Super G, D-Link Netgear kompatibla?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Super G, D-Link Netgear kompatibla?
Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 3, 2006 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har läst tidigare så ska det inte finnas en standard på 108Mbps i WLAN ännu men D-link och Netgear har produkter som märks med Super G.

Om jag köper ett kort till min bärbara och det är ett Netgear kommer jag kunna köra det tillsammans med min D-Link router som har Super G?

Dustinhome har kampanj på router+pc kort(PCMCIA) och en kompis behöver PCI och router så då får jag ett snabbare kort i min bärbara för 240kr... men det krävs ju att de båda fabrikaten är kompatibla med sina Super G tekniker.

Har sett fler tillverkare som har Super G också så är det möjligen att den är på god väg att bli standard?

802.11g = 54Mbps
???? = 108Mbps

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
998291
January 3, 2006 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det håller inte på att bli en standard, "108Mbit" är någon sorts PR-märkning och jag har inte sett någon WLAN-produkt som ens är i närheten av den hastighten. Nu har ju Netgear kommit ut med 240Mbit också, lika otroligt det eftersom det fortfarande handlar om 802.11g. Nästa standard heter 802.11n och innebär ca 100Mbit, när den kommer ut vet man väl inte riktigt.

Finns ett antal pre-N-produkter men det handlar väl bara om en boostad 802.11g.

Tror inte Netgears 108Mbit-produkter fungerar ihop med DLinks. Man får nog max 54.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
998408
January 4, 2006 - 3:33 am
sp_Permalink sp_Print

Atheros ligger bakom tekniken superG, så står det superG och 108Mb/s så är det ett atheros hårdvara som sitter i.
Man använder sig av channelbonding dvs man slår ihop två 54Mb/s kanaler, 54+54=108.
Så jag skulle vilja säga att står det superG på båda produkterna så "borde" dom kunna fungerar tillsammans, men så har jag ju inte provat det så jag kan inte med säkerhet säga att det fungerar.
Här finns det lite mer info:
http://www.super-ag.com/

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
998702
January 4, 2006 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Atheros ligger bakom tekniken superG, så står det superG och 108Mb/s så är det ett atheros hårdvara som sitter i.
Man använder sig av channelbonding dvs man slår ihop två 54Mb/s kanaler, 54+54=108.
Så jag skulle vilja säga att står det superG på båda produkterna så "borde" dom kunna fungerar tillsammans, men så har jag ju inte provat det så jag kan inte med säkerhet säga att det fungerar.
Här finns det lite mer info:
http://www.super-ag.com/

Tack för den infon.

Jag misstänkte att det var något företag som låg bakom Super G tekniken.
Tyvärr blev våran beställning restad så det dröjer till nästa vecka innan vi får svar på om det funkar med två olika tillverkare i 108Mbps men det lutar ju åt att de är kompatibla.

Funkar det inte får jag väl ta och kränga kortet på tradera eller liknande för en slant.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
998785
January 4, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Dsk wrote: [quote=squarepusher]Atheros ligger bakom tekniken superG, så står det superG och 108Mb/s så är det ett atheros hårdvara som sitter i.
Man använder sig av channelbonding dvs man slår ihop två 54Mb/s kanaler, 54+54=108.
Så jag skulle vilja säga att står det superG på båda produkterna så "borde" dom kunna fungerar tillsammans, men så har jag ju inte provat det så jag kan inte med säkerhet säga att det fungerar.
Här finns det lite mer info:
http://www.super-ag.com/

Tack för den infon.

Jag misstänkte att det var något företag som låg bakom Super G tekniken.
Tyvärr blev våran beställning restad så det dröjer till nästa vecka innan vi får svar på om det funkar med två olika tillverkare i 108Mbps men det lutar ju åt att de är kompatibla.

Funkar det inte får jag väl ta och kränga kortet på tradera eller liknande för en slant.

Nu när jag tänker efter så satt jag under julen hos min far i malmö och snikade internet från en granne, kortet i min laptop av märket gigabyte och routern som jag kopplade upp mig mot var en netgear. Men jag fick vid vissa tillfällen 108Mb/s uppkoppling (då jag hade bra signal). Så det ska nog fungera ändå.

frostfire
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
Member Since:
August 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1010145
February 1, 2006 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

jag ´har en netgear 108mb router och köpte ett 108mb d-link pci kort idag .. har mottagning 4 av 5 men får skituppkoppling .. kommer inte upp i över 1MB/s .. ska byta till ett pci netgear kort idag och se om det funkar bättre.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL