Stort hus och trådlöst nätverk - måste bygga ut...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stort hus och trådlöst nätverk - måste bygga ut...
Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2007 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har sökt på såväl google som här på forumet innan jag startade denna tråd, utan att finna något som riktigt besvarade mina frågor.

Situationen är som följer:
Jag bor i ett stort hus i klassisk betong som effektivt blockerar mitt w-lan. På nedervåningen bor routern, som begåvats med en 8dbi antenn i hopp att förbättra läget. Det gjorde det delvis, men inte helt. Det trådlösa nätverket fungerar klanderfritt på just nedervåningen, men på övervåningen är det tvärstopp. Visst kan jag sätta en monsterantenn på nedervåningen som strålar mer än tio mikrovågsugnar, men det bär emot lite då vi vistas en hel del i direkt närhet av antennen som det är idag. Sedemera är en kraftig antenn inget alternativ.

Hur gör jag för att få med mig det trådlösa upp på övervåningen?

Jag har sneglat lite på några alterantiv utan att bli mycket klokare på vad som är det optimala;
1. Skaffa en extender, typ http://www.webhallen.com/prod......p?id=55695
2. Skaffa en till router till övervåningen - detta bär emot lite, det blir då två nätverk att hålla reda på, och jag är inte alls övertygad om att bytet mellan dem går friktionsfritt när man går från den ena till den andra våningen.
3. Skaffa en accesspunkt, det finns en nätverkskabel dragen till övervåningen från routern på nedervåningen och denna måste kunna leverera 1gbit till min dator - alltså krävs det någon form av router/switch för det trådbundna. Det senare gäller även om det är läge för en ny router på övervåningen.

Vad tror ni är det optimala? En range-extender känns väldigt smidig, men hur bra fungerar det i praktiken?

Tack på förhand.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126306
March 24, 2007 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har en rundstrålande antenn på nedervåningen som är monterad i stående läge så har den endast täckning på några grader i höjdled, runt 30grader skulle jag tro, så ovanför antennen har du ordentligen dålig mottagning..
Så prova med att vrida antennen så den ligger horisontellt, även den på datorerna ovanför för bra mottagning, dock kommer våningen där routern står bli lidande om du inte kan vrida antennen så tillräcklig mottagning fortfaraden finns där eller om routern har två antenner..

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126320
March 24, 2007 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Om du skaffar en till AP och sätter den på övervåningen och kör WDS kommer den att roama emellan ifall du rör dig mellan våningarna.
Ju starkare antenn desto mer förstärkning i en riktning/plan.

Kolla HÄR så förstår du...

En svagare rundstrålande täcker i det här fallet mera uppåt, istället för som de starkare ut på sidorna...

Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1126331
March 24, 2007 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressanta länkar och tips. Jag vet inte om det är värt att testa en annan antenn, har ni isåfall tips på vilken? Det handlar om en villa om två plan, betong i alla väggar (även invändigt) och en yta på 400kvm som skall täckas. Ingen lätt match, antar jag.

Jag spanade lite på olika AP från D-link med stöd för WDS, men kunde konstatera två saker som jag finner negativa. Det ena är att de kostade, för sammanhanget, väldigt mycket pengar. Mångdubbelt mer än t. ex en trådlös router. Det andra var att samtliga kräver TP-kabel, och sådan finns det bara en enda till övervåningen. Sedemera måste denna splittas, alltså behöver jag något som kan hantera gbit in och gbit ut då jag är i behov av den bandbredden internt. Switch, router eller vad är här lämpligt? Är en mindre djungel av produkter och jag är inte insatt i skillnaden, wikipedia gjorde mig inte klokare.

Bongoman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
March 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126335
March 24, 2007 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Freddesix wrote: Det andra var att samtliga kräver TP-kabel, och sådan finns det bara en enda till övervåningen. Sedemera måste denna splittas, alltså behöver jag något som kan hantera gbit in och gbit ut då jag är i behov av den bandbredden internt. Switch, router eller vad är här lämpligt?

Kom ihåg att gigabit kräver full koppling av tåten så det med splitta gigabit, glöm det. Sätt en switch på ovanvåningen och koppla in en riktig AP. Netgear WG102 har 100 mW ut istället för de 32 mW som D-Link och alla andra hemmagrejor har. Komplettera eventuellt med en 10 dB panelantenn och sätt WG102-an i ena kortsidan av huset eller en 9 dB rubberduck. Gigabitswitchar kostar inget idag!

