January 27, 2003
August 24, 2002
En switch eller HUB fungerar endast om du får fler än en IPadress från din ISP. Det får man inte med Telia's 0,5Mbit ADSL tjänst för privatpersoner. Jag vet inte hur det är med Telia's övriga ADSL tjänster.
Men det är som 69link säger, du behöver förmodligen en router för att dela uppkopplingen.
September 20, 2001
NGrinda wrote: En switch eller HUB fungerar endast om du får fler än en IPadress från din ISP...
En switch/hub fungerar även utan Internetanslutning... 😉
Nej, för att vara seriös, så funkar det utmärkt med en switch/hub till telias adsl, eller modem eller vilken annan uppkoppling som helst!
DOCK, så behöver man fixa med ett lokalt nätverk, och "dela internet" till de övriga datorerna på nätverket.
August 24, 2002
July 2, 2001
Hub wrote:
Nej, för att vara seriös, så funkar det utmärkt med en switch/hub till telias adsl, eller modem eller vilken annan uppkoppling som helst!
DOCK, så behöver man fixa med ett lokalt nätverk, och "dela internet" till de övriga datorerna på nätverket.
På vilket sätt funkar det utmärkt med en switch/hub menar du?
Hur du än gör så måste du ha en router. Oavsett om det är en D-Link/netgear/billigare skit, en Linuxburk eller en ICS så är det fortfarande en router.
UPNP:
Köp en router (eller uppgradera din gamla) som stödjer UPNP. Det underlättar när man vill köra Netmeeting, instant messanger, diverse spel osv. eftersom UPNP hanterar vilka portar som skall forwardas osv..
September 20, 2001
69link wrote: [quote=Hub] Nej, för att vara seriös, så funkar det utmärkt med en switch/hub till telias adsl, eller modem eller vilken annan uppkoppling som helst!
På vilket sätt funkar det utmärkt med en switch/hub menar du?
Jag tycker att jag sa det men jag kan väll upprepa :
"DOCK, så behöver man fixa med ett lokalt nätverk, och "dela internet" till de övriga datorerna på nätverket."
September 20, 2001
Whatever...
Du fattar tydligen inte vad jag menar!
Det hela grundade sig på att man kunde tolka en av meningarna ovan som att det bara går att använda en hub/switch om man får flera IP från sin ISP.
Jag var lite ironisk och sa att en switch/hub fungerar även utan internetanslutning.
Ska jag förklara ännu tydligare eller fattar du nu?
1 Guest(s)