Switch|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Switch
VranX
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 27, 2003 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

jo jag vill först poängtera att jag inte kan nånting om nätverk och så, så försök förklara som om ni skulle förklara för en 5-åring så ska det här nog gå bra 😉

jag har Telia 2mbit bredband och 4 datorer. just nu har jag en dator (utöver dom 4) kopplad i internetjacket, och det kopplar vidare till en switch, eller tvärtom switch till dator vet inte riktigt, och sedan ner till resterande datorer. mitt problem är att jag vet inte hur jag ska göra så att folk kan joina mina creatade spel, ni som lirar cs eller warcraft kanske vet vad jag menar, i cs hittar ingen min dator och i warcraft går det inte och creata games eller arranged teams. nån som vet hur jag kan fixxa detta??

tack för alla svar 🙂

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
492591
December 27, 2003 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

du menar att folk utifrån inte kan connecta? Isf måste du öppna en port och ställa in så att allt därifrån kommer till dig. När det gäller spel så brukar det vara en specifik port du måste öppna. Detta kallas Port Forwarding. Det står förmodligen i dina spelmanualer vilka portar som används vid onlinespel.

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
492617
December 28, 2003 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Om du tänkte att dessa fyra datorer ska spela mot varandra så måste du nog ha något IP ( http://www.myip.com ) att gå efter i tec Wc3 efter som att du inte har något "lan-ip" utan förmodligen bara 4a stycken Ip adresser som du är tilldelade av Tele2. Men det kan oxå bero på som Xuestor säger att du måste öppna någon port på en firewall om du har en sådan.

VranX
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
492682
December 28, 2003 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

det är så som Xuestor sa, folk utifrån kan inte connecta, hur ställer jag in så att allt kommer till mej då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 153
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL