September 16, 2003
hej!
jo de är så att jag hade telia 8000, men de va så kasst att jag bytte till tele2's adsl istället. men nu med de nya modemet så kan jag inte koppla in min router. telia hade ju dynamiskt ip osv. den sökte ju reda på ip själv och så, men tele2 har ju nått som heter PPPoE (inte en aning om va de är) men jag ska iaf ställa in användarnamn och lösenord i modemet. internet funkar bra när jag bara har modemet, men när jag kopplar in routern så får jag ingenkontakt med internet.
jag har 2st routrar, en d-link 604 - den är kass enligt mej
har också en Netgear WGR614 v5
man ska kunna ställa in PPPoE inställningar direkt i routern också. men förstår mej bara inte på hur man gör, så vore tacksam om nån kunde hjälpa till lite 🙂
m.v.h / Robin
January 20, 2003
Beror antagligen på att du har en router inbyggd i det nya modemet, och speedtouch-modemen som kommer från Tele2 och Glocalnet är ganska roliga då de har en router osv men DHCP delar bara ut 1 ip-adress och den har bara 1 ethernetport, så man kan ju undra varför den ens har router inbyggt i den 😛
Ring Tele2 och be dem stänga av routerfunktionen i den så ska det fungera med routern också, men i routern däremot så måste du välja PPPoE och fylla i användarnamn och lösenord.
May 24, 2003
Stäng bara av DCHP i speedtuch så funkar det
http://192.168.0.254 där går du in och ändrar!
1 Guest(s)