May 29, 2006
Tja exakt får du inte men du kanske kan ta reda på vilken dens leverantör är:
http://www.ripe.net/whois
http://wq.apnic.net/apnic-bin/whois.pl
http://lacnic.net/cgi-bin/lacnic/whois
De täcker alla olika geografiska områden
Gör en abuseanmälan till ISP, men att få ut vilken enskild person som har det eller det IP kan du nog glömma. Vill minnas att det måste begåtts ett brott som leder till minst 2 års fängelse innan ens polisen får tillgång till sådana uppgifter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 28, 2004
ilg@dd wrote: Gör en abuseanmälan till ISP, men att få ut vilken enskild person som har det eller det IP kan du nog glömma. Vill minnas att det måste begåtts ett brott som leder till minst 2 års fängelse innan ens polisen får tillgång till sådana uppgifter.
Nja, har man lite kunskaper och kan fiffla lite så är det nog inga större svårigheter att komma över sådana uppgifter.
August 27, 2003
Lodisen wrote: [quote=ilg@dd]Gör en abuseanmälan till ISP, men att få ut vilken enskild person som har det eller det IP kan du nog glömma. Vill minnas att det måste begåtts ett brott som leder till minst 2 års fängelse innan ens polisen får tillgång till sådana uppgifter.
Nja, har man lite kunskaper och kan fiffla lite så är det nog inga större svårigheter att komma över sådana uppgifter.
Handlar inte om kunskaper. Det handlar om att känna rätt person som har tillräckligt lite moral och är inte tillräckligt rädd om sitt jobb på sin ISP om du vill få ut ett namn från dom.
Däremot kan det ju gå att spåra fram personens namn genom att trolla runt på forum, spelsiter, gästböcker och liknande som för publika loggar av ipnummer och har man tur så kanske just vår "förövare" har stämplat under med sitt nick eller rentav namn eller mail.
August 28, 2004
Alternativt har man installerat maskar/trojaner hos olika ISPer? Tro mig, är man duktig på sådant så har man INGA som helst problem att utföra något sådant dåd.
Dock så har jag ej kunskaperna, men jag _VET_ att personer med mycket kunskaper kommer över lika lätt som att sno godis från en bebis.
August 27, 2003
Lodisen wrote: Alternativt har man installerat maskar/trojaner hos olika ISPer? Tro mig, är man duktig på sådant så har man INGA som helst problem att utföra något sådant dåd.
Dock så har jag ej kunskaperna, men jag _VET_ att personer med mycket kunskaper kommer över lika lätt som att sno godis från en bebis.
Då ska man ha rätt schyssta trojaner hörrudu 🙂
Först och främst ska trojanen kunna tolka uttagsnummer och binda upp dom till en fysisk adress i världen. Lättast sätt att göra detta är att försöka hacka en BECS-databas (eller vad för administrationssystem dom kör för uttag). Den ska senare matchas mot DHCP-serverns loggar eftersom användaren kan rent teoretiskt sätt ha bytt IP-adress, så då måste man hacka den. Efter det vet du bara vilket uttag någon har använt för att få en viss ip-adress.
Justja, BECS-administrationssystem brukar inte routas ut på nätet så det gör det ännu lite enklare eftersom du inte ens kan nå burken om du inte sitter på ISP:ens kontor/ISP:ens administrationsnät.
Man vill nog också ta reda på vilken person som uttaget tillhör och den person/uttag mappningen brukar i nästan alla fall ligga på en server som inte ens routas ut på nätet utan bara används för lokalt bruk.
Att känna någon som jobbar på en ISP är helt klart lättare, tro mig 🙂
August 28, 2004
Jo, det är klart att det är lättare att känna någon som jobbar hos en ISP. Jag sa att det gick, inte att det var lätt. 😉
Så med andra ord informationen en ISP har är bara vilket uttag en person sitter på, och inte IPt tilldelat utav DHCPn? Ifall IPt är statiskt så bör det väl lagras i en databas, och således behöver man ingen trojan som kollar uttag och grejor?
August 27, 2003
Lodisen wrote: Jo, det är klart att det är lättare att känna någon som jobbar hos en ISP. Jag sa att det gick, inte att det var lätt. 😉
Så med andra ord informationen en ISP har är bara vilket uttag en person sitter på, och inte IPt tilldelat utav DHCPn? Ifall IPt är statiskt så bör det väl lagras i en databas, och således behöver man ingen trojan som kollar uttag och grejor?
En ISP är skyldig att alltid kunna koppla en IP-adress till en abbonent, och det klarar nästan alla ISP:er i nästan alla fall av eftersom uttagsadministrationen synkroniserar med DHCP-servern och/eller den databasen som hanterar statiska addresser.
1 Guest(s)