July 1, 2002
Tjena nyss köpt en billigt 5 portars switch från Cnet nu är det så att jag har 2 datorer hemma , denna är kopplad till switchen och funkar fin fint. Sen den andra den funkar itne , då är min fråga , går det ej köra med en korssad nätverks sladd från den datorn till switchen? för denan dator har en vanligt nätverks sladd , och den andra datorn kör med en korsad nätverks sladd och den funkar inte.
May 23, 2001
Ibland, på vissa switchar finns ingen uplink, på dem finns istället "auto sense" den känner helt enkelt av om det är en korsad eller rak kabel så det fungerar i vilket fall som helst och på vilken port som helst.
Men på min router tex finns det ingen uplink och ingen autosense dvs man måste ha en rak kabel ( om man nu inte ska koppla vidare till en hubb eller switch då en korsad går bra. ). Så det finns säkerligen switchar helt utan uplink.
July 1, 2002
Så nu är jag tbax igen 🙂 nu har jag en vanlig nätverks sladd i andra datorn oxo , nätverkskortet lyser grönt , men datorn vill inte anslutas till internet , jag vet ej vad jag ska göra . för det funakr fint på denna dator.
Kan det vara för att jag bara har 1 ip adress? för jag menar , det funakr jua tt surfa båda på nätet om jag kör 2 nätverks kort i denna med en korsad nätverkssladd emellan datorerna. Så det ska väll funak med en switch oxo även fast man abra har 1 ip från eleverantören?
December 29, 2000
July 1, 2002
Båda datorerna har windows XP , denna dator använder XP Home , andra usar XP Professional. båda är kopplade till switchen med raka nätverkskablar. men abra ena som funkar.
Det är så att jag försöker förnya ipt på den ikke fungerande datorn , och då blir det ett fel uppstod , den kan ej få en ny ip , jag hittar inte helelr datorn via nätverket.
December 29, 2000
May 23, 2001
GRiDLoK wrote: På gateway datorn måste inställningarna i nätverket vara förkryssade
"tillåt andra nätverksanvändare ansluta till internet genom den här datorn"
Den andra datorn kör du bara guiden för nätverksinställningar efteråt
/GRiDDE
Som jag sa till dig på ICQ WiCHeR du måste ha 2 nätverkskort i då.
Men om man kör med Sygate går det med bara ett nätverkskort i då? Har hört några sådana rykten men jag vet inte....
August 2, 2001
stormaz wrote:
Men om man kör med Sygate går det med bara ett nätverkskort i då? Har hört några sådana rykten men jag vet inte....
Körde bara med ett nätverkskort hos en polare förut (GuL), och det funkade mot all förmodan.. körde bara sygateklienten på de andra datorerna så funkade det... kopplade in oss direkt i modemet... mysko, men det funkade.. 😕
1 Guest(s)