December 27, 2003
Har ett lite mysko problem.
Först och främst. Moderkortet är ett MSI K9VGM-V och jag använder det inbyggda nätverkskortet, en VIA Rhine II med senaste drivrutinerna. Operativsystemet är Windows XP SP2. Jag hade inte detta problemet med exakt samma mjukvara installerad, men ett annat moderkort och nätverkskort.
Problemet
Ibland när jag startar datorn (inte alltid. kanske 50/50) så funkar inte internet. Det kan lösas genom att Avaktivera/Aktivera nätverksanslutningen. Tar ca 10 sekunder.
Men om jag laddar upp saker, t.ex torrents ( 🙄 ) så kan jag tappa internetanslutningen spontant, efter en eller tre timmar. Försöker jag avaktivera/aktivera nätverksanslutningen igen får jag bara ett felmeddelande att det inte gick. Lösningen är att starta om datorn, men jag kan inte göra en mjuk omstart (starmenyn), då fastnar den på Windows Avslutas, jag måste istället trycka på resetknappen.. Jag har försökt sänka uppladdningshastigheten till 70% men problemet kvarstår.
datorn tappar alltså IP adress, nätmask och gateway och allt sånt.
edit: ingen router, switch eller hub inkoppad. datorn är direkt kopplad till modemet (via kabel) och är den enda datorn i hemmet
December 27, 2003
Gamblor wrote: Jag skulle tippa på en brist i drivrutinen till nätverkskortet.
Om det är möjligt, inaktivera alla inbyggda avlastningsfunktioner i drivrutinerna för nätverkskortet och testa om det blir bättre.
har provat tre olika drivrutiner (från drivrutinsskivan till moderkortet, senaste från MSI och senaste från VIA Arena). Kommer inte åt några som helst inställningar i drirutinen
December 27, 2003
a01marev wrote: Om du inte hittar ngn annan lösning, sätt in ett separat nic. Kostar inte många kronor, om du inte har ngt liggandes redan.
har endast två PCI portar, sitter ett Audigy 4 i ena, och den andra blockas nog snart av en större kylare till mitt grafikkort.
finns det några hyffsade, billiga kort till PCIe 1x ?
1 Guest(s)