Switch vs. Router?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Switch vs. Router?
Bubbel_Affe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
July 8, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 10, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är så att jag ska bygga ihop mitt eget nätverk hemma och undrar om jag ska satsa på en switch eller en router (INTE trådlöst). Kan man koppla in adsl-modemet till en switch eller går det bara till routers? Det var en kille som sa till mig att om ens ISP bara erbjöd en IP-adress så var man tvungen att använda router. I så fall, kan man koppla en switch till routern senare ifall det skulle behövas? Har BBB och det verkar som om jag bara har tillgång till 1 IP-adress om jag inte vill betala extra...

Tacksam för svar 🙂

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
975761
November 10, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hemmaroutrar har i 99% av fallen inbyggd switch.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
975763
November 10, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

trodde BBB gav ut flera IP adresser, man det kanske var med fiber (dom har 4 tror jag) ajuste du sa ju att du hade adsl 😛
men till modemet som du fick hade den inte inbygd router? det fick min granne när han skaffade BBB adsl under sommaren.
men hur som hellst, ja det stämmer det din kompis har sagt, en dator måste ha en ip adress för att kunna fungera med internet och nätverk, om du bara har en ip adress och ska köra flera datorer så måste du ha något som ger datorerna nätverks ip adresser (192.168.x.x) och detta är något som routern kan göra men inte en switsh.
och ja du kan ha: adslmodem-router-switsh-switsh osv.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
975768
November 10, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Som tidigare sagts så behöves en router efter ADLS modemet. Den delar ut IP adresser till de olika datorerna i ditt interna nätverk. Efter routern kan du sen sätta flera switchar om du behöver ännu fler portar. Routern delar ut IP adresser även till de olika datorerna sm är kopplade genom switcharna. På det sättet så behöver du endast en IP adress av BBB och sen har du flera interna IP adresser i ditt nätverk.

MinuteMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
Member Since:
March 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
975849
November 11, 2005 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt modem från BBB har 4 st portar. Tyvärr kan man inte konfigurera modemet eller den inbyggda routern, men jag har en egen router efter första porten som jag kan konfigurera som jag vill och det fungerar finfint.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
975881
November 11, 2005 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

MinuteMan wrote: Mitt modem från BBB har 4 st portar. Tyvärr kan man inte konfigurera modemet eller den inbyggda routern, men jag har en egen router efter första porten som jag kan konfigurera som jag vill och det fungerar finfint.

Modemet från BBB har ingen inbyggd router, det fungerar med den inbyggda switchen pga att man får flera dynamiska IP-adresser från BBB. Det får man inte från t.ex Telia och behöver därför en router.

Bubbel_Affe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
July 8, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
976081
November 11, 2005 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren 🙂 Men jag kollade på lite switchar idag och tyckte mig inte se någon med port för adsl-modem/router? Är det vanligt på switchar? Länk till en bra switch hade varit fint... Helst 5-portars och hyffsat billig. Router verkar vara lättare att hitta bra, satsar nog på Netgear om ingen kommer med nåt annat förslag. 😀

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
976083
November 11, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Bubbel_Affe wrote: Tack för svaren 🙂 Men jag kollade på lite switchar idag och tyckte mig inte se någon med port för adsl-modem/router? Är det vanligt på switchar? Länk till en bra switch hade varit fint...

Vilken port som helst går bra, annars finns det Uplink på vissa.
Länk till en bra.. beror på pristak. Jag är nöjd med min http://www.webhallen.com/prod......p?id=31989

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
976086
November 11, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

padda :/ inte kul att bli påmind om att jag bara har 100Mbps switshar hemma, känns tungt

Bubbel_Affe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
July 8, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
976098
November 11, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote:
Vilken port som helst går bra, annars finns det Uplink på vissa.

Okej, så man kopplar helt enkelt in t ex routern i en liknande port som man kopplar in t ex dator och xbox då?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
976139
November 11, 2005 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Bubbel_Affe wrote: [quote=padda] Vilken port som helst går bra, annars finns det Uplink på vissa.

Okej, så man kopplar helt enkelt in t ex routern i en liknande port som man kopplar in t ex dator och xbox då?

Ja, och du lär inte hitta någon annan som en tp-kabel passar i heller..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL