November 22, 2003
Har skapat ett nätverk här hemma för att bland annat dela ut internet till morsans dator. Fungerar för det mesta, men ibland så "försvinner" nätverket och jag får göra om allt. Händer med jämna mellanrum. Har inte lyckats ta reda på varför detta inträffar. När det inträffar så kommer inte morsans dator ut på internet, kan inte gå in i delade dokument på min dator. Jag kommer förståss heller inte åt hennes delade dokument.
Ngn här som vet orsaken till problemet? Det hela började när jag fick köpa ett nytt nätverkskort till morsans dator på grund av att det gamla gick sönder. Satte det nya i en annan PCI-plats.
Tack på förhand.
January 11, 2003
Kan vara ett defekt nätverkskort, eller BIOS / drivisar som inte funkar bra. Hade det på en server, BIOSet gillade inte kortet helt enkelt, så det krasha o starta om den ibland... otroligt enarverande att man kopierar en fil och sen "dör" nätverks anslutningen.
Nätverks drivrutiner sitter rätt djup inne i OSet så det är som sagt ovan, bra att avinstallera det gamla först.... Sen installera om den nya igen... krånglar det fortfarande kanske du bör testa ett annat kort / testa det kortet i en anna dator... eller lämna tebaka det och köpa ett av annat märke på chipet...
November 22, 2003
Ja, jag avinstallerade det gamla kortet´s drivrutiner innan jag installerade det nya. Har svårt att tänka mig att det nya nätverkskortet inte skulle tycka om datorn eller vice versa med tanke på att det är ett likadant nätverkskort som det jag hade innan i datorn. Detta problemet uppstår inte när datorerna är igång eller så. Utan jag märker bara av problemet när jag drar igång morsans dator och inte kommer åt internet. Händer som sagt kanske vid var femte dag eller så.
1 Guest(s)