annat.
mmm... menmen får väl prova hos polarn idag och sedan ringa supporten imorrn. ville bara lära mig hur man kan kontrollera mjukvaran själv så man slapp vänta på dera supportköer.
1 Guest(s)