Stänga av brandvägg på Netgear MBRN3000|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stänga av brandvägg på Netgear MBRN3000
Hellspawn79
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 528
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 22, 2011 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Köpte in ett Telenor 32mbit mobilt bredband (4G-modem) och behövde då en router/usb-modem som klarade detta.

Enligt Netgear skall deras MBRN3000 klara av 4g. Efter mycket strul har jag tydligen fått routern att använda sig av 4g-dongeln för att koppa upp sig på nätet. Men varje gång den skall hämta hem en sida så säger den att server som man kontaktar svarar inte. Alla andra nät jag har här fungerar, så det bör inte vara datorn jag sitter på. Utan jag är mer eller mindre säker på att det är routerns inbyggda brandvägg som blockerar all inkommande data.

Problemet är att jag inte hitter något ställe att stänga av brandväggen. Jag har sagt till den att mer eller mindre släppa igenom allt. Jag har checkat för "Disable Port Scan and DoS Protection"
NAT Filtering är satt på open
Satte trafic meter till endless.
Det är de enda ställen jag kan se att man kommer åt något som kan likna en brandvägg

Detta felet får jag i Chrome när jag försöker gå till en sida.
"Den här webbsidan är inte tillgänglig
Webbsidan på http://www.xxxxxxx.se/ kan ligga nere för tillfället eller kan ha flyttats permanent till en ny webbadress.
Fel 103 (net::ERR_CONNECTION_ABORTED): Okänt fel."

Sökte på google, men kunde inte se någon som hade svar för denna routern.
Någon som har en idé hur man kan få igenom trafiken?

Tack på förhand!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1266651
June 22, 2011 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Gissar på någon inkompabiltet med dongeln. Dvs att den kopplar ifrån utan att meddela routern eller att routern sätter usb porten i viloläge när ingen aktivitet finns. Just 3g och routers är ett ganska nytt fenomen och jag har märkt att det många ggr är urusel support för modemen.
Just pga att mjukvaran i modemen gärna är ändrad på från ISP leverantören och inte är orginal firmware.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Hellspawn79
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 528
1266655
June 22, 2011 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Skumma är ju att den får alla uppgifter från Telenor, IP och hela kittet. Och att den känner av att den har Internetaccess.

Iofs tar det ca 5-10 minuter för router och dongel att koppla upp sig mot nätet. Och en dongel den skall klara av, kände den inte av. Och mitt Comhem-mob-abbo har den inte ens med i listan av leverantörer... :< Måste kanske bli så att man får helt enkelt nedgradera till 16mbit och ta en router från Telenor (de har inga själva som stödjer 4g-modem). Suck...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 630
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL