July 18, 2002
Tjenis alla 😛
Börjar dra ihop sig mot höstlovet och ska bli litet lan här för ca 15-20pers.. och nu ere så att vi brukar alltid ta en av switcharnas vanliga portar för att koppla ihop dom med vanliga nätverks sladdar.. skall man köpa ngn speciell nätverks kabel för att koppla ihop dessa med uplinkporten.. e lite jobbit när man mistar en vanlig port på varje 8port switch.. är ju 5 st vanliga portar + en uplink..
btw tänkte köpa 2sånna här till lanet.. har ngn erfarenhet av dessa :
http://www.gtek.net/?mode=item.....c12cfd6c06
MVH / Kristoffer Hinds
January 8, 2001
Du lär inte mista någon port, alla miniswitchar jag sett har en delad port... dvs port 1, 2, 3, 4 och 5 - samt uplink som OXÅ är port 5, fast korsad inuti, så man kan koppla 5:an till en annan switch utan korsad kabel emellan, eftersom man kanske inte har en sådan 😉
Fetare switchar har autoportar som känner av om dom ska "korsa sig själva" eller inte, dvs automatisk uplink på varje port.
/Weyland
May 14, 2001
Skall du inte tjacka en fetar eswitch om du ändå tänker lana seriöst?
jag tjackad een dlink 16 ports för 2000 spänn.
funar klockrent och e bra att ha med sig på lan.. då e det bara att få grabbarna med mest prylar att hooka up sig på min switch o sen e det 100 mbit fullduplex hela helgen.
Det brukar vara ganska klent bakplan i de där småswitcharna så e det mycket trafik som går igenom dem kan det påverka din speed...
Det blir aldrig riktigt bra med många småswitchar uplinkat..
Det skall ju helst vara ett gäng med fetingar som e stackade med en stadig uplink mellan. typ en gbic uplink mellan 100mbit switchar.. annars blir det ju sama speed mellan switcharna som det skall var till alla klienterna.
1 Guest(s)