November 4, 2002
trunks wrote: hej skulle vilja veta vad som är skillnade mellan switches och router
och vilken ni skulle rekomendera vilken man ska köpa.
jag har tänkt att dela upp min internet så jag tor att routern är bäst för med.MVH Trunks
Ska du dela din Internet anslutning så är Switch uteslutet. En Router kopplar samman TVÅ eller FLER nätverk. En Switch kopplar ihop ETT.
Jag nöjer mej med att skriva dessa två rader pga. av att man kan skriva hela dagen om skillnaden emellan Switchar och Routrar. Men jag ska ha uppskrivning imorrn så jag måste läsa lite granna nu..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
July 2, 2001
En HUB skickar allt till alla portar.
En SWITCH har minne och vet vilka datorer som finns på vilka portar. Därför kan den styra trafiken till aktuella portar och låta övriga vara.
En ROUTER programmeras till att hantera trafiken på högre nivå. En router är jättedyr om du ska kunna göra något särskilt med den. Bättre att bygga om en gammal dator till router isåfall.
August 24, 2002
October 10, 2002
GeneSiS wrote:
Ska du dela din Internet anslutning så är Switch uteslutet. En Router kopplar samman TVÅ eller FLER nätverk. En Switch kopplar ihop ETT.
Båda kopplar ihop "flere" nätverk, men på olika sätt!
En switch kopplar ihop fysiska näten, medan routern gör att de "psykiska" nätena kan se varan!
Till saken:
Mot interet använder du dej i de felsta fall av en router (ibland använder man sig av bryggor,.. en annan historia). Swithcen sätter du mellan ditt hemma nätverk och routern mot internet. De finns även alternativet att köpa en router med inbyggd switch. Underlättar ju en hel del för en oerfaren nätverksbyggare!
Men som du förstår så kan man inte välja vilken man skall köpa (switch eller router) eftersom de har helt olika funktioner i ett nätverk
December 20, 2001
nGrinda,
några funderingar ..
.. om du använder switch mot internet, dvs inte har ett lokalt nätverk - hur ser routen mellan dina burkar ut ?
.. hur har BBB sina routingtabeller, när du flyttar en större mängd data mellan dina burkar - hur påverkar det din, och andra i fastighetens bandbredd ?
October 10, 2002
tom491 wrote: nGrinda,
några funderingar .... om du använder switch mot internet, dvs inte har ett lokalt nätverk - hur ser routen mellan dina burkar ut ?
.. hur har BBB sina routingtabeller, när du flyttar en större mängd data mellan dina burkar - hur påverkar det din, och andra i fastighetens bandbredd ?
Man använder enbart switchen oftast innanför eget nätverk. (Om du förståss inte har mycket stora nätverk och(eller annan)anledning till att dela dem i flere "psykiska" nätverk).
Routerns arbete är att se till så att dataöverföring i "eget" nätverk även hålls inom eget nätverk. Dvs de tar inte på internet linan att flytta filer inom eget nätverk! Har du switch så är det nog i främsta hand endast datorerna som du skickar filer mellan som får sina linor belastade!
December 20, 2001
Jo, jag tror jag känner till egenskaperna för en switch och router..
Men då nGrinda skrev "Själv kör man med switch för att dela internetanslutningen" blev jag nyfiken på
- om den switch han använder har programvara, som fungerar, för att switcha
- eller om BBB som ISP har någon form av lokala nät för sina kunder där hans trafik stannar
- eller .. .. tja, hur stor del av nätet hans datorer leker på ?
Jag är bara nyfiken .. .. 😀
July 2, 2001
@tom491,
BBB delar ut upp till 5st IP-addresser på ett uttag.
Sätter du en switch på ditt BBB-uttag så kan du köra 5st samtidiga datorer.
All kommunikation internt sker endast över switchen. All kommunikation mot externt sker över BBB-uttaget.
Alltså, intern trafik stannar inom switchen eftersom den ser på MAC-addressen att trafiken inte behöver gå ut på porten med BBB på.
2 Guest(s)