July 18, 2003
Hjälp och kunskap sökes 😉
Har fått i uppdrag att sätta upp ett nätverk med allt vad det innebär hos ett litet företag som ska flytta in i en ny lokal (min far är bla med i styrelsen) då deras pc kille skulle ta 6000 kr för att sätta upp det sa min far att jag gärna gjorde det för en liten slant ^^
Det är igentligen väldigt enkelt då dem bara är 8 personer (laptops) och endast 1 vanlig burk. Lokalerna är halvstora med lite betongväggar så jag räknar med 3-4 st ac.
Men hur gör man när man vill koppla in flera AC ? Jag har bara satt upp hemma nätverk och då är der ganska logiskt...
Hårdvara är inte inköpt än och kan ändras snabbt, tänk på att detta är ett LITET företag (går ju bara någon miljon plus om året....) så behövs inga satsiga saker bara allt fungerar (!)..
Hårdvara:
ADSL modem
En vanlig Router (tror jag kör netgear rätt igenom då jag gillar dem)
3*AC
Thats it !
Men hur ska jag koppla in alla ac till routern :/ ?
Tja... inte tänkt igenom detta så mycket men tror att någon här kan knata ner ett svar på 2 min så är detta klart...
Frågan är altså hur jag ska få in flera ac till samma dhcp server ^^
March 19, 2003
Vet inte exakt vilka som klarar av att bli ihopp kopplade.
Men t.ex. Linksys klarar det och då finns det inställningsmöjligheter i AP'n.
Man går in och så får man skriva in MAC adressen till de/n andra ap'n.
Så länkar dom ihopp såg på något förnuligt vis.
Sen har de stöd för WPA och starkare krypt också.
Kan det bli bättre? 🙂
Kostar runt 600:- styck också.
July 18, 2003
Ska kolla runt lite, tänkte att det var bara att köra in varje ac till en port men alla datorer som ansluter till den kommer de att få ett varsitt ip då ? dvs kan routern skicka ut flera ip till en ac som ger ut vidare... jaja, ni förstår 🙂
BarateaU tack så mycket, ska kolla på det ! Verkade inte så krångligt 🙂
December 24, 2002
Alltså det lättaste och bästa sättet är bara att dra en vanlig nätverkskabel från portarna på routern till uplink porten på varje AP. Alla datorer som ansluter kommer få IP från routern, tänk bara på att helst ställa in lite wpa och sånt på varje Ap så inte vem som helst kan hoppa in i nätverket osv..
May 7, 2002
Loggo wrote: Alltså det lättaste och bästa sättet är bara att dra en vanlig nätverkskabel från portarna på routern till uplink porten på varje AP. Alla datorer som ansluter kommer få IP från routern, tänk bara på att helst ställa in lite wpa och sånt på varje Ap så inte vem som helst kan hoppa in i nätverket osv..
Frågan är du om man kan "byta" ap utan att de bryts...
July 27, 2005
hur stor är lokalen? Har ju ingen aning om vad det är för verksamhet men om det är ett kontor för åtta personer så tror jag att tre AP's är att ta i.
Om lokalen inte är rätt stor och det är saftig armerad betong (eller om de kanske vill ha täckning utomhus) så kan du nog klara dig med en eller två AP's strategiskt utplacerade.
Det bästa vore om du kunde ställa upp en accesspunkt (om du redan har en hemma som du kan ta med tex) och sedan gå runt med en laptop och känna av täckningen i lokalen. Det finns ett bra program för att få koll på wlan-signaler som heter Netstumbler (http://www.stumbler.net) som du kan använda.
h
1 Guest(s)