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126342
March 24, 2007 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Freddesix wrote: Intressanta länkar och tips. Jag vet inte om det är värt att testa en annan antenn, har ni isåfall tips på vilken? Det handlar om en villa om två plan, betong i alla väggar (även invändigt) och en yta på 400kvm som skall täckas. Ingen lätt match, antar jag.

Jag spanade lite på olika AP från D-link med stöd för WDS, men kunde konstatera två saker som jag finner negativa. Det ena är att de kostade, för sammanhanget, väldigt mycket pengar. Mångdubbelt mer än t. ex en trådlös router. Det andra var att samtliga kräver TP-kabel, och sådan finns det bara en enda till övervåningen. Sedemera måste denna splittas, alltså behöver jag något som kan hantera gbit in och gbit ut då jag är i behov av den bandbredden internt. Switch, router eller vad är här lämpligt? Är en mindre djungel av produkter och jag är inte insatt i skillnaden, wikipedia gjorde mig inte klokare.

Du kan möjligen sätta en gigabit-switch på övervåningen...

Jag har kört WDS utan nätverkskablar, den förstärker bara signalen och skickar ut den igen. Körde Tomato firmware på en WRT54GL.
Är egentligen bara en trådlös router men med 3parts firmware kan man göra det mesta. Inaktivera Router/NAT/DHCP funktionerna och kör WDS, kräma på uteffekten till 60-100mW... Kostar 575:- på dustinhome och fraktfritt över 500:- wink

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126364
March 24, 2007 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör själv WDS mellan två WRT54GS routrar med gigabitswitch kopplad till den ena routern för snabbt internt nät på den sidan länken och allt detta fungerar mycket bra..

Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1126378
March 24, 2007 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu börjar det onekligen dugga in lite konkreta lösningar, det uppskattas.

Routern som idag står på nedervåningen och som onekligen inte orkar pumpa ut signalen genom hela huset är en D-Link DGL-4300.

http://www.webhallen.com/prod......p?id=40573

Den tar via kabel emot data från ett ADSL-modem, på det sättet blir internet tillgängligt via den. Intill routern står även filservern, via kabel distrubieras den data som finns på den internt. Det är här jag behöver trycket från gbit, det är mycket tungt material som strömmas upp till övervåningen vilket leder till att jag inte vill kompromissa här.

Ponera följande lösning:
Jag köper en gigabitswitch och en AP. På övervåningen petar jag i den från D-link-routern uppkommande CAT-6-kabeln i switchen. Den stationära dator som på övervåningen behöver gbit pluggas i den nya switchen, även APn kopplas in i den nya switchen. På det här sättet får jag tillgång till min D-link-router på nedervåningen och via den allt material som där finns inklusive internet. Mission accomplished, inte sant?

Hur blir då övergången mellan de två trådlösa nätverken på över- respektive nedervåningen? Om jag sitter i köket på övervåningen och läser nyheterna på aftonbladet.se för att sen gå ner på övervåningen för att där byta till expressen.se - hur fungerar det i praktiken? Går det att ordna så att laptopen som nyttjar det trådlösa växlar automatiskt, eller kommer jag att behöva växla nätverk manuellt vid varje tillfälle?

Det är ingen katastrof om det blir lite manuellt pill med att byta våning, tanken är att den bärbara datorn permanent skall vara på övervåningen. Trots detta vill jag i förväg veta hur det hela kommer fungera.

Slutligen; konkreta tips på stabila produkter. Såväl AP som switch behövs för att denna lösning skall fungera, en AP har i tråden föreslagits och denna finns med på min lista. Fler förslag och alternativ mottages tacksamt!

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126425
March 24, 2007 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Freddesix wrote:
Hur blir då övergången mellan de två trådlösa nätverken på över- respektive nedervåningen? Om jag sitter i köket på övervåningen och läser nyheterna på aftonbladet.se för att sen gå ner på övervåningen för att där byta till expressen.se - hur fungerar det i praktiken? Går det att ordna så att laptopen som nyttjar det trådlösa växlar automatiskt, eller kommer jag att behöva växla nätverk manuellt vid varje tillfälle?

