Statisk ip|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Statisk ip
raazer
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 8, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

HEJ!
Jag har dynamisk ip på vårt nätverk, men jag skulle vilja ändra den till statisk så man kan ha server uppe mm. Nu undrar jag hur man gör detta och får det att gå stabilt så min pappa kan koppla upp sig på det trådlösa utan att behöva göra massa inställningar varje gång han ska koppla upp sig.
Jag har en D-link router och Telia företag 8/1.
Tacksam för svar då jag är ny på detta med nätverk.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1084171
October 8, 2006 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

I D-links lite nyare grejer (gamerlounge) samt Netgear (säkert flera andra också) kan man köra DHCP men specificera att ett visst nätverkskort (MAC-adress) alltid ska få en viss IP.

Detta körde jag med för att alltid min laptop och servern skulle få "rätt" IP samtidigt som syrran och farsan fick en random via DHCPn.

I min gamerlounge heter det "DHCP Reservations List" och den finns under Basic --> DHCP... Vet inte hur likt det är i dina menyer men det skulle förvåna mig om featuren inte fanns!

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1084200
October 8, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ställ in vilken ip du vill ha sedan tar du bara ipn från routern och fyller i på gateway så ska de funka. Måste göra så för att alltid min dator ska få portar till spel och program upplåsta i brandväggen. Du ändrar ip och så i mina nätverksplatser-> visa nätverksansutningar-> och sen nätverkskortet som används-> allmänt fliken och egenskaper-> längst nere hittar du sen internetprotocol tcp/ip-> använd följande ip adress tex 192.168.0.2 nätmask ställs in själv och gateway är routerns ip tex 192.168.0.1 (brukar vara den ipn på Dlink)

raazer
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1084429
October 9, 2006 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ok ska kolla upp det, men man kan väll inte bara ta och välja villken ip man vill ha? så man kan ta typ den interna som man fått innan som dynamisk ip utan routern?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1084663
October 10, 2006 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det externa ipet kan du inte bestämma sjäv om du inte får fast ip från din isp, men det interna kan du väla som fast om du har routern som gateway, precis som jag skrev.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL