October 8, 2006
HEJ!
Jag har dynamisk ip på vårt nätverk, men jag skulle vilja ändra den till statisk så man kan ha server uppe mm. Nu undrar jag hur man gör detta och får det att gå stabilt så min pappa kan koppla upp sig på det trådlösa utan att behöva göra massa inställningar varje gång han ska koppla upp sig.
Jag har en D-link router och Telia företag 8/1.
Tacksam för svar då jag är ny på detta med nätverk.
March 27, 2003
I D-links lite nyare grejer (gamerlounge) samt Netgear (säkert flera andra också) kan man köra DHCP men specificera att ett visst nätverkskort (MAC-adress) alltid ska få en viss IP.
Detta körde jag med för att alltid min laptop och servern skulle få "rätt" IP samtidigt som syrran och farsan fick en random via DHCPn.
I min gamerlounge heter det "DHCP Reservations List" och den finns under Basic --> DHCP... Vet inte hur likt det är i dina menyer men det skulle förvåna mig om featuren inte fanns!
January 8, 2003
Ställ in vilken ip du vill ha sedan tar du bara ipn från routern och fyller i på gateway så ska de funka. Måste göra så för att alltid min dator ska få portar till spel och program upplåsta i brandväggen. Du ändrar ip och så i mina nätverksplatser-> visa nätverksansutningar-> och sen nätverkskortet som används-> allmänt fliken och egenskaper-> längst nere hittar du sen internetprotocol tcp/ip-> använd följande ip adress tex 192.168.0.2 nätmask ställs in själv och gateway är routerns ip tex 192.168.0.1 (brukar vara den ipn på Dlink)
1 Guest(s)