Det är ingen katastrof om det blir lite manuellt pill med att byta våning, tanken är att den bärbara datorn permanent skall vara på övervåningen. Trots detta vill jag i förväg veta hur det hela kommer fungera.

Slutligen; konkreta tips på stabila produkter. Såväl AP som switch behövs för att denna lösning skall fungera, en AP har i tråden föreslagits och denna finns med på min lista. Fler förslag och alternativ mottages tacksamt!

Låter som den bästa lösningen helt klart.
Jag föreslår som jag tidigare nämnde WRT54GL, räds inte att det är ursprungligen en router eller dess fula yttre. Möjligheten till 3e parts firmware samt priset gör den till en vinnare. wink
Har du lite datorvana bör det inte vara några problem att konfa den, finns många guider på nätet för just det också.

När jag körde dubbla AP med WDS så funkade roaming. Upptäckte det när jag drog strömmen till AP som stog i mitt rum, och bärbara fortfarande var online på MSN och dylikt. Det visade sig att den hade själv bytt AP till den på nedervåningen, visserligen fick jag lägre hastighet och sämre signalstyrka men internet gick på som smort.

Men kanske bör nämnas att jag körde min AP trådlöst mot den andra, och inte via kabel , men det borde inte vara några problem med trådbunden WDS heller, snarare tvärtom. -Bättre prestanda ju mindre hopp signalen måste ta...
Vill bara poängtera att jag inte kan garantera något här. 😕

EDIT: Angående WDS roaming så noterade jag att när det switchade till den nedre APn med lägre signalstyrka och jag hade startat min AP på övervåningen så tog det en jäkla stund, 15min kanske, innan den självmant bytte tillbaka till den övre APn med bättre signalstyrka. Så det finns ju fortfarande saker kvar att önska....

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126434
March 24, 2007 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror faktiskt inte det fungerar med att köra WDS och samtidigt köra kabel mellan routern och ex en AP, då kommer ju routern och APn kopplas ihop med WDS samtidigt som en koppling redan finns med kabel, hur det fungerar har jag ingen aning om men tvivlar på att det kommer fungera bra..

Flyttar du inte datorn så ofta kommer är den bästa lösningen vara att köra på två olika nät, en på varje våning och koppla ihop routern och apn med kabel.
Om du nu inte kan använda flera antenner, helst en på vardera våning då..

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126448
March 24, 2007 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Tror faktiskt inte det fungerar med att köra WDS och samtidigt köra kabel mellan routern och ex en AP, då kommer ju routern och APn kopplas ihop med WDS samtidigt som en koppling redan finns med kabel, hur det fungerar har jag ingen aning om men tvivlar på att det kommer fungera bra..

Det är nog som du säger. Men jag vet att 802.11 ska klara roaming. Vore konstgt ifall det bara funkar med WDS.

Möjligt att det räcker att köra med samma ESSID på bägge AP, fast då olika kanaler så dom inte stör varandra. 🙂

Hmm, undra hur det blir med säkerheten då, ifall grannen sätter upp ett nät med samma namn, och min dator hoppar över till det nätet... Då kan han ju sitta och sniffa min trafik. cry *spånar lite*

Nej nu ska jag gå och lägga mig...

Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1126501
March 25, 2007 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Då känns det läge att lägga ner hela idén med switch + AP.

Snabbt vidare till nästa lösning, jag är sugen på att sy ihop det här asap 🙂

Om jag köper en switch till övervåningen samt en ny router istället, kan det misslyckas? Jag får leva med att byta nätverk när jag byter våning, det kommer trots allt bara att inträffa mindre än en gång i veckan.

Idag sitter, som tidigare nämnt, först ett ADSL-modem och därefter D-link-rotern. Från routern går sedan en kabel genom väggar och tak upp på övervåningen, kan jag i andra änden på den sätta en switch genom vilken jag kan köra såväl min stationära dator som den nya routern? Jag vill via den nya trådlösa routern få tillgång till allt i nätverket, då trådlöst på övervåningen. Givetvis vill jag i porten bredvid på switchen sätta min stationära dator på övervåningen, så att jag får tillgång till hela nätverket med minimal förlust av bandbredd gentemot att sätta kabeln från nedervåningen direkt i datorn.

