Ta reda på ägaren av ett IP- nummer?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ta reda på ägaren av ett IP- nummer?
ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
Member Since:
October 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2007 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är ett anus som försökt logga in på ett av mina konton och jag har fått personens IP- nr. Hur tar jag reda på vem det är? :arg:

Mvh

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
Member Since:
May 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1139991
May 30, 2007 - 2:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tja exakt får du inte men du kanske kan ta reda på vilken dens leverantör är:

http://www.ripe.net/whois
http://wq.apnic.net/apnic-bin/whois.pl
http://lacnic.net/cgi-bin/lacnic/whois

De täcker alla olika geografiska områden

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
Member Since:
October 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1140020
May 30, 2007 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tusen tack! Då lär jag anmäla det IP:t till leverantören. Jag har klockslag också så det lär nog gå att avgöra vem som hade numret då. 🙂

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1140026
May 30, 2007 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Gör en abuseanmälan till ISP, men att få ut vilken enskild person som har det eller det IP kan du nog glömma. Vill minnas att det måste begåtts ett brott som leder till minst 2 års fängelse innan ens polisen får tillgång till sådana uppgifter.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
Member Since:
October 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1140028
May 30, 2007 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Gör en abuseanmälan till ISP....

Tack! Det har jag gjort nu. Det räcker gott för min del. 🙂

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1140256
May 30, 2007 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Gör en abuseanmälan till ISP, men att få ut vilken enskild person som har det eller det IP kan du nog glömma. Vill minnas att det måste begåtts ett brott som leder till minst 2 års fängelse innan ens polisen får tillgång till sådana uppgifter.

Nja, har man lite kunskaper och kan fiffla lite så är det nog inga större svårigheter att komma över sådana uppgifter.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1140293
May 30, 2007 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=ilg@dd]Gör en abuseanmälan till ISP, men att få ut vilken enskild person som har det eller det IP kan du nog glömma. Vill minnas att det måste begåtts ett brott som leder till minst 2 års fängelse innan ens polisen får tillgång till sådana uppgifter.

Nja, har man lite kunskaper och kan fiffla lite så är det nog inga större svårigheter att komma över sådana uppgifter.

Handlar inte om kunskaper. Det handlar om att känna rätt person som har tillräckligt lite moral och är inte tillräckligt rädd om sitt jobb på sin ISP om du vill få ut ett namn från dom.

Däremot kan det ju gå att spåra fram personens namn genom att trolla runt på forum, spelsiter, gästböcker och liknande som för publika loggar av ipnummer och har man tur så kanske just vår "förövare" har stämplat under med sitt nick eller rentav namn eller mail.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1140301
May 31, 2007 - 4:30 am
sp_Permalink sp_Print

Alternativt har man installerat maskar/trojaner hos olika ISPer? Tro mig, är man duktig på sådant så har man INGA som helst problem att utföra något sådant dåd.

Dock så har jag ej kunskaperna, men jag _VET_ att personer med mycket kunskaper kommer över lika lätt som att sno godis från en bebis.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1140609
June 1, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Alternativt har man installerat maskar/trojaner hos olika ISPer? Tro mig, är man duktig på sådant så har man INGA som helst problem att utföra något sådant dåd.

Dock så har jag ej kunskaperna, men jag _VET_ att personer med mycket kunskaper kommer över lika lätt som att sno godis från en bebis.

Då ska man ha rätt schyssta trojaner hörrudu 🙂

Först och främst ska trojanen kunna tolka uttagsnummer och binda upp dom till en fysisk adress i världen. Lättast sätt att göra detta är att försöka hacka en BECS-databas (eller vad för administrationssystem dom kör för uttag). Den ska senare matchas mot DHCP-serverns loggar eftersom användaren kan rent teoretiskt sätt ha bytt IP-adress, så då måste man hacka den. Efter det vet du bara vilket uttag någon har använt för att få en viss ip-adress.

Justja, BECS-administrationssystem brukar inte routas ut på nätet så det gör det ännu lite enklare eftersom du inte ens kan nå burken om du inte sitter på ISP:ens kontor/ISP:ens administrationsnät.

Man vill nog också ta reda på vilken person som uttaget tillhör och den person/uttag mappningen brukar i nästan alla fall ligga på en server som inte ens routas ut på nätet utan bara används för lokalt bruk.

Att känna någon som jobbar på en ISP är helt klart lättare, tro mig 🙂

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1140640
June 1, 2007 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det är klart att det är lättare att känna någon som jobbar hos en ISP. Jag sa att det gick, inte att det var lätt. 😉

Så med andra ord informationen en ISP har är bara vilket uttag en person sitter på, och inte IPt tilldelat utav DHCPn? Ifall IPt är statiskt så bör det väl lagras i en databas, och således behöver man ingen trojan som kollar uttag och grejor?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1140680
June 1, 2007 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Jo, det är klart att det är lättare att känna någon som jobbar hos en ISP. Jag sa att det gick, inte att det var lätt. 😉

Så med andra ord informationen en ISP har är bara vilket uttag en person sitter på, och inte IPt tilldelat utav DHCPn? Ifall IPt är statiskt så bör det väl lagras i en databas, och således behöver man ingen trojan som kollar uttag och grejor?

En ISP är skyldig att alltid kunna koppla en IP-adress till en abbonent, och det klarar nästan alla ISP:er i nästan alla fall av eftersom uttagsadministrationen synkroniserar med DHCP-servern och/eller den databasen som hanterar statiska addresser.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1140697
June 1, 2007 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag vet att ISPn kan koppa en ip-adress till en abbonent. Tänkte mer på ifall de har en databas som listar abbonenter samt deras IP, som uppdateras kontinuerligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 80
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL