March 23, 2003
Köpte in ett Telenor 32mbit mobilt bredband (4G-modem) och behövde då en router/usb-modem som klarade detta.
Enligt Netgear skall deras MBRN3000 klara av 4g. Efter mycket strul har jag tydligen fått routern att använda sig av 4g-dongeln för att koppa upp sig på nätet. Men varje gång den skall hämta hem en sida så säger den att server som man kontaktar svarar inte. Alla andra nät jag har här fungerar, så det bör inte vara datorn jag sitter på. Utan jag är mer eller mindre säker på att det är routerns inbyggda brandvägg som blockerar all inkommande data.
Problemet är att jag inte hitter något ställe att stänga av brandväggen. Jag har sagt till den att mer eller mindre släppa igenom allt. Jag har checkat för "Disable Port Scan and DoS Protection"
NAT Filtering är satt på open
Satte trafic meter till endless.
Det är de enda ställen jag kan se att man kommer åt något som kan likna en brandvägg
Detta felet får jag i Chrome när jag försöker gå till en sida.
"Den här webbsidan är inte tillgänglig
Webbsidan på http://www.xxxxxxx.se/ kan ligga nere för tillfället eller kan ha flyttats permanent till en ny webbadress.
Fel 103 (net::ERR_CONNECTION_ABORTED): Okänt fel."
Sökte på google, men kunde inte se någon som hade svar för denna routern.
Någon som har en idé hur man kan få igenom trafiken?
Tack på förhand!
March 10, 2003
Gissar på någon inkompabiltet med dongeln. Dvs att den kopplar ifrån utan att meddela routern eller att routern sätter usb porten i viloläge när ingen aktivitet finns. Just 3g och routers är ett ganska nytt fenomen och jag har märkt att det många ggr är urusel support för modemen.
Just pga att mjukvaran i modemen gärna är ändrad på från ISP leverantören och inte är orginal firmware.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 23, 2003
Skumma är ju att den får alla uppgifter från Telenor, IP och hela kittet. Och att den känner av att den har Internetaccess.
Iofs tar det ca 5-10 minuter för router och dongel att koppla upp sig mot nätet. Och en dongel den skall klara av, kände den inte av. Och mitt Comhem-mob-abbo har den inte ens med i listan av leverantörer... :< Måste kanske bli så att man får helt enkelt nedgradera till 16mbit och ta en router från Telenor (de har inga själva som stödjer 4g-modem). Suck...
1 Guest(s)