En lösning som funkar, eller vad tror ni? Vilka produkter gäller? Såväl switch som router står på inköpslistan, så konkreta tips mottages tacksamt.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126512
March 25, 2007 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Kör på en AP istället på ovanvåning eftersom du redan har en router så en till behövs inte, koppla sedan APn till gbit switchen som är kopplad till routern med kabeln från undervåningen.
edit: Spelar egentligen ingen roll om du skaffar en router eller AP, du kan ju stänga av alla routerfunktioner iaf..

Kolla bild här..
Image Enlarger

Men ska du komma åt dator1 från dator2 så kommer du vara begränsad till 100Mbit eftersom routern inte är gbit, har du däremot fler datorer på ovanvåningen har du gbit mellan dem.

Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1126549
March 25, 2007 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Klockren ritning Snorch! Givetvis är det där en ruskigt bra lösning som jag verkligen tycker ser bra ut. Om nu en lösning med AP fungerar så kommer jag att köra på en sådan, något direkt intresse av ytterligare ett trådlöst nätverk finns inte.

En sak förstår jag dock inte, och det är varför jag skulle vara begränsad till 100mbit via tråd? Jag tänker då på sträckan D-link router trådlös ---> gbit switch övervåning och D-link router trådlös ---> Dator1. "D-link Router trådlös" är en DGL-4300 med 4st gbit-portar.

http://www.webhallen.com/prod......p?id=40573

Jag antar att 100mbit-begränsningen i din ritning grundar sig på ett missförstånd, men vill skjuta denna puck så att jag säkert inte mister trycket i gbit. Det streamas hundratals gigabyte internt genom nätet varje dygn, därav den stora vikten vid gbit. På sikt kommer detta bara att öka vilket ställer fortsatta krav på maximal prestanda i produkterna. Förvisso är inte D-link-routern som jag har idag på något sätt optimal, men den duger för dagens ändamål. På sikt kan den komma att bytas ut mot något värre och då vill jag vara säker på att inte behöva uppgradera på fler ställen.

Vidare då till konkreta produkter. Det jag just nu ser ut att behöva är en AP och en switch som klarar gbit, antar att det blir en 4-portars. Konkreta produkttips mottages tacksamt i varierande prisklasser 🙂

En annan sak jag kom att tänka på var säkerheten. Idag är allehanda säkerhetsåtgärder tagna med avstängd SSID, MAC-filter med mera. Hur fungerar dessa tillsammans med APn?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126563
March 25, 2007 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha usäkta, missade att du hade en 4300 med gbit, då kommer det fungera alldeles ypperligt med gbit på det trådburna nätet.. 😉

Vet inte riktigt vad du menar med att ett intresse av ytterligare ett trådlöst nät inte finns, med en AP som i min ritning kommer du få två olika trådlös nät, som du får skifta mellan vid byt av våning.
Säkerheten kommer vara precis som i ditt befintliga nät, eller som du ställer in i APn.

Produkter jag kan tipsa om är dessa:
Linksys WAP54G, Accesspunkt, fast denna är dyrare än routern Linksys WRT54GL så jag skulle kört på routern för att sedan stänga av routerfunktionerna och endast köra den som en AP.

Som switch har jag inte riktigt någon egen erfarenhet av de lite billigare varianterna, men vet att det tipsas en del om Netgear GS108 8-port eller GS608 för en kostnad av ~800kr.
Skulle tro att de ännu billigare 3Com switcharna fungerar bra också
De jag länkade till har 8 portar och jag tipsar dig om att hellre skaffa minst 8 direkt för om du skulle vilja skaffa fler datorer eller bygga ut nätverket så hindrar inte switchen dig direkt, men vill du spara någor hundra så ta 5-portars varianten.

Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1126593
March 25, 2007 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Gött mos med gbit där. Har läst på lite mer om AP och dess funktion, nu återstår bara att finna rätt produkter och att inhandla dessa.

Switchar verkar det finnas ganska gott om och jag kommer köpa en som är vettig utan att spara de där sista hundralapparna. Snålar jag nu kan jag ångra det senare, hellre köper jag rejäla grejjer med en gång.

Angående frågan router vs. renodlad AP, vad skiljer de två enheterna åt i praktiken? Rent teoretiskt sett känns det som att det bästa köpet av de två är routern, eftersom att den kan användas som just en router om behovet av någon anledning skulle uppstå. Jag förstår inte riktigt varför de säljer två skilda produkter om nu routern fixar allt APn kan?

Om jag får bekräftat att routern kan precis allt det APn kan så köper jag routern. Samtidigt är det en AP jag vill ha, så om routern innebär någon form av kompromiss så köper jag APn.

Vart finner jag information om hur jag ställer om routern till en AP? Finns det i manualen eller behöver jag söka mig till andra jaktmarker? Är inte tappad bakom en vagn när det kommer till datorer, men nätverk är inte min starka sida 🙂

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126613
March 25, 2007 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Freddesix wrote:
Angående frågan router vs. renodlad AP, vad skiljer de två enheterna åt i praktiken?

Om vi tar WAP54G och WRT54G så har WRT54G mera Flashminne och mera Arbetsminne, vilket innebär att WRT54G kan utrustas med fler funktioner. Sen så har den 3 interfaces, WAN/LAN/WLAN, istället för WAP54G som har 2, LAN/WLAN. Dock med rätt firmware skulle en accesspunkt kunna agera router, eftersom den har 2 interfaces vilket är vad som behövs. Men då blir ena sidan trådlöst och andra trådburen.

Jag förstår inte riktigt varför de säljer två skilda produkter om nu routern fixar allt APn kan?

Det handlar väl mycket om att skapa en marknad, som kanske inte skulle behövas om man klämde in alla möjliga funktioner i en liten plastbit elektronik. Sen är det ju ett välkänt faktum att ju större funktionalitet desto mindre användarvänligt. wink

Tex kan företagen sälja trådlösa bryggor eller signalförstärkare för runt 1000lappen, när ändå hårdvaran i de är sämre och billigare än den i en vanlig trådlös router. Bara det att de lite mer avancerade funktionerna sällan finns att tillgå i den firmware som sitter i en vanlig trådlös router, även om hårdvaran klarar det.
Då är det ju bättre för dom att sälja de funktionerna i nya produkter så slipper dom förvirrade kunder som irrat bort sig på webgränssnittet och tjänar dessutom extra på det.

Om jag får bekräftat att routern kan precis allt det APn kan så köper jag routern. Samtidigt är det en AP jag vill ha, så om routern innebär någon form av kompromiss så köper jag APn.

Jag har som jag redan nämnt ett par WRT54GL som funkar till allt möjligt. En agerar router, en annan AP, och den tredje som brygga mellan det trådlösa och trådbundna nätet. Hävdar att den klarar mer än en AP då den har mer flash och arbetsminne än Linksys accesspunktsmodell, WAP54G.
Mer minne = mer funktioner och möjligheter.

Vart finner jag information om hur jag ställer om routern till en AP? Finns det i manualen eller behöver jag söka mig till andra jaktmarker? Är inte tappad bakom en vagn när det kommer till datorer, men nätverk är inte min starka sida 🙂

Det enda du egentlige behöver göra är att inaktivera DHCPservern. Finns mycket om det på internet, annars kan du fråga här.

Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
Member Since:
January 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1126642
March 26, 2007 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar, nu återstår inga frågor.

Jag kommer att beställa en gbit-switch av bra kvalité och ett stycke Linksys WRT54GL. Vad jag förstått så skall GL-modellen med öppen källkod vara något mer modifierbar än G-modellen. Omdömena på dustinhome.se gick inte av för hackor.

Mer exakt är det denna jag har för avsikt att köpa:
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010090496

Jag tror att det blir en 3Com-switch i deras Office-serie med metallchassi, det verkar vara stabila grejjer. Avsaknaden av fläkt är också ett plus, har sedan tidigare en Superstack II med 24 portar som väsnas en del. Synd att Linksys inte säljer en gbit-switch i samma stil som routern, såg att det fanns några som klarade 100mbit men ingen gbit. Man kan inte få allt...

Det lutar åt denna switch:
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010073119

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126742
March 26, 2007 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp det är GL versionen du ska skaffa, och den där switchen kommer säkerligen fungera alldeles ypperligt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL